نقش زن در جامعه امروز و محدویت های پیش امده برای پیشرفت در جامعه امروز ما سبب میشود تا با نگاهی به گذشته پرافتخار میهن پی به این موضوع ببریم که این محدویت ها در طی قرن ها تجاوز به کشور از 1400 سال پیش تا کنون صورت گرفته است .

با وجود اتش زدن کتابخانه ها در زمان حمله اسکندر ، اعراب ، و حمله چنگیز و تیمور.... به دلیل همت بلند زنان و مردان ایرانی در حفظ ارزش ها و تمدن ایرانی سبب شد تا بسیاری از این جنایات جبران شود و تاریخ ایران زمین دوباره نوشته شود .

با نگاهی به تاریخ ایران متوجه میشویم که در ایران باستان تا پیش از حمله اعراب زن و مرد دارای ارزشی برابر بودند و هیچ گونه مانعی برای پیشرفت زنان وجود نداشت و حتی در شاهنامه فردوسی که تاریخ اساطیر ایران زمین است با این تفکر روبه رو میشویم. برای نمونه فداکاری زنان در زمان فرود پسر سیاوش و پادشاهی زنان مختلف در شاهنامه . و همچنین اوردن نام زنان قبل از مردان .

چو فرزند باشد به آئين و فر                  گرامى به دل بر، چه ماده چه نر

البته بررسی نقش زن در شاهنامه خود به تنهایی نیازمند تحقیقات و مطالب گوناگون است .

 

اکنون به بررسی نام و زندگی چند زن در تاریخ ایران که به بالاترین مقامات سیاسی و اجتماعی ایران رسیده بودند میپردازیم . تا این باور برای ما روشن گردد که در تاریخ و تمدن اصیل ایرانی ارزش زن و مرد برابر است .

 

یوتاب : سردار زن ایرانی که خواهر آریو برزن سردار نامدار ارتش داریوش سوم بود . وی در جنگ با اسکندر فرمانده ای بخشی از ارتش را به همراه برادرش بر عهده داشت وی در کوه های بختیاری راه را بر اسکندر بست ولی در نهایت در جنگ به همراه آریو برزن در راه وطن کشته شدند.

آرتیمز: نخستین و تنها زن دریاسالار جهان تا به امروز . وی به سال 480 پیش از میلاد به مقام دریاسالاری ارتش خشارشا رسید و در جنگ با یونایان ارتش ایران را در دریا هدایت میکرد . تاریخ نویسان او را از لحاظ زیبایی سرآمد زنان روزگار خویش میدانند .

آتوسا : ملکه بیش از 28 کشور اسیایی در زمان پادشاهی داریوش سوم . هرودوت از او به عنوان شهبانوی داریوش نام برده است . وی همچنین در چندین جنگ مهم فرماندهی کل ارتش را در اختیار داشته است .

آرتادخت : وزیر خزانه داری و امور مالی ایران در زمان پادشاهی اردوان چهارم اشکانی . به گفته تاریخ نویس روسی ، دیاکونوف ، وی در تمام مدت کاری اش کوچکترین اشتباهی انجام نداده است .

آذرناهید : ملکه ملکه های ایران در زمان پادشاهی شاپور اول بنیانگذار سلسله ساسانی .

پرین : دانشمند ایرانی . او دختر کیقباد بود و در سال 924 یزدگردی هزاران برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برگردانید . وی همچنین نویسنده چندین کتاب بزرگ تاریخی است که شور بختانه در زمان حمله اعراب از میان رفته اند .

زربانو : سردار جنگجوی ایرانی . وی دختر رستم و خواهر بانو گشسب بود . و ازاد کننده زال و اذر برزن در جنگ بوده است .

فرخ رو : نخستین وزیر زن ایران و جهان که از طبقه عام جامعه به این مقام رسیده بود .

هلاله :  پادشاه زن ایرانی در زمام کیانیان .

پوران دخت : شاهنشاه ایرانی در زمان ساسانیان وی بر بیش از 10 کشور اسیایی حکمرانی میکرد . وی پس از اردشیر شیرویه به عنوان 25 پادشاه ساسانی بر این مقام دست یافت .

و اسامی دیگری چون شیرین ، بانو گشنسب ، گردیه ، اریاتیس ، گرد افرید و......

 

اما این اسامی تنها گوشه ای از نشان دادن تساوی ارزش ها میان زن و مرد در تمدن ایران است . با نگاهی به تاریخ ایران در زمان هخامنشان متوجه نکاتی بسیار مهم میشویم که از جمله انها میتوان به موارد زیر اشاره کرد .

بر طبق کتیبه های باقی مانده از زمان هخامنشیان به ویژه داریوش بزرگ ، برای بنا نهادن کاخ های پارسه از زنان هم به عنوان نیروی کاری در میان مردان و هم به عنوان سرپرست ساخت کاخ ها استفاده میشد . در یکی از این کتیبه اشاره به سرپرستی 100 کارگر مرد به زیر دست یک زن را نشان میدهد .

ویا بالاتر از ان زنی که به دلیل مهارت شغلی حقوقی 3 برابر مردان دریافت میکرده است .

ویا زنانی که دران زمان از حقوق شاهنشاهی برای بارداری و استراحت استفاده کردند .

همچنین در ادیان اریایی نیز زنان دارای حقوق تساوی با مردان بودند تا انجایی که حتی به مقام قضاوت نیز میرسیدند .

 

بله دوستان حقوق زنان در جامعه امروز ما نه تنها حفظ کننده همان ارزش های ایران گذشته نیست بلکه در پاره از موارد تنها هدفش تخریب چهره و توانایی های زن ایرانی است . اما ما به عنوان فرزندان کوروش باید همیشه به یاد داشته باشیم که در فرهنگ و تمدن ایرانی ارزش  زن و مرد همواره برابر بوده است و باید برای بازگشت به این برابری تلاش کنیم .

 

که من پروین فروغ شهر ایرانم

نه پوران دخت – نه اذردخت نه آتوسا –نه پانته ا بلکه ارتمیس سپه سالار ایران در نبرد پارس یونانم

مرا گر در مقام همسری بینی  نه یک همخواب و هم بستر

که یک همراه و یک یار وفادارام

نه یک برده – نکن اینگونه پندارم که جوشد خون ازادی ز شریانم

*****************

مرا گر در مقام مادری بینی

"مگو با من که هست فرشی از بهشت زیر پایم "

نگاهم کن که زیر پای من دنیا به جریان است

ز نور عشق من رخشنده کیهان است

که با دستان من گردون به جریان است

که جای پای من بر چهره سرخ و سپید و سبز ایران است

برو ای مرد دگر مبر اسان به لب نامم

که من ازاده زن – فرزند ایرانم

پروین اعتصامی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : نقش زن در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  ,