اولین موزه ایران : موزه همایونی

اولین موزه ایران در زمان حکومت ناصرالدین قاجار و در سال 1295 ه ش در کاخ سلطنتی گلستان با نام " موزه همایونی " گشایش یافت. این موزه مشتمل بر 20 اتاق بود و در آن طلا و جواهر گرانبها، اشیاء و ظروف نفیس، آلات و ادوات متنوع، پرده های نقاشی نقاش های مشهور و ظروف چینی و بلور آلات ممتاز کشور های چین، روسیه و انگلیس و چیزهای دیگر نگهداری می شد.

قدیمی ترین کتیبه : لوح زرین آریارمنه

قدیمی ترین کتیبه از خط میخی باستان که تا کنون کشف شده، لوح زرین آریارمنه ( حدود 590 تا 640 ق م ) جد داریوش بزرگ است. این لوح طلایی به همراه لوح زرین آرشام در سال 1299 ه ش در محوطه همدان قدیم ( اکباتان - پایتخت بهاره هخامنشیان ) در کنار اشیایی که در کاوش و حفاری های غیر علیمی به دست آمده بود، کشف شد. این دو کتیبه قدیمی ترین کتیبه های فارس باستان و پیش از آغاز شاهنشاهی کوروش بزرگ بودند. کتیبه آریارمنه که در حال حاضر در موزه برلین آلمان نگهداری می شود شامل ده سطر به خط میخی است و در آن از قول جد داریوش هخامنشی، آریارمنه آمده است: « آریارمنه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه در پارس، پسر چپش پیش شاه، نوه هخامنش، آریارمنه شاه گوید: این کشود پارس که من دارم دارای اسبان خوب و مردان خوب است. خدای بزرگ اهورامزدا، آن را به من ارزانی فرمود. به خواست اهورامزدا من شاه در این کشور هستم. آریارمنه شاه گوید: اهورا مزدا بمن یاری ارزانی فرماید.»

بزرگترین گنبد آجری تاریخی ایران : گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در 30 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. این گنبد اولین بنای آجری تاریخی ایران می باشد. این گنبد در دوره ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده و توسط اولجایتو بنا شده است. کار ساخت این بنا از سال 704 ه ق شروع و در مدت 9 سال در تاریخ 713 ه ق پایان یافته است. شکل اصلی بنا هشت ضلعی می باشد. ارتفاع این بنا 5/48 متر و قطر دهانه گنبد 6/25 متر می باشد. این بنا از داخل 8 ایوان و حدود 500 اتاق و حجره دارد. این بنا دارای بزرگترین گنبد آجری جهان است که قوس آن با دور بسیار تند و پیچیده اجرا شده است.

قدیمی ترین گنبد آجری ایران : مجموعه تاریخی سروستان

مجموعه تاریخی سروستان که قدیمی ترین گنبد آجری ایران را در خود جای داده در زمان بهرام گور ساخته شده و به عنوان کوشکی شکاری مورد استفاده قرار می گرفته است. کاخ سروستان در استان فارس و در 9 کیلومتری جنوب سروستان در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از سنگ و گچ ساحته شده است و کل مجموعه 25 هکتار وسعت دارد. این بنا که از با شکوه ترین کاخ های ساسانی است در آن زمان مقدس بوده است. بخش های مختلف این بنا شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است. این کاخ نسبت به دیگر بناهای این دوره از فن معماری و پلان های پیچیده و کامل تری برخوردار است.

بلندترین برج آجری جهان : برج قابوس

برج قابوس بلند ترین برج آجری جهان در شمال شرقی ایران در شهر گنبد کاووس قرار دارد. این بنای معروف از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می باشد و بر فراز تپه خاگی که قریب 15 متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع برج 55 متر است که با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین بلندی دارد. این برج از آجر و ملات ساخته شده است و آرامگاه قابوس بن وشمگیر است.

وسیع ترین تپه باستانی ایران : تپه باستانی هگمتانه

تپه باستانی هگمتانه در محدوده شهر همدان در دو سوی خیابان اکباتان واقع شده و وسیع ترین تپه باستانی ایران می باشد که با در نظر گرفتن بخش هایی که جزء محدوده تپه باستانی بوده، ولی اینک ساختمانهای مسکونی بر روی آن ساخته شده، به بیش از 40 هکتار نیز می رسد. در طول حفاری های انجام شده آثار ارزشمند و بی نظیری کشف گردیده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنهاست. در کتاب های یونانی از این شهر به عنوان پایتخت مادها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان یاد شده است، با این حال تردیدهای بسیاری درباره دوره تاریخی این شهر باستانی وجود دارد.

قدیمی ترین کاهگل ایران : چغارنبیل

قدیمی ترین کاهگل ایران در چغازنبیل و در آبان ماه 1383 کشف شد. این کاهگل که مربوط به دوره عیلامی است در حدود 50 سانتیمتر طول و 20 سانتیمتر عرض دارد و گمان می رود به حدود 1250 پیش از میلاد مسیح مربوط باشد. این قطعه کاهگل پای دروازه شرقی حصار سوم پیدا شد و جدای از موجودیت با ارزش خود، نکات ظریفی را درباره نحوه حفاظت از ساختارهای قدیمی چغازنبیل ارایه و مشخص می کند که در آن دوران نیز از اندود کاهگل به عنوان ماده حفاظتی استفاده می شده است. ار این قطعه کاهگل، نمونه برداری شده و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است. محوطه تاریخی چغازنبیل در استان خراسان واقع در جنوب غربی ایران در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار گرفته است.

بزرگترین سازه آجری سقف دار و به هم پیوسته جهان : بازار تبریز

بازار تبریز در قلب بافت تاریخی این شهر، با مساحتی در حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ ترین سازه آجری سقف دار و به هم پیوسته جهان است. این بازار، دوره های رکود و رونق فراوانی را پشت سرگذاشته و چندین باز تخریب شده و آن چه امروزه از این بازار باقی مانده یادگار دوره قاجاریه است. وجود راسته های متعدد، تیمچه های خوش فرم با دهنه های گسترده، سراهای فراوان، دالان های زیبا که واحدهای معماری را به هم وصل کرده اند، مسجد هایی که با سر ستون ها و ته ستون های هنرمندانه، گنبد های زیبا را بر دوش خود استوار ساخته اند، تنوع سازه های آجری را در این بازار در جهان کم نظیر کرده اند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : ترین های ایران,