منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

سوسرا، روستایی است از توابع بخش چشمه‌سارانشهرستان آزادشهر در استان گلستانایران.

جمعیت

این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایراندر سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۹ نفر (۲۲۶خانوار) بوده‌است.


موقعيت جغرافيايي :

روستاي سوسرا داراي عرض جغرافيايي 3 و 37 و طول جغرافيايي 18 و 55 است از شمال به كوه نيشاء با ارتفاع 1565 و از جنوب به جنگلهاي توسكا دره ختم مي شود . سوسرا در كنار يك رودخانه واقع شده است كه به رودخانه خرمارود سرازير مي شود و اين رودخانه پس از طي مسافت طولاني به گرگان رود و سرانجام به درياي خزر مي ريزد.

سوسرا در شمال شرقي استان گلستان واقع شده است و از نظر تقسيمات كشوري يكي از روستاهاي بخش چشمه ساران است كه مركز اين بخش شهر نوده خاندوز است . اين بخش جز شهرستان آزادشهر مي باشد.

روستاي سوسرا در كنار پادگان آموزشي كه پادگان نوده نيز ناميده مي شود واقع شده است و به همين دليل ممكن است افراد زيادي در ايران نام سوسرا را شنيده باشند .


شكل ظاهري :

شكل روستاي سوسرا با توجه به عكسي كه مشاهده مي كنيد تقريبا مثلث است كه در سالهاي اخير اين شكل ظاهري به شكل مثلثي كه گوشه هاي آن امتداد پيدا كرده است در آمده است .


آب و هوا‌ :

آب و هواي سوسرا معمولاً معتدل است و مي توان گفت جز مناطقي با هواي معتدل و مرطوب استان گلستان محسوب مي شود . تابستان هاي گرم كه در ماه مرداد به اوج خود مي رسد و همچنين زمستان هاي نسبتاً سرد كه در سالهاي اخير به گرماي تابستان و سرماي زمستان افزوده شده است و گرماي هوا در مرداد 1387 در ساعات بين 13 تا 15 تقريباً 44 درجه سانتيگراد اندازه گيري شده است و همچنين سرماي هوا در زمستان 1386 به گفته بزرگترها سرد ترين سالي كه تجربه كرده اند بوده است . و اين تغييرات دما احتمالاً نتيجه گرم شدن زمين است . روستاي سوسرا از نظر وزش باد در منطقه اي بادگير قرار گرفته است كه اين باد ها در پاييز به اوج مي رسند. اين بادها كه گرم هستند باعث مشكلات زيادي براي مردم مي شوند و مردم باران را نسبت به اين بادهاي آزاردهنده ترجيح مي دهند .بيشترين باران در اين روستا در فصل بهار و كمترين آن در تابستان مي بارد و با توجه به خشكسالي هاي اخير اين توازن تغيير محسوسي داشته است . در اواخر تابستان نيز باران هاي سيل آساي زيادي مي بارد كه با توجه به اينكه روستا داراي شيب ملايمي است از خطر سيل مصون مي ماند و اين يكي از عنايات خداوند به مردم مي باشد اما نكته منفي اين سيل ها زمين هاي كشاورزي مردم در منطقه اي بنام (چيله) است كه در كنار رودخانه خرمارود واقع شده است و در سالهاي اخير باعث نابودي محصولات و حتي بعضي از زمينهاي كشاورزي در اين منطقه شده است .


اقتصاد :

شغل اصلي مردم سوسرا كشاورزي است و از محصولات كشاورزي كه در اين روستا كشت شده است مي توان به گندم، جو، برنج ، كدو و صيفي جات را نام برد . از جمله مشاغل ديگر موجود در اين روستا مي توان به كارهاي اداري و فرهنگي اشاره كرد و همچنين يكي از مشاغل سخت كه افراد زيادي مشغول به آن هستند يعني كار در معدن اشاره كرد . اين افراد در مجموعه معادن استخراج زغال سنگ كه به معادن قشلاق معروف است اشتغال دارند و از ديگر شغل هاي موجود مي توان كار با وسايل حمل و نقل سنگين و سبك را نام برد و همچنين استخدام در مراكز ارتش و نيروهاي مسلح كه با توجه به نبود شغل مناسب در اين منطقه جوانان به استخدام در اين مراكز روي آورده اند . با توجه به اين مطالب 90% مردم سوسرا از وضعيت معيشت و اقتصاد خوبي برخورداند .


راهها و ارتباطات :

نزديكترين شهر به سوسرا نوده خاندوز است كه جديداً شهر شده است و همچنين نزديكترين شهرستان آزادشهر است كه مردم تمام احتياجات خود را در اين شهرستان تهيه مي كنند فاصله سوسرا تا آزادشهر 12 كيلومتر است و همچنين سوسرا داراي ورودي فرعي از را ه ارتباطي آزادشهر به شاهرود دارد كه در كنار پادگان از اين جاده جدا مي شود اين جاده فرعي كه طول آن 2 كيلومتر است در سال 1357 ساخته شده است .


بافت ساختماني :

در سالهاي اخير تمام خانه هاي روستايي مقاوم سازي مي شود و سوسرا نيز در اين طرح پيشرفت چشمگيري داشته است و 90% خانه هاي سوسرا نو ساز است مردم سوسرا بيشتر به نماي داخلي خانه اهميت مي دهند و با توجه به اين امر اگر به همان اندازه هم به نماي بيروني ساختمان بها دهند اين روستا يكي از زيباترين بافت خانه هاي روستايي در ايران را مي توانست داشته باشد .


امكانات :

با توجه به پيروزي انقلاب اسلامي و توجه ويژه به وضع مردم در روستاها براي جلوگيري مهاجرت به شهرها بعد از انقلاب شاهد پيدايش امكانات رفاهي در روستاها بوديم كه سوسرا هم از نظر امكانات در وضع خوبي بسر مي برد . تنها امكاني كه در اين روستا قبل از انقلاب وجود داشت برق بود . براي تهيه آب آشاميدني مردم بايد به منبعي كه آب در آن جمع آوري مي شد مي رفتند و آب را با ظرف به خانه مي آوردند اما به بركت انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) امكانات زيادي به روستاها داده شد سوسرا داراي امكاناتي مانند آب لوله كشي، تلفن، برق، دفتر پست، مدارس راهنمايي و ابتدايي، خانه بهداشت، غسالخانه، راه آسفالته و همچنين مهمترين امكاني كه در چند سال اخير فراهم شده است يعني گاز طبيعي اشاره كرد كه اين گاز اوج شكوفايي در حمايت از مردم روستا توسط مسولين مي باشد . با توجه به اين امكانات كم و كاستي هايي هم است كه بايد براي رفع آنها تلاش شود . در دوران سازندگي بعد از انقلاب براي مردم روستا يك حمام عمومي ساختند كه قبل از آن از مردم از مكاني بنام خزانه كه آب در آن جمع آوري مي شد و بوسيله آتش گرم مي شد استحمام مي كردند اما با پيشرفت بهداشت و وجود حمام عمومي باعث شد تا در بهداشت فردي پيشرفت بسزايي داشته باشند با بهتر شدن وضع مردم بعد از سال 1357 هر كس كه خانه جديد مي ساخت حمام و سرويس بهداشتي هم به ساختمان خود اضافه مي كرد و با اين پيشرفت در معيشت مردم طولي نكشيد كه همه مردم داراي حمام شدند و طبيعتاً كسي از حمام عمومي استفاده نمي كرد و به مرور زمان اين حمام تخريب شد و بجاي آن ساختمان هاي مخابرات و خانه بهداشت تاسيس شد.


مذهب و اقوام :

مذهب تمام مردم سوسرا شيعه 12 امامي است و هيچ مذهب ديگري بجز شيعه در اين روستا وجود ندارد و از نظر اقوام همه مردم بومي هستند و يا در اين روستا قبلاً ساكن بوده اند و يا از روستاهايي كه در قسمت هاي بالاتر از سوسرا واقع هستند به اين روستاي زيبا مهاجرت كرده اند و در كنار مردم اين روستا زندگي مي كنند و از نظر قومي مي توان گفت تمام مردم سوسرا ايراني اصيل هستند و همچنين زبان آنها فارسي هست كه به صورت محلي صحبت مي شود.

مردم سوسرا مردمي مذهبي و دوستدار اهل بيت (ع) هستند . سوسرا در سالهاي پيش مسجد جامعي داشت كه قديمي شده بود و براي ساختن مسجد جامع جديد آن مسجد را خراب كردند و مسجد جديد كه خيلي بزرگتر و زيباتر از مسجد قديمي است ساخته شد . يكي از زيباترين اخلاق مردم شركت در ساختن اين مسجد بود به اين صورت كه اين مسجد نسبتاً بزرگ با هزينه تمام مردم اين روستا ساخته و در تابستان 1386 افتتاح شد . در اين طرح بزرگ مردم با گرفتن وام هاي بدون سود و همچنين كمكهايي كه در ماه هاي رمضان و محرم پرداخت مي كردند توانستند زيباترين مسجد را در منطقه بسازند و بهترين دستاورد ساخت اين مسجد اتحاد مردم بود همه مردم و از همه اقشار با توجه به توان خود اقدام به ساخت مسجد كردند و مي توان گفت تك تك مردم به ساخت اين مسجد كمك كردند . سوسرا همچنين داراي يك حسينيه است كه بعضي از مراسمات مذهبي در آن برگزار مي شود.[۲]




برچسب ها : روستاي زيباي سوسرا,

 

 

 

 

 

 

1. دماوند

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كوه دماوند بلند ترین کوه ایران و همچنین بزرگترین آتشفشان خاور میانه است. این کوه در بخش مرکزی رشته کوه البرز و بخش لاریجان شهرستان آمل قراردارد.

 

 

 

 

 

اگرچه این کوه از لحاظ تقسیمات کشوری جزء رشته کوه البرز است اما در زوهای صاف و آفتابی در تهران ,قم و ورامین هم قابل رویت است.

 

 

 

 

 

این کوه اولین اثرطبیقی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در اساطیر و کتاب های متعدد از آن نام برده شده است.

 

 

 

 

 

این کوه به عنوان بلندترین کوه کشور همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است.همچنین دماوند دارای چشمه‌های آب گرم لاریجان، اسک و وانه است.

 

 

 

2.دنا

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دِنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است.

بلندای این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سیسخت جای گرفته‌است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد.بارش سالانه در این قله از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر است و رودهای بسیاری نیز از آن سرچشمه می‌گیرند.

 

 

 

 

 3.زرد کوه

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زرد کوه بختیاری با حداکثر ارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متر دومین کوه زاگرس از نظر ارتفاع (پس از دنا) است.

این کوه در نزدیکی کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری در ایران قرار دارد.رشته کوه های زرد کوه بختیاری در جنوب غربی ایران و از انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد یافته‌است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و دو رودخانهٔ پرآب کشور (کارون و زاینده‌رود) نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.

 

 

 

 

 

از قلل زیبا و معروف آن می‌توان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت‌تنان، کلونچین و کینو اشاره کرد. در این میان، قلّه کلونچین، با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. همچنین قله شاه شهیدان هم ۴۱۵۰ متر بلندی دارد.

 

 

 

 

 4.تفتان

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تَفتان نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. این قله در حدود چهار هزار متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش نام دارد.

تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند. کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که پناهگاه مجهزی ساخته شده‌است.

به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد در فصل زمستان عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است.

 

 

 

 

 5.توچال

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب کلک‌چال، شروین، شیرپلا، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند.

 

 

 

 

 

 

 

پیست اسکی و تله کابین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 


تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود. ایستگاه سوم این تله کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.

 

 


کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت.

از سال ۲۰۰۳ مهمان‌پذیری به نام «هتل توچال» در ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال تکمیل و راه‌اندازی شده‌است. نمای این هتل از چوب بوده و به دامنهٔ شمالی توچال و دامنهٔ جنوبی البرز مرکزی و قلل آزادکوه و خلنو اشراف دارد. قدیمی‌ترین جان‌پناه کوهنوردی ایران (اسپید کمر) در جنوب قلهٔ توچال و شرق ایستگاه ۵ قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 6.اشتران‌ کوه‌

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتران کوه‌، از بلندترین‌ رشته‌ کوه‌های‌ کوهستان‌ زاگرس است‌

این‌ رشته‌ کوه‌ بخشى‌ از چین‌خوردگى‌ زاگرس‌ (میانى‌) است‌ که‌ در امتداد شمال‌ باختری‌ - جنوب‌ خاوری‌ به‌ طول‌ حدود 50 کم و عرض‌ حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان‌ دورود و الیگودرز از استان‌ لرستان‌ قرار گرفته‌ است‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ از 10 کیلومتری‌ جنوب‌ خاور شهر دورود آغاز، و به‌ جنوب‌ روستای‌ چقاگرگ‌  منتهى‌ مى‌شود.

 

 

 

 

 

رودهای‌ کوچک‌ بسیاری‌ از این‌ قله‌ها سرچشمه‌ مى‌گیرند که‌ مهره‌ زرین‌، ماربره‌، گهررود، دره‌ دایى‌ و دره‌ دزدان‌ از آن‌ جمله‌اند. دریاچه گهر در یکى‌ از دامنه‌های‌ جنوب‌ باختری‌ اشتران‌کوه‌ و در دره گهررود قرار دارد.

دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ از دیرباز محل‌ استقرار برخى‌ طوایف‌ بوده‌ است‌؛ خاندان‌ فضلویه‌ که‌ از کردهای‌ شام‌ شمرده‌ مى‌شدند، پس‌ از مهاجرت‌ از آنجا و عبور از میافارقین‌ و آذربایجان‌، دامنه‌های‌ شمالى‌ اشتران‌کوه‌ را به‌ عنوان‌ محل‌ استقرار خود برگزیدند. آنان‌ بعدها به‌ اتابکان‌ لرستان‌ شهرت‌ یافتند.

مراتع‌ دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ مورد استفاده عشایر این‌ ناحیه‌ است‌. اشتران‌ کوه‌ و به‌ ویژه‌ دریاچه گهر دارای‌ جاذبه‌های‌ طبیعى‌ بسیاری‌ است.‌

این رشته کوه از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده است و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.

از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان می‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره کرد که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند.

در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت می‌شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ‌ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل‌های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه‌است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می‌کنند.

 

 

 

 

 7.بی‌بی شهربانو

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کوه بی‌بی شهربانو در جنوب شرقی تهران قرار دارد

در دامنه‌های کوه ری و بر فراز صخره‌ای کوهستانی، بنایی گنبدی مینایی به نام بقعه بی‌بی شهربانو واقع است.

پایین پله‌های بقعه بی‌بی شهربانو و در سمت راست غاری به چشم می‌خورد که مدخل تنگ و باریکی دارد.

داخل غار نیز برای نذر شمع روشن می‌کنند. در قسمتی از این غار پنجره‌ای مشبک قرار دارد.

در این کوه ساختمانی کهن به نام بقعه بی‌بی‌شهربانو وجود دارد.

آثار باقی‌مانده از بافت تاریخی ری که دیوار اصلی برج و باروی این شهر بوده در شمال روی بلندی‌های چشمه علی تا غرب کوه بی بی شهربانو، ادامه می‌یابد.

 

 

 

 

8.کوه سبلان

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سبلان با تلفط ترکی آذربایجانی ساوالان و در تالشی سفلون، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور و در استان اردبیل

کوه سبلان در شمال شرقی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد.

سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران است.

در جبهه غربی، قله سلطان و در کنار جانپناه سنگی به شکل عقاب قراردارد که در طول زمان به نمادسبلان تبدیل شده است.

این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت است به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است.

این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸درجه و ۱۷دقیقه شمالی قرار گرفته‌است.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرارگرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومترمربع است.

سلسله کوه‌های سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله بزرگ آن به سلطان و دو قله دیگر به هرم و کسری مشهورند.

امتداد سبلان شرقی - غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار دارد منتهی می‌شود.

در قله آن دریاچه‌ای زیبا به چشم می‌خورد و تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی است.

 

 

 

 

 9.سهند

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سهند نام قله‌ای در جنوب شهر تبریز دراستان آذربایجان شرقی است

ارتفاع کوه سهند از سطح دریا 3695 متر می‌باشد و مخروطی بسیار پهن و گسترده دارد که از توف‌ها و خاکسترهای فوران تشکیل گردیده و بر اثر آب‌های جاری دره‌های تنگی در آنها ایجاد شده است.

سهند در زمره کوه‌های رشته کوه‌های البرز است که در شمال مراغه و از غرب به شرق کشیده شده و بلندترین قله آن جام نام دارد که ۳۷۱۰ متر ارتفاع دارد. سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می‌باشند.

سهند در تمام سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است.

کوهستان سهند بعد از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگی‌های آذربایجان و از معروفترین کوه‌های آتشفشان و خاموش ایران است که در 50 کیلومتری جنوب تبریز و 40 کیلومتری شمال مراغه قرار گرفته است.

قله منفرد و آتشفشانی خاموش سهند در میان جلگه آذربایجان قد برافراشته است این کوهستان آتشفشانی خاموش شبیه آرارات و البرز و سبلان بوده خط فاصل بین دو توده خروجی البرز و توده ارمنستان به وجود آمده است.

ارتفاع متوسط سهند 1400 تا 2200 متر بوده که در آن بریدگی‌های سخت، دامنه‌هائی با شیب تند با تنگه‌های باریک و رشته کوه‌ها کشیده شده در موازات یکدیگر به وجود آمده است.

در این تنگه‌های کوهستانی رودخانه‌های پر آبی به سوی دو آبگیر عمده آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه و دره قزل اوزن جریان دارند.

جهت رشته کوه‌های سهند اکثراً شرقی - غربی است ولی در مجموع کوه‌های سهند به صورت شعاعی در جهت مساوی کشیده شده‌اند.

حد شرقی سهند، شهرستان هشترود تا دره قزل اوزن و حد غربی آن سواحل شرقی دریاچه ارومیه می‌باشد.

 

 10.كوه‌های مریخی

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كوه‌های منحصربه‌فرد و زیبای مریخی كه در جاده چابهار به گواتر دیده می‌شوند، از زیباترین مناظر طبیعی ایران هستند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

حدود 40 تا 50 كیلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر، كوه‌هایی در سمت چپ جاده نمایان می‌شود كه به كوه‌های مینیاتوری یا مریخی معروفند. وجود این كوه‌ها با توجه به منظره كاملا متفاوتی كه در سمت راست جاده و رو به‌سوی دریا وجود دارد، باعث می‌شود تا یكی از زیباترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان به‌وجود آید كه به دلیل عدم معرفی، كمتر مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

این كوه‌ها كه از منحصربه‌فردترین كوه‌های ایران است، به ثبت و حفاظت محیط زیست نیز در نیامده‌اند تا دست کم به این وسیله نامشان در فهرست مناظر زیبا و بی‌نظیر ایران به‌جا گذاشته شود.

كوه‌های مریخی مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص كوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

این کوه‌ها كه چاک چاک هستند و شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودنشان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند، نمونه‌های بدبوم (بدلند) هستند که پدیده بوم‌شناختی ویژه‌ای است.

رنگ تقریبا سفیدرنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه‌های بسیار در پای ‌آن، وجود گرما و حرارت و شرجی هوا و رطوبت نسبتا بالا و سوی دیگر آن دریا که به‌این منظره آغوش گشوده است، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد. همین منظره منحصربه‌فرد كه جاده چابهار ـ گواتر آن را به دو نیم تقسیم كرده، باعث شده تا این جاده به یكی از زیباترین جاده‌های ایران تبدیل شود. یك‌سو كوه‌های مخروطی مریخی با آن رنگ خاكستری خیال‌انگیز و سوی دیگر دریای سبز و ماسه‌های اندكی سرخ با درختچه‌های بیابانی در كرانه آن.

دشت كه در میان جاده آبگیر می‌شود، تالاب‌هایی را پدپد می‌آورد، كه در سوی دریا صورتی است و در سوی كوه خاكستری مایل به سفید. جایی كه به آن تالاب صورتی می‌گویند. این جاده كه با سراشیبی‌ها و سربالایی‌های بسیار، نمایان شدن گاه‌به‌گاه دریا در سمت چپ و نظاره منظره از ارتفاع، از جاذبه‌های خاص گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است.

 

 

 





برچسب ها : 10 كوه برتر ايران,


باغ ارم شیراز به عنوان مكانی دیدنی و تفریحی مورد بازدید مردم و سیاحان قرار می‌گیرد. شیوه معماری عمارت باغ ارم كه در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژگیهایی كه دارد همچون سایر بناهای همانند آن دوره پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه است.



ارگ جدید بم که بدون شک از جمله مدرن ترین و شیک ترین مجموعه های تفریحی توریستی در جنوب شرق کشور است، این پتانسیل را دارد که هرساله پذیرای توریست های داخلی زیادی باشد، این مجموعه که در چندین کیلومتری شهر بم قرار دارد و از صدمات زلزله مصون مانده، دارای یک فضای زیبا تفریحی واجد پیست های اسب دوانی و دوچرخه سواری، دریاچه های بزرگ تفریحی، آمفی تئاترها و مجتمع های ورزشی و همچنین رستوران ها و هتل های شیک و باغ ها زیبا و کافه تریا ها و …… میباشد، که در جنوب شرق ایران کم نظیر اند، بدون شک اگر هر فردی را شب جمعه از خارج از بم بیاورید و اورا به ارگ جدید ببرید، شاید اورا متحول شده ببینید، چون تصور غالب از شهر بم یک شهر دور افتاده کویری و خشک و ویرانه شده و درب و داغان ناشی از زلزله است اما در همین شهرستان بم باغات بسیار بزرگی به وسعت چندین کیلومتر وجود دارد و مجموعه زیبای تفریحی توریستی دارد که مناسب ترین امکانات رفاهی در آن تعبیه شده است، جایی که اغلب مردم شهر بم شب های تعطیل را در پارک ها و دریاچه ها و آمفی تاترهای آن میگذرانند و شاید با شمال تهران نیز قابل مقایسه باشد و بل بهتر نیز باشد !
همه ساله در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و برای سپاس گزاری به درگاه خداوند بزرگ ،جشن خرما برگزار می شود . همچنین در ایام نوروز جشن های زیبایی در ارگ جدید جریان دارد.در جریان این جشن ها که تا پاسی از شب ادامه دارد، جمعی از هنرمندان کشور هنر نمائی کرده وشرکت کنندگان را غرق شادمانی می کنند . ارگ جدید که شهرک چند منظوره صنعتی ، مسکونی و توریستی وتفریحی است در بیابان های بین بم و زاهدان ، به لطف خداوند و تاییدات ربوبی توسط مدیرانی احداث گردیده که معتقدند می توان ایران را گلستان کرد . و این کار بیش از آنکه نیاز به پول نفت و...داشته باشد نیازمند اعتماد نظام به بخش های غیر دولتی و به رسمیت شناختن حقوق افراد در فعالیت های قانونی است.
ارگ جدید بی اغراق بهشتی است در ایران.

ورودی ارگ جدید


آپارتمان های مسکونی

باغ شهر

پیست اسب دوانی

هتل ارگ جدید

سالن ورزشی

دنیای شادی

باشگاه بیلیارد

 استخر

خودروسازی


 




برچسب ها : ارگ بم جديد,

باغ ارم
Eramshiraz.jpg
اطلاعات اثر
کشور پرچم ایران ایران
نوع فرهنگی
معیار ثبت (i)(ii)(iii)(iv)(vi)
شمارهٔ ثبت ۱۳۷۲
منطقه آسیا و اقیانوس آرام
تاریخچه
تاریخچهٔ ثبت ۲۰۱۱ (طی نشست سی‌وپنجم)
اطلاعات ثبت ملی
شماره ثبت ملی ۱۰۱۳
تاریخ ثبت ملی ۱۴ آبان ۱۳۵۳
دیرینگی سلجوقیان
* نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو
منطقهٔ بر پایهٔ دسته‌بندی یونسکو

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود.

تاریخچه

تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است.این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پا برجا بوده است. در زمان زندیه هم کریم‌خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه این باغ به مدت ۷۵ سال به دست سران ایل قشقایی افتاد. در این زمان عمارتی در این باغ ساخته شد. اما در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. این عمارت تا کنون پابرجاست.[۱] این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

ویژگی بناها

عمارت وسط، هسته مرکزی این باغ محسوب می‌شود.شیوه معماری عمارت این باغ به سبک زمان قاجاریه و به تقلید از سبک معماری زندیه است. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکار های معماری زمان قاجار است.[۲] این عمارت، از سه طبقه، با تزئینات فراوان تشکیل شده‌است. اتاق‌های طبقه زیرین که تقریباً زیرزمین هستند، محلی است برای استراحت در روزهای گرم تابستان. تزئینات این اتاق‌ها، کاشی‌کاری‌های رنگین است. دو طبقه بالایی دارای ستون‌هایی است که از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند.

در پیشانی بنا، دو نیم‌دایره در دو طرف، و یک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده‌است. این تابلو، تصاویری از شاهنامهٔ فردوسی و نبرد شاهان قاجار را نشان می‌دهد. این بنا بیش از هفتاد سال به خوانین قشقایی تعلق داشته که در دوران پهلوی مصادره شده‌است.




برچسب ها : باغ ارم,

موضوع :
طبيعت ايران ,  , 

هورامان یا اورامان (به کردی: Hewraman)‏، نام منطقه‌ای در ایران و عراق با دره‌های پرپیچ‌وخم و عمیق و رودبارهای متعدد است. از مجموع آب این چشمه‌ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله تشکیل می‌شوند که در نقطه‌ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌پیوندند.

هر چند که بخش عمده‌ای از منطقه اورامان را کوههای مرتفع و پربرف تشکیل می‌دهد اما در ارتفاعات پائین‌تر و در دامنه همین کوه‌ها جنگلهای متراکم نسبتاً وسیعی وجود دارند. پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته‌کوهزاگرس عمدتاً از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی‌وحشی و زالزالک نیز به تعداد قابل توجهی یافت می‌شود. این جنگلها از دیرباز تأمین‌کننده سوخت زمستانی اهالی منطقه بوده‌اند.




برچسب ها : اورامان,

موضوع :
طبيعت ايران ,  , 

آبشار آب سفید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
آب سفید
اُ اِسپید
Ab Sefid.jpg
مکان Flag of Iran.svg ایران، استان لرستان
شهرستان الیگودرز
ارتفاع کلی ۷۰ متر
پهنا ۸ متر

آبشار آب‌سفید یکی از آبشارهای استان لرستان است.[۱][۲] آبشار آب سفید معروف به عروس زیبای آبشار های ایران می‌باشد.[۳] این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوههای زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد.[۴][۵] این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.[۶] می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است. خود آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده قرار دارد.[۷]

 
 
درختان گردو دره آبشار آب سفید





برچسب ها : ابشار اب سفيد,

موضوع :
طبيعت ايران ,  , 

دهکده چوبین نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور به نام محمدآباد آقازاده در استان خراسان رضوی واقع در شمال شرقی ایران ساخته شده است. این دهکدهٔ چوبی کم نمونه و بی همتا در ایران به وسیله مهندس حمید مجتهدی از نوادگان محمد کاظم خراسانی ساخته شده و یکی از دیدنی‌ها و تفرجگاه‌های نیشابور می‌باشد.

نام «دهکده چوبین» برخاسته از ویژگی منحصر به فرد سازه‌های آن در استفاده کامل از چوب و بکارگیری روشی نوین در ساخت بناهای آن که برخاسته از پیشینه تاریخی - فرهنگی و متناسب با امکانات و قابلیت‌های اقلیمی وجغرافیایی منطقه است، می‌باشد. دیدنی‌های این دهکده شامل مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.

این مسجد، اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان می‌باشد. این بنا ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و سقف آن به صورت شیروانی می‌باشد. دو مناره آن ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع و وزن هر یک تقریباَ ۴ تن می‌باشد. شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌ای وارونه بر زمین است. در ساخت این مسجد که حدود ۲ سال طول کشیده است، ۴۰ تن چوب استفاده شده است.

مسجد چوبی این دهکده نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است. این مسجد می‌تواند تا ۸ ریشتر زمین لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه‌ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.

اسکلت آن به شیوه Two by Four یا Double L ساخته شده است. مناره‌ها به سقف به گونه‌ای اتصال دارند که در داخل مسجد ستونی وجود ندارد.

دیواره‌های آن دوجداره بوده که بین این دو لایه، اسکلت بنا وجود دارد. اسکلت مناره‌ها و سقف و همچنین سقف و دیواره‌ها به روش عنکبوتیی اتصال دارند. این نام به دلیل شیوه ساخت آن که مانند تنیدن تار عنکبوت است می‌باشد بطوریکه اتصال مناره‌ها طوری است که وزن آن‌ها به صورت مساوی، ابتدا روی سقف و سپس به دیواره‌ها و از آنجا به زمین منتقل می‌شود. قابل توجه است که از طریق نردبان داخل مناره‌ها می‌توان به بالای مناره دسترسی پیدا کرد. جالبترآنکه در محل اتصال مناره به سقف، دریچه‌ای تعبیه شده که مانند یک کانال تهویه عمل می‌کند بطوریکه در تابستان هوای گرم و آلوده را از فضای مسجد خارج می‌کند و هوای پاکیزه از طریق بادگیر مخصوصی که در سقف بنا شده، داخل مسجد می‌گردد؛ و به این ترتیب یک تهویه طبیعی انجام می‌پذیرد. دیواره‌ها کمی حالت زاویه‌دار دارند که انتقال وزن را از مناره به زمین ساده‌تر می‌سازد.

قابل ذکر است که محلی که در آن مسجد ساخته شده، بسیار موریانه خیز است، لذا راهکارهای ویژه‌ای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای این مجموعه برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب خواران به کار گرفته شده است. بطوریکه به عنوان نمونه، خانه سازنده مجموعه با عمر بیش از۲۰ سال، از آسیب چوب خواران به دور مانده است. برای ماندگاری دراز مدت دیواره‌های خارجی در برابر نزولات آسمانی، چوبهای ویژه با فرآوری خاص استفاده شده است.

کابینت ها، دیواره‌ها و حتی سینی‌های آبدارخانه این مسجد، چوبی است. مسجد دارای یک ایوان بیرونی که کف آن از خشت است می‌باشد. برروی دیواره‌های داخلی و بیرونی مسجد به ترتیب تعداد ۷ و ۶ کتیبه زیبا از آیات قرانی به همراه قابهایش از چوب درختان گردو وتوت نصب است.

 

در ساختمان و تزیینات داخلی چوبهای مختلفی از درختان مثمر و غیر مثمر مانند انواع کاجها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نور پردازی ویژه مجموعه، هارمونی ویژه‌ای از رنگهای شاد، در شبها جلوه خاصی دارد.

هدف سازنده این مجموعه، رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و نیز احیای نام و یاد بزرگ مردی است که روزگاری در این مکان به خدمت می‌زیسته است




برچسب ها : دهكده چوبين,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

کشور عزیزمان ایران کشوری در جنوب غربی آسیا در منطقهٔ خاورمیانه با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومترمربع وسعت و بر پایهٔ آخرین آمار سرشماری سازمان ثبت احوال کشور در سال 1390 جمعیت ایران با احتساب مهاجرت ها بیش از 75 میلیون نفر است و پایتخت، بزرگ‌ترین شهر و مرکز فرهنگی، صنعتی و سیاسی این کشور تهران است.

پیشینهٔ آن را در اسطوره‌های کهن ‏ایرانی به آغاز تاریخ می‌رسانند ولی آغاز تاریخ سیاسی آن از آغاز شاهنشاهی مادها است.‏ ایران در شرق با افغانستان و پاکستان؛ در شمال شرقی با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی با ‏جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و در جنوب با آبهای خلیج فارس و دریای عمان همسایه‌ است.‏‎

بیش از نیمی از ایران ‏کویری و نیمه کویری است. حدود یک سوم ایران نیز کوهستانی است و بخش کوچکی از ایران، شامل جلگهٔ جنوب دریای خزر و جلگهٔ ‏خوزستان نیز از جلگه‌های حاصلخیز تشکیل شده ‌است.‏ در سال ۱۳۱۶ ه. خ. ایران را به ده استان و در سال ۱۳۸۳ به سی استان تقسیم کرده‌اند.‏ استان‌های ایران عبارت از:‏ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان ‏رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و ‏بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد می باشند.

ایران امروزه از قومیت‌های زیادی از جمله: مازندرانی، گیلک، لر، آذری، کرد، بلوچ، ترکمن، عرب و تالشی تشکیل شده ‌است. در ایران ‏در حدود ۲۰ زبان و ۱۱۰ گویش زبانی رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه های زبانی ایران را به ترتیب فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، گیلکی ‏و مازندرانی، بلوچی، تالشی و لری، عربی، ترکمنی، ارمنی، آشوری و غیره تشکیل می‌دهند. زبان رسمی ایرانیان فارسی است.

اما از تمام گفتنی های ایران که در این مختصر نمی گنجد بگذریم، زیبایی های کشور عزیزمان ایران بر هیچ کسی پوشیده نیست. ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورهاست. اختلاف دمای هوا در زمستان میان گرمترین و سردترین نقطه گاهی به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. با وجود این شرایط در هر گوشه ای از ایران مناطق زیبایی وجود دارد که هر کدام در نوع خود دیدنی و قابل توصیف است. در این ایمیل تصاویر گوشه ای از زیبایی ها و جاذبه های ایران را برای شما دوستان پرشین استار در نظر گرفته ایم که امیدواریم از تماشای آن لذت ببرید.

 

                                                                                براي ديدن تصاوير به ادامه مطلب مراجعه نمائيد.



پل بابا رکن الدین یا پل خواجو، در شهر اصفهان و بر روی رودخانه زاینده‌رود در شرق سی وسه پل قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

نام

این پل را پل شاهی و بابا رکن الدین و شیراز و حسن آباد هم نامیده‌اند و از بناهای شاه عباس دوم صفوی است که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بنا شده‌است. درازای پل ۱۳۳ متر و پهنای آن ۱۲ متر است. این پل را به نامهای دیگری نیز خوانده‌اند ولی به سبب قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو بنام است.

تخریب شده ها

به گفته برخی قبلا در زمان قاجاریه طبقه دیگری روی پل بوده که توسط حاکم آن زمان قاجار که نامش نا معلوم است تخریب شده است.

ویژگی‌ها

پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پلهای زاینده رود مشهورتر است. این پل که در دوران صفوی یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار می‌رفت، بیشتر به منزله سد و بند بوده‌است. در میان هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است. این ساختمان که (شاه نشین) نامیده می‌شود در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده می‌شدند.

در گوشه‌های ضلع شرقی پل خواجو دو شیرسنگی وجود داردکه ظاهرا" نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود هستند. این پل دارای ۲۴ دهانه‌است که از مکعب‌های به دقت تراش‌خورده ساخته شده و در بخش میانی، با سدهای چوبی برای گرفتن جلو رودخانه مسدود گردیده‌است.

با این‌که در حفاظت و مرمت آثار تاریخی، اصلی به نام حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده تشکیل‌دهنده اثر وجود دارد ولی دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ با تعویض سنگ‌های قدیمی پله‌ها با سنگ‌های جدید به اصلیت این بنای اصیل ایرانی آسیب زدند.[۲]

در اشعار و نوشته‌ها

شعرای اصفهان درباره پل خواجو اشعار زیبایی سروده و در این سروده‌ها زیبایی‌های آن را ستوده‌اند. از جمله این سروده‌ها قصیده بلند صائب تبریزی در وصف یکی از روزهای جشن و چراغانی در کنار این پل است. به نوشته تاریخ نگاران و پژوهشگرانی که درباره سلسله صفوی بررسی کرده‌اند، هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده‌است. گردشگران و جهانگردانی که در دوره‌های گوناگون به اصفهان آمده‌اند، زیبایی‌های پل خواجو را ستوده، آن را در زمره شاهکارهای جاودانه معماری ایرانی و اسلامی به شمار آورده‌اند.




برچسب ها : پل خواجو,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 


 

كاخ هشت‏ بهشت اصفهان


استان:  اصفهان
 
شهر:  اصفهان
 
 
عمارت تاریخى «هشت‏ بهشت» نمونه‏ اى از كاخهاى محل سكونت آخرین سلاطین دوره صفویه است كه در دوره شاه سلیمان در سال 1080 هجرى بنا شده است. كاشی‌ كاری هایی‌ كه‌ انواع‌ حیوانات‌ پرنده‌، درنده‌ و خزنده‌ برروی‌ آن‌ نقش‌ بسته‌، از آثار این‌ كاخ‌ بشمار می‌آیند . از باغ وسیع «هشت ‏بهشت» مقدار زیادى باقى نمانده ولى قصر تاریخى آن هنوز اثر ارزنده و جالبى است كه پس از انقلاب پاركى در اطراف آن ساخته شده است




برچسب ها : عمارت هشت بهشت, ايران زيبا, ايران گردي,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 
ايران، سرزميني چهارفصل است. اين صفت هميشه براي اين سرزمين مصداق درستي داشته و بي‌انصافي است آن را شبيه شعار‌هاي تبليغاتي ـ گردشگري بدانيم كه تنها افراد را تشويق به گشت و گذار در آن كشور و سرزمين مي‌كنند.
 
 
 

 چهارفصل به اين معنا كه در هر زمان از سال مي‌توانيد با سفر به يكي از شهرهاي ايران شاهد آب و هواي متفاوتي باشيد و انگار كه در فصل مورد علاقه‌تان قرار داريد. در زمستان، شهرهايي در ايران وجود دارد كه آب و هوايي تابستاني دارند، سرزمين‌هايي بهاري‌اند و جاهايي رنگ و بوي پاييز دارند. اين قصه، در هر زمان از هر كدام از فصل‌ها در اين سرزمين صادق است، اما شهرها و روستاهايي هم هستند كه با وجود مساحت كوچكشان، به تنهايي آب و هواي چهارفصل را در خود جاي داده‌اند! به علامت تعجب جمله قبلي كاري نداشته باشيد، چون چنين شهرها و قريه‌هايي وجود دارند.

 

تنوع آب و هوا و طبيعت كوهپايه‌اي زاگرس يكي از دلايلي است كه باعث شده اغلب شهرهايي كه در اين منطقه وجود دارند، شامل آب و هوايي چهارفصل باشند، به عنوان مثال استان كهگيلويه و بويراحمد چنين ويژگي‌اي دارد. به طوري كه در فاصله‌اي كمتر از 10 كيلومتر مي‌توان از منطقه گرمسيري سرسبز وارد منطقه سردسيري پوشيده از برف شد.

 

وجود بيش از 500 چشمه با تفرجگاه‌هاي بكر، ده‌ها آبشار زيبا، رودهاي خروشان با جلوه‌هاي زيباي گردشگري، درياچه‌هاي طبيعي، پوشش جنگلي درختان سرسبز بلوط و رايحه خوش بوته‌هاي كوهساران، جلوه‌اي ديگر از طبيعت سحرانگيز و رويايي شمالي در اين منطقه است. ‌يا روستاي آيينه‌ورزان كه در 70 كيلومتري تهران در جاده فيروزكوه قرار گرفته است. اين روستا كه به دو بخش بالا ده و پايين ده تقسيم مي‌شود، دو فضاي كاملا متفاوت را براي گردش و تفريح به شما پيشنهاد مي‌كند. دشتي در پايين دست با درختان پربار ميوه و كوه‌هايي در بالا دست كه آبشار و تنگه آيينه ورزان زيبايي آن را چند برابر كرده‌اند.

در ايران يافتن چنين مناطقي چندان كار سختي نيست، با نگاهي به نقشه و كنكاش و پرس و جويي اندك مي‌توان چنين منطقه و شهري را يافت‌،چرا كه ايران، همواره سرزميني چهارفصل بوده است.




برچسب ها : ايران 4 فصل,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

وقتي كه ايران هست ، خليج يعني فارس
تاريخ مي لرزد از خشم قوم فارس
جز اين اگر باشد خليج آبي نيست
بي سايه ايران، غير از فراغي نيست
صدها هزار آرش، جان در کمان دارند
تیری اگر کاری ست ، این عاشقان دارند
وقتی اصالت را در نام می جویند
هر بی نشان ناچار صد یاوه می گوید
چیزی که در صلح است از جنگ می خواهد
چیزی که در صلح است از جنگ می خواهد
قدرت اصالت نیست، فرهنگ می خواهد
ما وارث کوروش فرزند جمشیدیم
پیروز بی برده، بت نپرستیدیم
ما ریشه ای دیرین در عشق و خون داریم
ما در شب تاریخ تا صبح بیداریم
 



موضوع :
خلیج تا ابد فارس ,  , 

فرمان كورش بر اولین نقشه طلایی ایران نقشه فلزی آمیخته از طلا و نقره ایران برای اولین بار در مسجد كبود تبریز به نمایش گذاشته شد. نقشه ایران كه برای نخستین بار با بهره از فلز قیمتی طلا و نقره توسط گروه هنری بهاردوست و به سبك طلاكوبی ساسانی ساخته شده، دارای سایز تقریبی 150 در 115 سانتی‌متر و با وزن 15 كیلوگرم طلا و نقره است. تهران _ 28 خرداد 1384 _ میراث خبر گروه هنر: نقشه فلزی آمیخته از طلا و نقره ایران برای اولین بار در مسجد كبود تبریز به نمایش گذاشته شد




موضوع :
کوروش کبیر ,  , 


 

۱   اختر    ستاره، نام گلی
۲ اَدرک دختر یزدگرد سوم ساسانی
۳ ارانوس سیاره ارانوس
۴ اَردویسور فرشته آب در ایران باستان
۵ ارشانوش از نام نامه نخعی
۶ ارشنوش نام نامه نخعی – نام باستانی
۷ ارشین از شاهدخت های هخامنشی
۸ اَرشیت دوست ترین – نامی از دوره هخامنشی
۹ ارغوان نام درختی که گل و شکوفه سرخ رنگ می دهد
۱۰ ارکیده رنگ ارغوانی روشن، نام گلی
۱۱ ارمغان هدیه
۱۲ ارنواز شخصیتی در شاهنامه و دختر جمشید
۱۳ اریکا مرتبط با زمین
۱۴ اِستاتیرا همسر داریوش سوم
۱۵ افرا ستایش کردن
۱۶ افروز از نامهای پهلوی
۱۷ افسار تاج
۱۸ افسانه افسانه
۱۹ افسون طلسم و جادو
۲۰ افشان پاشیدن
۲۱ افشید شکوه خورشید
۲۲ المیرا فدا کننده
۲۳ الناز  
۲۴ الیا نام گل
۲۵ الیزه نام مکانی در رودبار
۲۶ الیکا مادر زمین – شکوفه – نام دهی در شما ایران
۲۷ اَمِستریس شهبانوی خشایارشا
۲۸ انوشا خوشحالی و سرور و شادی
۲۹ انوشک نام زنان در زمان ساسانیان- به معنی جاوید و ابدی
۳۰ انوشه نام زنان در زمان ساسانیان- به معنی جاوید و ابدی
۳۱ اوراشی زن پسر سیامک
۳۲ ایران نام کشور ایران
۳۳ ایران دخت دختر ایران
۳۴ ایرسا رنگین کمان
۳۵ آبنوس آبگینه
۳۶ آبنوش از زنان ویس و رامین
۳۷ آپاما دختر سپیتمن سردار ایرانی
۳۸ آپامه خوشرنگ و زیبا – دختر اردشیر دوم هخامنشی
۳۹ آتاناز نامی ایرانی
۴۰ آتری به معنی آتش – از نامهای باستانی
۴۱ آتنا نامی ایرانی
۴۲ آتوسا دختر کورش بزرگ همسر داریوش بزرگ مادر خشیار
۴۳ آتوشه نام عمه یا خاله شاپور شاه
۴۴ آذر آتش، نهمین ماه ایرانی
۴۵ آذرافروز نام دختر مهرنوش پسر اسفندیار
۴۶ آذرخش صاعقه، نام روز نهم از ماه آذر
۴۷ آذرگون نام گلی است برنگ سرخ
۴۸ آذرمهر آتش مقدس ایرانیان- آذرمینا – آتش مهر
۴۹ آذرمیدخت دختر همیشه جوان – دختر خسروپرویز – زنی که شاه شد
۵۰ آذرنوش نام زنان ساسانی و همچنین آتش مقدس ایران – پاکدین





برچسب ها : نام هاي اصيل ايراني,

نام های پسرانه
 
۱     اشکان     بنیانگذار سلسله اشکانیان
۲     افشار     شریک، معاون، رفیق
۳     ائیریه من     ایران منش در روزگار ساسانی
۴     اخـگر     پاره آتش
۵     ادیشه     نامی پهلوی – از سرداران کورش بزرگ
۶     اَرتاریا     پسر خشایارشاه
۷     اَرتامن     از متحدین داریوش بزرگ بر ضد مغ دروغین
۸     اَرتاوند     فرمانده ناوگان خشیارشا
۹     اَرتَبرزین     در اوستا یعنی برترین راستی – سرداری هخامنشی
۱۰     اَرتَمَن     یکی از سرداران ماد در روزگار کوروش
۱۱     اَرتور     در کتاب ماتیکان هزاردستان از برزگان بوده است
۱۲     اردا     نام کشیشی در زمان ساسانیان
۱۳     اردشیر     بنیانگذار سلسله ساسانیان – اردشیر بابکان
۱۴     اردلان      
۱۵     اردوان     نام شاهان پارتی و برادر داریوش اول
۱۶     اَردین     راستین و بزرگوار
۱۷     اَرزین     فرمانده امپراتوری ایران در حمله اسکندر گجستک
۱۸     ارژنگ     یکی از شخـصیت های شاهـنامه
۱۹     ارسلان     شیر
۲۰     اَرسیما     نماینده داریوش سوم برای گفتگو با سکندر ملعون
۲۱     ارشام     نام پدر بزرگ داریوش بزرگ
۲۲     ارشاما     نام پدر بزرگ داریوش اول
۲۳     ارشان     شاهزاده در نزد ایرانیان و فرزند اردشیردوم
۲۴     ارشک     نام اولین پادشاه سلسله اشکانیان
۲۵     ارشکان     کنیه فرهاد دوم و اردوان دوم شاهنشاه اشکانی
۲۶     ارشیا     تخـت
۲۷     اسفندیار     یکی از شخصیتهای شاهنامه
۲۸     اشاداد     کسی که از راستی و نیکی سود جسته است
۲۹     اشتوکان     نامی اوستایی و رقیب زریر
۳۰     اشکان     شاهان سلسله اشکانیان
۳۱     افشین     نام سردار ایرانی
۳۲     امید     آرزو
۳۳     امیر     شاه
۳۴     اُمید     در پهلوی اُمیت – از نویسندگان دینکرد زرتشتیان
۳۵     انوش     جاودانه
۳۶     انوشیروان     نام پادشاه دادگستر ایران
۳۷     اوتانا     هم پیمان داریوش اول
۳۸     اوراش     فرزند کوچک اردشیر شاهنشاه ایران
۳۹     اُورداد     از سرداران کوروش بزرگ
۴۰     اُوَرَش     پسر اردشیر سوم
۴۱     اورنگ     ادراک
۴۲     ایرج        نام یکی از شخصیتهای شاهنامه 
۴۳     آئیریک     نیای یازدهم زرتشت
۴۴     آئین     کیش – راه و روش
۴۵     آئین گُشنَسب     سپهبد ایرانی در نبرد با بهرام چوبینه
۴۶     آبتین     یکی از شخـصیت های شاهـنامه، پدر فریدون
۴۷     آپاسای     منشی شاهنشاه شاپور یکم ساسانی
۴۸     آتروپات     سردار ایرانی که والی آذربایجان بود – سردار داریوش
۴۹     آتروترسه     پسر اسفندیار
۵۰     آترونوش     آذرنوش – پاکدین زرتشتی




۱. آريا برزن يكي از سرداران بزرگ تاريخ ايران است كه در برابر يورش اسكندر مقدوني به ايران زمين، دليرانه از سرزمين خود پاسداری كرد و در اين راه جان باخت و حماسه (دربندپارس) را از خود در تاريخ به يادگار گذاشت.در جنگ دربندپارس، آخرين پاسداران ايران، با شماري اندك، به فرماندهي آريابرزن، در برابر سپاهيان پرشمار اسكندر دلاورانه دفاع كردند و سپاهيان مقدوني را ناچار به پس نشيني نمودند....

آرتميس

۲. آرتمیس نخستين زن دريانورد ايراني است كه در حدود 2480 سال پيش، فرمان درياسالاري خويش را از سوي خشايارشاه هخامنشي دريافت كرد و اولين بانويي ميباشد كه در تاريخ دريانوردي جهان در جايگاه فرماندهي دريايي قرار گرفته است. در سال 484 پيش از ميلاد، هنگامي كه فرمان بسيج دريايي براي شركت در جنگ با يونان از سوي خشايارشاه صادر شد، آرتميس يكي از فرمانروايان سرزمين كاريه (يكي از بخشهاي سوريه كنوني) با 5 فروند كشتي جنگي كه خود فرماندهي آنها را در دست داشت، به نيروي دريايي ايران پيوست. در اين جنگ كه ايرانيان موفق به تصرف آتن شدند، نيروي زميني ايران را 80۰ هزار پياده و 80 هزار سوار تشكيل ميداد و نيروي دريايي ايران شامل 1200 كشتي جنگي و 3 هزار كشتي حمل ونقل بود. آرتميس در سال 480 پيش از ميلاد در جنگ سالامين Salamine كه بين نيروي دريايي ايران و يونان درگرفت، شركت داشت و دلاوريهاي بسياري از خود نشان داد و با ستايش دوست و دشمن روبرو شد.

۳. آرش : ملقب به کمانگير . پهلوان ايراني در عهد منوچهر شاه که در تير اندازي سر آمد زمان خود بوده است که در جنگ ميان منوچهر و افراسياب قرار بر پرتاب کردن تيري ميگذارند تا مرز ميان ايران و توران را تعين کند آرش از طربستان تيري پرتاب کرد که در مرو فرود آمد و بعد از آن جانش را در راه ايران زمين فدا نمود ....

۴. آريه : سردار معروف و بزرگ ايراني که به حمايت از پادشاهي کورش کوچک برخواست....

۵. زوپير(زوپيروس) فرمانده گارد جاويدان سردار شجاع سپاه داریوش بزرگ بود که نقش بزرگی را در فتح بابل بدست داريوش ايفا کرد.


۶. حكيم ابوالقاسم فردوسي  شاعر حماسه سراي ايراني در سال 329 يا 330 هجري قمري در قريه فاز يا پاز طابران طوس به دنيا آمد. او از دهگانان طوس و از خاندانهاي اصيل آنجا بود. در آن روزگار‚ دهگانان تلاش ميكردند در برابر ارزشهاي جديدي كه دين اسلام مطرح ميكرد‚ سنتها و آداب اجدادي خود را حفظ كنند و شايد اعظم انگيزه فردوسي براي نظم شاهنامه از همين تمايل دروني و نژادي سرچشمه مي گرفت. فردوسي زندگي آسوده و مرفهي داشت‚ اما به مرور زمان سرمايه خويش را صرف تنصيف شاهنامه كرد.كاخ رفيع و ارجمند ادب پارسي‚ بر ستونهايي سترگ كه از ديرباز مايه افتخار ايران و ايراني بوده و هستند‚ بنا شده است. شعر پارسي با تلاش و كوششي كه شكوه اين زبان را از فرش به عرش رسانده اند‚ از چنان عظمتي برخوردار است كه جهان با همه گستردگي ادبيات و هنر خود‚ در برابر ارجمندي بلامنازع شعر پارسي سر تعظيم فرود مي آورد..... فردوسی زنده کننده زبان فارسی بود ( روحش شاد )

۷. آذرپادمهراسپندان : موبدان موبد و دانشمند بزرگ زمان ساسانی که در تدوین و جمع اوری نسک مختلف اوستا کوشش بسیار کرد و امروز از او پندنامه و اندرزنامه های اخلاقی بزرگی بجای مانده است...

۸. آذرفرنبغ فرخزادان : هیربد زرتشتی و دانشمند و حکیم بزرگی که گرد اورنده و نویسنده کتاب بزرگ دینکرد در زمان مامون عباسی بوده این کتاب مشتمل بر بسیاری از دانش نامه های مزدیسنا است که میرفت پس از حمله تازیان به فراموشی سپرده شود...


۹. اسفندیار جهان پهلوان ایرانی، در روایات ملی پسر کی گشتاسب پادشاه کیانی است. در اوستا نام وی بیش از دو بار نیامده است با این همه وی یکی از پهلوانان نامی و از جمله قهرمانان جنگ های مذهبی می باشد که برای انتشار دین بهی روی داده اند.

۱۰. جمشید یکی از پادشاهان اسطوره‌ای ایرانی است که در اوستا نیز نام او آمده‌است.پسر تهمورث - چهارمين پادشاه پيشدادي . که

 

 

 

جشن نوروز

 

 

 

 

 را بنيان نهاد و رسوم و آيين هايي شادي براي ايرانيان بر جا گذاشت...


۱۱. رستم ملقب به تهمتن . پهلوان بزرگ ايران . فرزند زال و رودابه . نواده سام و مهراب کابلي که در عهد کيقباد و کيکاوس و کيخسرو با تورانيان جنگيد و از خود دلاوري ها و رشادتهاي شگفت انگيز بر جاي گذاشت....

۱۲. سندباد  يکي ديگر از قيام کنندگان بر عليه حکوتهاي غارتگر اعراب در ايران که به جان و مال و ناموس ايرانيان تجاوز ميکردند . او اهل نيشابور بود و پس از اينکه منصور خليفه عباسي - ابومسلم خراساني را کشت وي در نيشابور به خونخواهي از ابومسلم که فردي ايراني و وطن پرست بود برخواست و قيام کرد که در نهايت با شصت هزار نفر از يارانش توسط اعراب بيابانگرد و کشتارگر کشته شد .

۱۳. فریدون پادشاه پیشدادی بود که با یاری کاوه آهنگر برضحاک ستمگر چیره شد. او پادشاه جهان گشت و آنگاه جهان را میان سه پسرش سلم؛ تور و ایرج بخشید.در شاهنامه از شاهان ستوده و نیک ایران است...

كاوه آهنگر

۱۴. کاوه آهنگر در زمان پادشاهی ضحاک ستمگر،

 

 

 

شیطان

 

 

 

 

در قالب آشپزی به دربار وی رفت و غذاهای خوشمزه ای برای ضحاک پخت. و به عنوان پاداش خواست که بر شانه های ضحاک بوسه زند. در اثر این بوسه شيطانی دو مار سياه  بر شانه های ضحاک رویید و همان دم آشپز ناپديد شد. این بار شيطان به عنوان يک پزشک به دربار ضحاک آمده و تجويز کرد که بايد هر روز به مارها مغز سر دو جوان خورانده شود. ضحاک نیز دستور داد هر روز دو تن از جوانان برومند سرزمين را کشته و مغز آنان را به مارها بدهند.کاوه آهنگر نيز که مانند خيلی های ديگر از ظلم و ستم ضحاک به تنگ آمده بود، پيشبند چرمين آهنگری خود را بر سر نيزه زد و با ياری مردم ضحاک را شکست داده و فريدون را بر اورنگ پادشاهی نشاند. بعدها این پرچم که نشان سربلندی و پايداری ملت ایران بود به درفش ملی کاويانی تبديل شد.

۱۵.کیومرث نخستين پادشاه و بنيانگذار سلسله پيشدادي در هزاران سال پيش . نام وي در

 

 

 

اوستا

 

 

 

 

  گيومرتا آمده است و ذکر شده است که زرتشتيان او را نخستين انسان ميدانند . در زمان او مردم در غارها و کوهها بودند و بدن خود را با پوست حيوانات مي پوشاندند .

كوروش بزرگ

 

 

 

 

۱۶. كورش بزرگ فرزند كمبوجيه و ماندانا اولين كسي بود كه فلات ايران را براي نخستين بار در تاريخ زير يك پرچم در آورد و پادشاهي ايران را تشكيل داد...( مراجعه شود به ادامه مطلب )

 داريوش بزرگ

۱۷. داریوش بزرگ  بزرگترین پادشاه جهان....منش نیک و بزرگی او زبانزد همه مردم دنیاست (مراجعه شود به ادامه مطلب)

 

 

 

 

۱۸. خَشایارشا از پادشاهان هخامنشی است. پدرش داریوش بزرگو مادرش آتوسا دختر کوروش بزرگ بود.نام خشایارشا از دو جزء خشای (شاه) و آرشا (مرد) تشکیل شده و به معنی «شاه مردان» است.نیک منشی و عدالت او زبانزد همگان حتی یونانیان بود....

۱۹. خسرو پرويز فرزند هرمز، فرزند انوشيروان، فرزند قباد ساساني، بيست و سومين پادشاه سلسله ساسانيان بود، كه از سال 591 تا 626 ميلادي بر تخت سلطنت ايران تكيه زد .

۲۰. انوشیروان  انوشه روان خسرو یکم ، بیست و یکمین پادشاه ساسانی ملقب به دادگر که به خوبی و نیکی مشهور بود....از او بسیار یاد شده است...

۲۱.  اسکیلاس  دوره هخامنشی (زمان حکومت داریوش از سال 486- 521 ق.م.) دریا نورد و مکتشف و مهندس سازنده قنات....

۲۲. آرتاخه  دوره هخامنشی (زمان خشایار شاه) مهندس و سازنده کانال آتوس


۲۳. استانس :  دوره هخامنشی شیمیدان و استاد دموکریتوس


۲۴. استاذسيس : سردار دلير ايران که در نواحي هرات و بادغيس و سيستان بر ضد منصور خليفه ستمگر عباسي قيام کرد و عاقبت به فرمان منصور در بغداد به دار آويخته شد و يکي از سمبلهاي عرب ستيزي را در ايران به جاي گذاشت و درس وطن پرستي در برابر يورش بيگانگان براي جوانان به جاي گذاشت..

 
پاپك خرمدين

۲۵. بابک خرمدين : سردار دلير و پيشواي نهضت خرمدينيان يا سرخپوشان که بر ضد حکومت عرب قيام کرد و 22 سال دست يورش گران عرب را از کشور ما کوتاه کرد و مبدل به سمبلي از مقاومت ايرانيان در برابر حمله بيگانگان به کشور شد . وی در تاریخ 2 صغر سال 223 هجری قمری در سامرا به دستور خلیفه تازی تکه تکه شد . پس از وی خانواده و همسرش نیز کشته شدند...

 
۲۶.  بزرگمهر معروف ترين و انديشمند ترين وزير دربار انوشيروان دادگر که گفتگوي هاي خرد ورزانه او در تاريخ ايران ثبت گشته است...

 
۲۷. حلاج حسن ابن منصور حلاج . از عرفاي مشهور ایرانی - اسلامی قرن سوم هجري که با گفتن عقايد مخالف خود عليه اعراب افراطی به شهرت رسيد . او را صاحب کشف و کرامت دانسته اند و چون در زمان المقتدر خليفه عباسي خلاف موازين و عقايد اسلاميان افراطي آن زمان سخن گفته بود به اصرار فقهاي بغداد او را دستگير و مدت هشت سال در زندان سر کرد و سپس وي را از زندان در آوردند و بعد از زدن هزار ضربه شلاق به وي هر دو دست وي را قطع کردند و سپس هر دو پاي وي را بريدند و بعد جسدش را سوزاند واين وحشيگريهاي اعراب که به نام اسلام کردند هزاران بار در تاريخ ما به ثبت رسيده است...


۲۸. رستم فرخزاد  سردار بزرگ ايران که در جنگ با اعراب کشته شد . او سپهسالار بزرگ ارتش ايران در زمان شاهنشاهی يزدگرد سوم بود که حماسه اي در جنگ قادسيه بوجود آورد که تاريخ نياکانمان را زيبا تر از هميشه ساخت در نهایت به دست سپاه اسلام کشته شد...


۲۹. سورنا : سورنا یکی از سرداران بزرگ و نامدار تاریخ است که سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان فرماندهی کرد و رومیها را که تا آن زمان قسمتی از ارمنستان و آذربادگان را تصرف نموده  بودند، را  با شکستی سخت و تاریخی روبرو ساخت.

 كمبوجيه

۳۰. کمبوجيه  کامبوزيا يا کامبيز . فرزند کوروش بزرگ. او با اقتداري ستودني و باور نکردني در سال 525 قبل از ميلاد سرزمين هاي مصر را بدليل عمل نکوهيده مصريان در برابر ايرانيان که تعداي از ايرانيان را در مصر کشتند و به تمسخر پرداختند فتح کرد و کل مصر به زير چتر پادشاهي ايران در آورد...


۳۱. کيخسرو  سومين پادشاه مقتدر کياني به خونخواهي کشتن سياوش برخواست و مدتهاي زيادي با تورانيان جنگيد و در نهايت آنان را مغلوب ساخت و افراسياب را به دليل کشتن سياوش که نه تنها پدر وي بود بلکه يکي از قهرمانان نامي ايران بود کشت . پدرش سياوش و مادرش فرنگيس بود ...


۳۲. مازيار  يکي ديگر از قيام کنندگان بر عليه حکومت اعراب در ايران . وي در طبرستان بنايي بزرگ ساخت و در جهت بازگرداندن بزرگی ايران به قبل از يورش تازيان تلاش کرد . وي در زمان معتصم عباسي قيام خود را آغاز کرد و در صدد بر آمد همگام با بابک خرمدین هویت ملی ایرانی را زنده کنند که در نهايت با جنگهاي معتصم دستگير و در بغداد کشته شد . او نيز يکي ديگر از تنديس هاي ملي گرايي ايرانيان در برابر تهاجم ديگر کشورها است...

 
۳۳. مرداويج  سردار بزرگ ايراني که او نيز در جهت متلاشي کردن حکومت اعراب در ايران کوشيد و جان داد . وي فرمانده لشگر اسفار پسر شيرويه عامل نصر بن احمد ساساني بود  طبرستان را براي اسفار فتح کرد . پس از کشته شدن اسفار- مرداويج قزوين و همدان و اصفهان و اهواز را گرفت و لشگر المقتدر خليفه جنايتکار عباسي را شکست داد . وي در کمال تاسف در سال 323 هجری قمری در حمام اصفهان به دست غلامان ترک کشته شد....


۳۴. مهران  يکي ديگر از سرداران بزرگ ايران . وي از سپهسالاران ارتش ايران ( يزدگرد ساساني ) بود و با اعراب بيابانگرد جنگيد و ابوعبيده سردار مشهور عرب را به قتل رسانيد ....


۳۵. مهرداد بزرگ  موئسس سلسله شاهنشاهی پارتیان بود که ایران را از گسستگی و لجام گسیختگی دوران تحت اشغال یونانیان سلوکی رهایی بخشید . وی در سال 160 تا 140 قبل از میلاد با نبردهای وطن پرستانه ایالتهای ماد - پارس - خراسان - بابل - آشور - هرات و سیستان و . . . را جزو ایران بزرگ نمود . وی پادشاه سلوکیان را اسیر نمود و با وی با انسانیت رفتار کرد و به او در گرگان مستقر ساخت و برای حسن نیت به آنان با دختر وی ازدواج نمود . او را از بزرگ ترین اشخاص موثر در تاریخ ایران نامیده اند . که به راستی اگر ظهور نمی کرد امروز مشخص نبود ما در کجای تاریخ جای داشتیم .....


۳۶. ارد بزرگ  اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریه قاره کهن او شهرتی شگفت انگیز  یافته است.....





برچسب ها : نام آوران ايران,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

دارا جهان ندارد سارا زبان ندارد
بابا ستاره ای در هفت آسمان ندارد

کارون زچشمه خشکید
البرزلب فروبست
حتا دل دماوند آتش فشان ندارد

دیو سیاه دربند آسان رهید وبگریخت
رستم در این هیاهو گرز گران ندارد

روز وداع خورشید زاینده رودخشکید
زیرا دل سپاهان نقش جهان ندارد

بر نام پارس دریا نامی دگر نهادند
گویی که آرش ما تیر و کمان ندارد

دریای مازنی ها بر کام دیگران شد
نادر زخاک برخیز میهن جوان ندارد

دارا کجای کاری دزدان سرزمینت
بر بیستون نویسند دارا جهان ندارد

آییم به دادخواهی
فریادمان بلند است
اما چه سود که اینجا نوشیروان ندارد

سرخ وسپید وسبزست
این بیرق کیانی
اما صد آه و افسوس شیر ژیان ندارد

کو آن حکیم توسی شهنامه ای سراید
شاید که شاعر ما دیگر بیان ندارد

هرگز نخواب کوروش ای مهرآریایی
بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد




موضوع :
سروده هاي ملي  ,  , 

انجمن مهندسان عمران آمریکا لیستی از ۱۰ چهره جدید مهندسی عمران آمریکا را منتشر کرده است که نام دو ایرانی در میان این ۱۰ نفر به چشم می خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن مهندسان عمران آمریکا یا ASCE سالانه ۱۰ چهره جدید در این زمینه کاری و رشته تحصیلی را معرفی می کند، تعدادی از این افراد در عین حال در برنامه چهره های جدید مهندسی عمران که توسط بنیاد هفته مهندسی برگزار می شود نیز انتخاب شده اند.

این انجمن با شناسایی گامهای بزرگی که دانشجویان این رشته و یا مهندسان عمران در راستای بهبود کیفیت زندگی انسانها برداشته اند، ۱۰ چهره جدید سال ۲۰۱۲ مهندسی عمران آمریکا را معرفی کرده است که نام دو ایرانی نیز در میان آنها به چشم می خورد.

مهری پایدار، مهندس ایرانی ۲۵ ساله شرکت “Mass Electric Construction” در واشنگتن یکی از این ۱۰ چهره جدید به شمار می رود که از اعضای انجمن مهندسان عمران آمریکا نیز به شمار رفته و در پروژه های عمرانی متعددی از قبیل ساخت ۷ روزه پلی که منجر به ساخته شدن مدرسه ای برای کودکان روستایی در هندوراس شد، شرکت داشته است.

کاوه مدنی مهندس ایرانی دیگری است که در دانشگاه فلوریدای مرکزی در مقام استادیار مشغول به کار است. تمرکز اصلی وی بر روی مهندسی و مدیریت منابع آب است و مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تبریز کسب کرده است.




برچسب ها : ۲ ایرانی چهره های جدید مهندسی عمران آمریکا شدند,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

همشهری آنلاین:
استاد ایرانی دانشگاه RMIT استرالیا موفق به ارائه دستاوردی جدید در حوزه ذخیره انرژی و تولید نیرو شده که در آن میزان انرژی تولیدی به نسبت اندازه منبع، سه تا چهار برابر بهترین باتری‌های لیتیوم یون – کنونی است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر کوروش کلانترزاده، دانشیار دانشکده مهندسی برق و رایانه RMIT با همکاری مایکل استرانو از گروه پژوهشی نانوفناوری موسسه فناوری ماساچوست با اندازه‌گیری شتاب یک واکنش شیمیایی درون یک نانولوله دریافتند که این واکنش منجر به تولید نیرو می‌شود.

این محققان اکنون با استفاده از تجارب خود در شیمی و نانومواد در تلاش برای کشف این پدیده هستند.

تحقیقات آنها با عنوان «نانودینامیت: نانولوله‌های پوشیده شده از سوخت با توانایی ارائه نیرو در کوچکترین سیستم‌ها» در مجله IEEE Spectrum منتشر شده است.

به گفته دکتر کلانتر زاده، این سیستم تجربی بر اساس مواد نانولوله کربنی قادر به تولید نیرو بوده که تا پیش از این دیده نشده بود.
وی اظهار کرد: با پوشش‌دهی یک نانولوله در سوخت نیتروسلولز و اشتعال یک سر آن، موفق به تنظیم یک موج احتراق در آن شده و دریافتیم که یک نانولوله، رسانای بسیار خوبی برای گرمای به دست آمده از سوختن سوخت بوده و حتی بهتر اینکه این موج احتراق قادر به تولید یک جریان برق قوی است.
این استاد جوان نانومواد و سنجش موسسه فناوری سلطنتی ملبورن(RMIT) در ادامه افزود: اکتشاف ما در مورد کارایی خوب موج نیروی حرارتی درون این نانولوله‌ها به دلیل خاصیت رسانایی دوگانه آنها، دما برق رایج را معکوس می‌کند.
به گفته کلانترزاده، این کار، اولین رویکرد مقرون به صرفه در مقیاس نانو برای تولید انرژی است که با غلبه بر مسائل مربوط به امکان سنجی مرتبط با به حداقل رسانی ابعاد به بهره‌برداری اثر دما برق می پردازد. البته در زمان رام کردن این امواج عجیب و در نهایت شناسایی امکان امواج آینده بودن آنها، زوایای چندگانه‌ای برای بررسی وجود دارد.

دکتر کلانترزاده، مدرک کارشناسی خود را در رشته مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف،‌ مدرک کارشناسی ارشد را در همین زمینه دردانشگاه تهران و مدرک دکتری خود را در زمینه میکرونانو الکترونیک و بیوالکترونیک از دانشگاه RMIT ملبورن دریافت کرده است.

حوزه‌های فعالیت این دانشمند فعال ایرانی شامل بیوحسگرها، حسگرهای گاز، فیلم‌های نازک نانوساختار، علوم ویژگی‌ها و رفتار مایعات در مقیاس میکرو و نانو،‌ سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی – نانو الکترومکانیکی، پلیمرهای رسانا، موج‌برهای نوری پلیمری، مواد فروالکتریک، خواص ساختاری فیلم‌های نازک، امواج صوتی،‌ مواد دمابرقی و آب‌گریزی سطح است.




برچسب ها : دانشمند ایرانی موفق به کشف یک منبع جدید انرژی شد,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

با بررسی کارنامه تعدادی از این سینماگران ایرانی که شاید در داخل کشور هم چندان شناخته شده نباشند، می بینیم که یک تیم کامل از لژیونرهای سینمایی در حال حاضر بر سر پروژه های بزرگ هالیوودی و اروپایی مشغول به کارند؛ سینماگرانی که چندین نامزدی اسکار و جوایز معتبر دیگر را در کارنامه خود ثبت کرده اند و شاید نام بسیاری از آنها به گوش شما نخورده باشد. ۷ چهره مهم این فهرست را انتخاب کرده ایم که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

  • داریوش خنجی

او از اولین سینماگران بین المللی ایرانی الاصلی است که در داخل کشور هم شهرت قابل توجهی کسب کرده است. خنجی که از پدری ایرانی و مادریفرانسوی در تهران متولد شده، تحصیلات سینمایی خود را در آمریکا دنبال کرده است. خنجی، با فیلمبرداری «هفت» و تیزرهای دیوید فینچر به شهرت رسید و برای فیلمبرداری «اویتا» نامزد اسکار شد.

خنجی تاکنون با کارگردانان بزرگی همچون برناردوبرتولوچی، آلن پارکر، رومن پولانسکی، سیدنی پولاک، وونگ کار وای و وودی آلن همکاری کرده است. علاوه بر دو فیلم آخر وودی، «عشق» جدیدترین فیلم میشائیل هانکه کارگردان مشهور اتریشی را هم خنجی فیلمبرداری کرده که نخل طلایی کن ۲۰۱۲ را برد.

  • رامین جوادی

این آهنگساز ایرانی ۳۷ ساله و متولد آلمان در حال حاضر به یکی از پرکارترین چهره های هالیوود تبدیل شده است. جوادی در سال ۱۹۹۸ تحصیلات خود را در رشته موسیقی به پایان رساند. کارهای اولیه جوادی نظر هانس زیمر را به خود جلب کرد و باعث شد تا جوادی کارش را در آمریکا به عنوان دستیار زیمر و کلاوس بدلت دنبال کند. پس از همکاری در پروژه های بزرگی همچون «دزدان دریایی کارائیب» و «بتمن آغاز می کند»، جوادی موسیقی متن قسمت سوم از سری فیلم های «بلید» را ساخت و پس از آن کار خود را با ساخت موسیقی متن فیلم ها و سریال هایی همچون «مرد آهنی»، «فصل شکار»، «نبرد تایتان ها»، «فرار از زندان»، «فلش فوروارد» و «بازی تاج و تخت» ادامه داد.

  •  فرهاد صفی نیا

آخرین ساخته مل گیبسون، یک ایرانی را به جامعه سینمایی هالیوود معرفی کرد. صفی نیا ۳۷ ساله که در اروپا اقتصاد خوانده، برای تحصیل سینما به آمرریکا رفت و پس از آشنایی با مل گیبسون در جریان ساخت «مصائب مسیح»، با او در نوشتن فیلمنامه و تهیه فیلم بعدی او «آپو کالیپتو» همکاری کرد.

سال گذشته هم صفی نیا به عنوان اولین ایرانی، تهیه و طراحی یک سریال مهم آمریکایی را به عهده گرفت. یکی دو سال قبل هم که صحبت هایی از اقتباس سینمایی رمان مشهور «دنیای قشنگ نو» توسط ریدلی اسکات به گوش می رسید، نام صفی نیا به عنوان نویسنده فیلمنامه مطرح بود.

  • حسین امینی

حسین امینی که سال گذشته فیلمنامه «درایو» اثر نیکلاس ویندینگ رفن را نوشته بود، یکی از شناخته شده ترین ایرانیان فعال در سینمای جهان است. امینی که کارش را با نوشتن تله فیلم شروع کرده، در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بال های فاخته» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

او در سال ۲۰۱۰ تریلر جاسوسوی «شانگهای» ساخته مایکل هفستروم را نوشت و امسال هم دو فیلم پرخرج را در اکران دارد؛ اکشن رزمی «۴۷ رونین» با حضور کیانو ریوز و فیلم فانتزی «سفیدبرفی و شکارچی» با بازی چارلیز ترون و کریستین استوارت.

  •  رامین بحرانی
 

رامین بحرانی ۳۷ ساله که متولد آمریکاست، یکی از شناخته شده ترین چهره های سینمای مستقل آمریکا محسوب می شود که فیلم های بلند و همینطور فیلم های کوتاه او در جشنواره های کن، ونیز، برلین، تورنتو و ساندنس حضوری موفق داشته است.

راجر ایبرت منتقد معروف شیکاگو سان تایمز، «چاپ شاپ» دومین فیلم بلند بحرانی را به عنوان ششمین فیلم برتر سینمای جهان در دهه اول قرن بیست و یکم و بحرانی را به عنوان برترین کارگردان دهه گذشته انتخاب کرده است! لئونارد مالتین هم آثار او را در فهرست ۱۵۱ فیلم برتری که دیده نشده قرار داده است.

  • حبیب زرگرپور

زرگرپور یکی دیگر از ایرانیانی است که نامزد جایزه اسکار شده، آن هم دو بار! زرگرپور از اوایل دهه ۹۰ به عنوان طراح جلوه های ویژه به کمپانی ILM پیوست. زرگرپور با عناوین مختلف در طراحی جلوه های ویژه فیلم های مشهوری همچون «ماسک»، «پیشتازان فضا»، «جومانجی»، «اسپاون»، «چشمان مار»، «گردباد»، «جنگ ستارگان: اپیزود اول – تهدید شبح»، «توفان کامل»، «هویت بورن» و «نشانه ها» همکاری داشته و برای فیلم های توفان کامل و گردباد هم نامزد اسکار شده است. زرگرپور از سال ۲۰۰۳ به عنوان مدیر هنری به کمپانی بازی های کامپیوتری EA پیوسته و سری بازی های «نید فور اسپید» از جمله کارهای شاخص او محسوب می شود. زرگرپور هم اکنون از اعضای فعال آکادمی هنرها و علوم سینمایی آمریکا و بفتا در زمینه جلوه های ویژه است.

  • دانیال پاسدار

در بین ایرانیانی که در فیلم ها و سریال های هالیوودی بازی کرده اند معمولا همه تنها فرصت ایفای نقش شخصیت های اهل خاورمیانه را پیدا کرده اند. شاید دانیال پاسدار تنها بازیگر ایرانی الاصلی است که در پروژه های هالیوودی نقش شهروندان آمریکایی را بازی کرده است.

پاسدار که پدرش ایرانی است، کار خود را با ایفای نقشی کوتاه در «تاپ گان» شروع کرد. .در بین کارهای قدیمی پاسدار «راه کارلیتو» اثر برایان دی پالما شاخص ترین فیلم او محسوب می شود اما پاسدار با ایفای نقش در سریال ها بود که به شهرت رسید. پاسدار علاوه بر حضور در سریال های پرطرفداری همچون «خانه دارهای مستاصل» و «کسل» یکیک از نقش های اصلی سریال پربیننده «قهرمانان» را هم برعهده داشت…




برچسب ها : ۷ ایرانی موفق در سینمای هالیوود,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بدون آنکه خبر داشته باشند هر روز از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که طراح و خالق آن حسین یسایی، یک ایرانی مقیم لندن است. نام وی و شرکت تحت مدیریت وی «ایمجینیشن تکنولوجیز» را هیچگاه روی وسایل ارتباطی جدید، روی تابلوهای تبلیغاتی و یا در کنار نام‌های معروفی مثل اپل و گوگل نمی‌بینیم.
چهره حسین یسایی همچون سایر نام‌آوران عرصه فناوری ارتباطی مثلا مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک و یا استیو جابز از موسسان و مدیران اپل شناخته شده نیست. با این همه هر کسی که از تلفن‌های آی‌فون و یا انواع دیگر همراه‌های هوشمند استفاده می‌کند به این ایرانی پنجاه و پنج ساله مدیون است.
در گزارش تازه‌ای از روزنامه بریتانیایی «دیلی‌میل» آمده‌است که بخش اعظم فناوری‌های پیچیده‌ای که اکثر تلفن‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند، از گرافیک آن گرفته تا سیستم عامل، همه محصول شرکتی هستند که حسین یسایی آن را مدیریت می‌کند. خود او می‌گوید: «در حقیقت ما عنصر هوشمندی را به این تلفن‌های همراه می‌دهیم. قبل از نوآوری و فناوری‌های محصول شرکت ما هیچ تلفن هوشمندی وجود نداشت.»
او وقتی کار برای این شرکت را شروع کرد که در آن زمان این شرکت «ویدئو لوجیک» نام داشت، و با حدود ۴۰ کارمند برخی از فناوری‌های به‌کاررفته در سیستم «ام‌اس داس» مایکروسافت را تولید می‌کرد، ولی پس از حدود ۲۰ سال شرکت تحت مدیریت وی در دوازده کشور مختلف جهان بیش از هزار و ۱۰۰ کارمند دارد.
مشتریان این شرکت نام‌های بزرگ عرصه فناوری ارتباطی مثل اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، اینتل، سونی و ال‌جی هستند. فهرست مشتریان این شرکت آن‌قدر گسترده‌است که آقای یسایی برای پرهیز از رنجاندن رقبای آنها ترجیح می‌دهد که از همه آنها اسم نبرد.
حسین یسایی متولد و بزرگ شده ایران است. اولین تماس او با فناوری در چهار سالگی صورت گرفت. وی می‌گوید: «یادم هست که در چهارسالگی برای سردرآوردن از نحوه کار یک رادیوی بزرگ، انگشت خود را درون آن بردم و برق مرا گرفت. از آن زمان علاقه من به فناوری‌های جدید و کامپیوتر ادامه یافته‌است.»
او در سال ۱۹۷۶ برای تحصیلات عالی به بریتانیا رفته و دوره پیش‌دانشگاهی را که معمولا دو سال طول می‌کشد ظرف چند ماه با موفقیت طی کرد و تحصیلات خود را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه «ناتینگهام» به پایان برد.
حسین یسایی در مورد تفاوت‌های موجود بین صنعت ارتباطات و رایانه در بریتانیا با آمریکا می‌گوید یکی از دلایل اصلی پیشرفت آمریکایی‌ها این است که محیط علمی و فعالیت گسترده این شرکت‌ها طی چند دهه اخیر شرایطی را فراهم کرده که بسیاری از جوانان را به نوآوری تشویق می‌کند.
علاوه بر این، بلندپروازی نیز یکی از دلایل اصلی برای پیشرفت فناوری و حرکت به سوی اختراع‌های جدید است. به گفته آقای یسایی در بریتانیا این روحیه بلندپروازی ضعیف‌تر است و معمولا در برابر طرح‌های بزرگ و بلندپروازانه مقاومت می‌شود.
حسین یسایی تاکید می‌کند که مهمترین عامل برای رشد فناوری‌های نوین در هر کشوری آموزش نوجوانان و ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد استعدادها، آفرینندگی و خلاقیت جوانان است




برچسب ها : تلفن های هوشمند و یک ایرانی, , !,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

8pic.ir     مکانی برای آپلود رایگان فایل های شما

 متولد ۱۳۲۹ تهران است.

وی سال ۱۳۴۷ در هنرستان هنرهای زیبا تحصیل در هنر را آغاز و سپس وارد دانشگاه تهران شد. مدتی برای تحصیل به سوربن رفت.

اسداللهی از سال ۱۳۶۶ تدریس در دانشکده هنرهای زیبا را آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد. اسداللهی در نمایشگاههای مختلف در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است. او از جمله مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است.

سوابق تحصیلی :

هنرستان هنرهای زیبا ۱۳۵۰

دانشکده هنرهای زیبا ، دانشگاه تهران ۱۳۵۵

دارای مدرک درجه یک هنری ( دکتری ) وزارت فرهنگ و ارشاد اسللامی۱۳۸۶

 

سوابق  حرفه ای :

طراح دفاتر گرافیکی ، شرکتهای انتشاراتی و تبلیغاتی ۵۹ – ۱۳۴۴

طراح و مدیر هنری شرکت تبلیغاتی پیشرو ۵۷ – ۱۳۵۳

عضو هیات داوری نخستین فستیوال برنامه های تلویزیونی ۱۳۷۴

عضو هیات داوران جشنواره مطبوعات – بخش گرافیک ۱۳۷۶

عضو شورای برگزاری دو سالانه ششم طراحان گرافیک ایران ۱۳۷۸

عضو هیات برگزاری نمایشگاه پوسترهای تجربی ایران ۱۳۸۰

8pic.ir     مکانی برای آپلود رایگان فایل های شما

مدیر هنری ، پروژه مجموعه کتابهای تصویری خورشید ایران ۷۶ – ۱۳۷۴

دبیر هفتمین نمایشگاه دوسالانه طراحان گرافیک ایران ۱۳۸۰

عضو هیات برگزاری نمایشگاه پوسترهای تجربی تهران – ۱۳۸۲

عضو شورای انتخاب آثار هشتمین دوسلانه جهانی پوستر تهران – ۱۳۸۲

مدیر هنری فصلنامه نشان ۸۴ – ۱۳۸۱

مدیر هنری فصلنامه هنر و مردم

عضو شورای برگزاری و هیات انتخاب آثار نهمین دوسالانه گرافیک معاصر ایران ۱۳۸۶

 

سوابق تدریس در دانشگاه های ایران :

دانشکده هنرهای زیبا – دانشگاه تهران

دانشکده هنرهای کابردی – دانشگاه هنر

دانشکده هنر – دانشگاه الزهرا

دانشکده هنر و معماری – دانشگاه آزاد اسلامی

پردیس بین المللی کیش – دانشگاه تهران

شرکت در نمایشگاه ها :

نمایشگاه های گروهی هنرستان هنرهای زیبا ( سالانه ) ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹

نمایشگاه پنجاه سال گرافیک ایران ۱۳۵۵

بینال دوم هنر گرافیک ایران ۱۳۶۸

بینال آسیایی – تصویرگران کتاب کودک ۱۳۷۰

بینال سوم طراحان گرافیک ایران ۱۳۷۱

بینال چهارم طراحان گرافیک ایران ۱۳۷۳

بینال پنجم طراحان گرافیک ایران ۱۳۷۵

بینال ششم طراحان گرافیک ایران ۱۳۷۸

نمایشگاه پوسترهای تجربی ایران ۱۳۸۰

نمایشگاه آثار طراحی ، گالری آریا ، تهران ۱۳۸۰

بینال هفتم طراحان گرافیک ۱۳۸۰

هجدهمین بینال طراحی پوستر ورشو – لهستان ۱۳۸۱ ( ۲۰۰۲ )

نمایشگاه طراحان گرافیک ایران – اشیرول – فرانسه ۱۳۸۱ ( ۲۰۰۲ )

نمایشگاه پوسترهای ایرانی – کراکف – لهستان ۱۳۸۱ ( ۲۰۰۲ )

نمایشگاه طراحان ایران – شومون – فرانسه ۱۳۸۲ ( ۲۰۰۳ )

هشتمین نمایشگاه دوسالانه جهانی پوستر تهران ۱۳۸۲

نمایشگاه طراحان گرافیک ایران ( فریاد ایرانی ۳ ) بروکسل – بلژیک ۱۳۸۳ ( ۲۰۰۴ )

نخستین نمایشگاه پوستر جهان اسلام – تهران ۱۳۸۳

نمایشگاه پوسترهای ایرانی – مسکو – روسیه ۱۳۸۳ ( ۲۰۰۴ )

نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی – بازل – سوئیس ۱۳۸۶ ( ۲۰۰۷ )

نهمین دوسلانه جهانی پوستر تهران – ۱۳۸۶ ( ۲۰۰۷ )

نمایشگاه پوستر های مصطفی اسد اللهی – موزه هنرهای معاصر اصفهان – ۱۳۸۶

نمایشگاه تایپوگرافی های ایرانی – دانشگاه یورک – تورنتو – ۱۳۸۷ ( ۲۰۰۸ )

نمایشگاه نقاشی-گالری ماه مهر – تهران – ۱۳۸۹

نمایشگاه طراحان معاصرپوسترایران- هاربورفرانت سنتر- تورنتو ۱۳۹۰ ( ۲۰۱۱ )

جوایز :

لوح تقدیر برای طراحی نشانه به عنوان اثر برگزیده ، دومین بینال هنر گرافیک ایران ، ۱۳۶۸

دیپلم تشویقی برای طراحی پوستر ، دومین بینال هنر گرافیک ایران ، ۱۳۶۸

لوح تقدیر و تندیس طلایی طراحی نشانه به عنوان اثر برگزیده ، سومین بینال هنر گرافیک ایران ، ۱۳۷۱

لوح تقدیر و تندیس طلایی طراحی نشانه به عنوان اثر برگزیده ، چهارمین بینال هنر گرافیک ایران ، ۱۳۷۳

لوح تقدیر و تندیس طلایی طراحی نشانه به عنوان اثر برگزیده ، چهارمین بینال هنر گرافیک ایران ، ۱۳۷۳

لوح تقدیر و تندیس برای طراحی نشانه شبکه خبر ( جشنواره برنامه های تلویزیونی ۱۳۸۰ )




برچسب ها : استاد مصطفی اسدالهی,

موضوع :
استاد مصطفی اسدالهی ,  , 

یکی دیگر از ایرانیان موفقی که در خارج از کشورمان زندگی می کند نادر فقیه زاده است. جوانی خوش فکر و خوش ذوق که این روزها خیلی از عاشقان اتومبیل های بی ام دبلیو خودروهایی را سوار می شوند که طراحی آنها را او به عهده داشته است.
فقیه زاده متولد ۱۳۵۵ است و دوران ابتدایی را در تهران گذرانده. او سال ۱۳۶۵ به اتفاق خانواده اش به خاطر کار پدرش که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ کار می کرد تهران را به مقصد آلمان ترک کرد.

 

نوجوان ایرانی ادامه دوران مدرسه تا دیپلم را در آلمان گذراند و چند سال بعد هم موفق شد با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان فارغ التحصیل شود. این روزها طراح ایرانی شرکت بی ام دبلیو روزهای پرمشغله ای را می گذراند.

او در حال طراحی بدنه سری ۷ آینده این شرکت خودروسازی است اما با این حال برای مصاحبه زمان گذاشت و از خود و کار در یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا گفت.

از چه زمانی وارد کمپانی BMW شدید؟

- بلافاصله بعد از تحصیل و فارغ التحصیل شدنم با دعوت آقای بنگل مدیر طراحی گروه BMW در این کمپانی مشغول به کار شدم. ابتدا در قسمت advanced design و بعد طراحی داخل اتومبیل و بعد هم در قسمت طراحی بدنه.

کار کردن در شرکتی مانند BMW چه مزایا و چه سختی هایی دارد؟

- اینجا همه چیز منظم و حرفه ای است. هر کسی دقیقا کاری را انجام می دهد که در آن تخصص دارد و این باعث حرفه ای بودن کار و بالا رفتن کیفیت محصول می شود اما در عین حال یکی از سختی های کار برای طراح، این است که باید با مسوولان این همه قسمت مختلف به خوبی کار کند و آنها را برای پیاده کردن ایده هایش قانع کند و در عین حال سعی کند همواره طرح به ایده اصلی اش نزدیک بماند و یاد دستخوش تغییرات نشود که این کارها همیشه به سادگی امکانپذیر نیست. از دیگر سختی هایی که می توانم به آن اشاره کنم رقابت تنگاتنگ بین طراح ها است.


آیا طراحی خودرو شغلی بود که در کودکی آرزوی آن را داشتید؟

- خیر، حتی نمی دانستم که چنین شغلی وجود دارد! ولی همیشه از بچگی وقتی ماشین ها را می دیدم یک احساس فانتزی خاصی داشتم. مثلا یک بنز اس ۲۸۰ همیشه در کوچه ما پارک بود که برای من یک روح یا حس خاصی داشت. برایم جالب بود که چطور یک ماشین اینقدر شخصیت و روح دارد. آن زمان نمی دانستم که قبل از تولید این ماشین، یک طراح این طرح را با عشق کشیده و این روح را به وجود آورده و کلی آدم برای به وجود آوردن این ماشین زحمت کشیده اند.

چطور شد که وارد شرکت BMW شدید؟

- در دانشگاهی که در آن تحصیل می کردم در آخر هرترم نمایشگاه کارهای طراحی داشتیم و مهمانانی که می آمدند طراحان و مسوولان شرکت های خودروسازی مشهور دنیا بودند که اکثرشان از شرکت های خودروسازی آلمان از قبیل بنز، بی ام دبلیو، پورشه و … آنجا بودند. آنجا بود که رابطه بین دانشجویان و صنعت ایجاد می شد و همین طور برای من. ترم ۴ بود که پورشه و بی ام دبلیو برایم امکاناتی برای بورسیه دادند و چون من به بی ام دبلیو احساس خوبی پیدا کرده بودم انتخابم بی ام دبلیو شد.

کدام خودروها را برای این شرکت طراحی کرده اید؟

- BMW7 Series طراحی داخلی
BMW6 Series Coupe طراحی خارجی
BMW6 Series Convertible طراحی خارجی
BMW6 Series Grang Coupe طراحی خارجی


قبلا در یکی از مصاحبه ها گفته بودید که شما برای طراحی خودرو از جریان آب الهام گرفته اید. در این باره بیشتر برایمان بگویید.

- اواخر سال ۲۰۰۷ بود که این ایده به ذهنم رسید، آن زمان من به دنبال فلسفه جدیدی بودم که موج آب مرا تحت تاثیر قرار داد، مثل تصویر لحشه نخست شکافته شدن سطح آب توسط کشتی یا قایق و به وجود آمدن فرم های هندسی جالب و زیبا در سطح آب.

 

 

در حال حاضر روی چه پروژه ای کار می کنید؟

- طرح بدنه سری ۷ آینده.

خیلی از خواننده های ما دوست دارند درباره عواملی که در موفقیت شما تاثیرگذار بوده بدانند و اینکه چطور آنها می توانند وارد این رشته بشوند.

- علاقه و عشق به کار، گوش دادن و دنبال کردن حس درونی، نترسیدن از رقابت سخت، ایمان و امید و در آخر پشتکار، اگر کسی از من بپرسد که چطور باید وارد این حوزه شد می گویم که باید از راه شوارد شد. باید سعی کنند وارد دانشگاه های معتبری بشوند که با صنایع خودروسازی همکاری می کنند.

آیا به جز شما ایرانی دیگری هم در کمپانی BMW مشغول کار هست؟

- بله، چند مهندس ایرانی در قسمت تکنیک و همینطور در قسمت فروش.

 

خودتان چه ماشینی سوار می شوید؟

- BMW X5.

تا به حال تصادف کرده اید؟

- وقتی که تازه گواهینامه گرفته بودم یک بار ماشین نو پدرم را سوار شده بودم. با سرعت دنده عقب رفتم که یک ماشین پیچید و جلو تا عقب ماشین پدرم به کلی داغان شد، خیلی ناراحت شدم چون آن ماشین را خیلی دوست داشتم.

در فیلم های آلمانی می بینیم که خیلی از مردم خودروی بی ام دبلیو دارند، در آلمان همه اقشار مردم می توانند این خودروی گرانقیمت را داشته باشند؟

- بستگی دارد. یک بی ام دبلیو قدیمی و دست دوم را می توان با قیمت مناسب تهیه کرد ولی ماشین های جدید قیمت های بسیار بالاتری دارند و همینطور قیمت کلاس های مختلف هم متفاوت است. مثلا قیمت کلاس سری ۱ با سری ۷ خیلی فرق دارد.

برای طراحی خودروها چقدر زمان می گذارید؟

- برای طرح ها بین ۲ تا ۳ سال وقت می گذارم. از ایده تا زمانی که ماشین تولید می شود. مرحله اول این است که یک ایده را در ذهن شکل می دهید و به ماشین شخصیت خاصی می بخشید. در این مرحله باید بتوانید ایده را واضح و شفاف روی کاغذ پیاده کنید و رئیس بخش طراحی را متقاعد کنید که طرح خوبی است، درست مثل یک بازاری که جنسش را می خواهد بفروشد.

مرحله دوم، بعد از انتخاب طرح است که باید از روی آن مدل ساخت. در این مرحله باید طرح دو بعدی را به صورت سه بعدی پیاده کنید. مدل سازی تقریبا یک سال طول می کشد که در آخر باید یک مدل بی نقص از نظر هنری، استاتیک، اقتصادی تکنیکی و … آماده شده باشد که به آن دیزاین فریز می گویند.

مرحله سوم، مرحله تولید است که با استفاده از تمام امکانات شرکت و کار با تمام شبکه ها، طرح پیاده شده و ماشین آماده تولید راهی باند کارخانه می شود. البته در مراحل تولید شرکت آزمایش های زیادی از جمله تست صداهای مختلف، از صدای موتور، کابین تا صدای بستن در و … تست ایرودینامیک، کراش … آزمایش سرعت در پیچ، شتاب … آزمایش های امنیتی و صدها تست دیگر انجام می دهد.




برچسب ها : نادر فقيه زاده,

موضوع :
نادر فقيه زاده ,  , 

جام جم آنلاین: پزشک ایرانی در نیویورک توانست جایزه منتخب بیماران را به دست آورده و به عنوان یکی از برترین پزشکان ایالات متحده انتخاب شود.

 تعداد اندکی از پزشکان در ایالات متحده توانستند جایزه سال ۲۰۱۱ منتخب بیماران را از آن خود کنند و نام دکتر «مهرداد هدایت نیا» نیز در میان نام این پزشکان برتر دیده می شود.

تنها پزشکانی می توانند این جایزه را دریافت کنند که از بیماران خود امتیاز خوبی دریافت کرده باشند و دیگر توانایی های خود را نیز به اثبات رسانده باشند. در واقع تنها پنج درصد از ۷۲۰ هزار پزشک فعال در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ به عنوان برترین پزشکان کشور از دید بیماران معرفی شده اند.

ماهانه میلیونها بیمار در سرتاسر آمریکا به وب سایت های ویژه ای مراجعه کرده و از تجربیات درمانی خود با پزشکان می نویسند و موارد مختلفی از قبیل دقت در تشخیص، مدت زمانی که پزشک به آنها اختصاص می دهد، رفتار پزشک و پیگیری وی در درمان اظهار نظر می کنند.

بر اساس این اطلاعاتی که بیماران آنها را فراهم می آورند، برترین پزشکان آمریکا انتخاب شده و پس از بررسی دیگر توانایی ها و قابلیت ها، برندگان نهایی این جایزه انتخاب می شوند.
مهرداد هدایت نیا، متخصص هوشبری مرکز «Pain Medicine» در سال ۲۰۱۰ نیز موفق به دریافت این جایزه شد.
وی همچنین در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از دلسوزترین پزشکان آمریکا معرفی شده بود.(مهر)




برچسب ها : مهرداد هدایت نیا,

موضوع :
مهرداد هدایت نیا ,  , 

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا خلیل بیگی دانشمند و مخترع ایرانی دانشگاه فنی “دارمشتات” آلمان به تازگی با همکاری “یورگن اشتایمل” از موسسه فناوری ماساچوست نمایشگر تاشوی دو طرفه ای را ابداع کرده است که لمسی بوده و کاربر می تواند به صورت تعاملی تصاویر و اشکال نمایش داده شده بر روی دو سطح آن را تغییر دهد.

کاربر می تواند این نمایشگر را که به لولاهای فنری مجهز است، در اندازه های تعیین شده تا زده و از آن به عنوان یک نمایشگر تک صفحه ای، دو صفحه ای یا کتاب مانند استفاده کند. البته تمامی عملکرد این فناوری به ۶ دوربین فروسرخ و دو نورافکن دیجیتالی که از تجزیه نوری بالایی برخوردارند، بستگی دارد که بالای این نمایشگر به سقف بسته شده اند.

خلیل بیگی در پاسخ به سوالات مهر، جزئیات بیشتری را درباره این ابداع جدید، لمسی و تعاملی ارائه کرده است:

خبرگزاری مهر، سرویس فناوری های نوین: چنین طرحی چطور به ذهن شما خطور کرد؟

محمدرضا خلیل بیگی، محقق ایرانی دانشگاه فنی دارمشتات: تا زدن یکی از کارهای رایجی است که به صورت روزانه آن را انجام می دهیم. برای مثال شاید یک تکه کاغذ، روزنامه و یا نقشه را تا بزنید تا آن را به اندازه ابعاد کیف یا جیب خود درآورید، به این شکل آن جسم متراکم تر شده و حمل آن آسانتر خواهد بود. همچنین شاید شما بخواهید بخشی از یک تکه کاغذ را تا بزنید تا بر روی پشت آن کاری انجام دهید در حالی که بخش جلویی کاغذ نیز در برابر چشمانتان آشکار باشد.

 

 

پیشرفتهای اخیر در زمینه فناوری نمایشگر صفحه ای باریک نشان می دهد که در آینده ای نزدیک ما شاهد ابزارهای رایانه ای دستی خواهیم بود که تصویر و احساس کاغذهای معمولی را به نمایش گذاشته و به ما القا خواهند کرد. این به آن معنی است که چنین فناوری هایی، تا حد ممکن به باریکی و انعطاف پذیری کاغذ نزدیک خواهند شد و می توان آنها را به راحتی تا زده و یا لوله کرد. از این رو در حدود دو سال پیش ما تفکر درباره ابزاری با ویژگی هایی مشابه این رایانه ها و همچنین بررسی چگونگی تعامل فعالیتهای کاغذی روزانه ما (مثل تا زدن یا لوله کردن کاغذ) با محتوی دیجیتال را آغاز کردیم.

سال گذشته ابزاری به نام Xpaaand که نمایشگر قابل لوله شدن بود را ابداع کردیم و امسال بر روی حرکت تا زدن متمرکز شده و موفق به ابداع “من را تا بزن” (Fold Me)، ابزار رایانش دستی که هر دو طرف آن ویژگی های یک نمایشگر را دارد،  شدیم. با استفاده از لولاهای از پیش مشخص شده کاربران می توانند با تازدن نمایشگر به صورت فعالانه به تغییر ابعاد و شکل نمایشگر بپردازند در حالی که به محتوی دیجیتال نیز دسترسی خواهند داشت.

 

* این فناوری دقیقا چگونه کار می کند و چه ویژگی های تکنیکی دارد؟ نقش نشانه های خاکستری رنگ بر روی این صفحه های سفید چیست؟

- فناوری نمایشگر باریک در این سیستم هنوز در دست مطالعه و بررسی قرار داشته و هنوز محدود به فضای لابراتوار است. انتظار می رود شرکتهایی مانند سونی و سامسونگ چنین نمایشگرهای باریکی را طی سه تا پنج سال آینده تولید کنند. از این رو به منظور بررسی تکنیکهای تعاملی نوین کنونی ما باید از نمایشگری غیر فعال و خنثی استفاده کنیم که محتوی دیجیتال از بالا بر روی آن تابانده می شود، بگذارید جزئیات این فناوری را درباره سیستم Fold Me توضیح دهم.

آنچه ما در ابتدا انجام دادیم طراحی نمونه فیزیکی برای ابزارهای تا شدنی آینده بود. این کار به صورت ویژه نیازمند طراحی لولاهایی بود که برای ساخت آنها از آهن رباها و تسمه هایی استفاده کرده و به این شکل صفحه ها را به هم وصل کردیم. اینکار امکان تا زدن صفحات را در هر جهتی به وجود می آورد.

سپس به منظور تاباندن محتوی دیجیتال شفاف بر روی صفحه این نمایشگر باید ابزار را در فضای سه بعدی ردیابی می کردیم.  از این رو ما چندین نشانگر یکپارچه و بازتابنده بر روی صفحه ها نصب کردیم تا با کمک آنها موقعیت سه بعدی صفحه ها توسط دوربینهای فروسرخ که بالای این سیستم نصب شده اند ردیابی و ثبت شود. ما از این اطلاعات ردیابی برای تعریف ابزار در فضای سه بعدی استفاده کرده و سپس آن را برای تنظیم تابش دقیق محتوی دیجیتال از طریق پروژکتورها بر روی سطح Fold Me استفاده کردیم.

* آیا Fold Me دارای یک سیستم عامل یا نرم افزاری خاص است زیرا کاملا هوشمند به نظر می رسد؟

- نرم افزار به کار گرفته شده در این فناوری را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: ۱- نرم افزار ردیاب که در واقع حرکات مختلف تا شدگی و همچنین لمس شدگی را شناسایی می کند. ۲- برنامه های جانبی پیشرفته ای که بر اساس اطلاعات دریافتی ردیابها برنامه های مختلف را بر روی ابزار به نمایش می گذارند.

 

* آیا با توجه به نیاز به وجود سیستم دوربینهای فروسرخ و نورافکنها، این فناوری در این مرحله از توسعه برای کاربر دارای محدودیتهای حرکتی خواهد بود؟

- بله، همانطور که قبلا هم توضیح دادم این فناوری در حال حاضر محدود به تجهیزات لابراتواری با حجم پرتو افکنی محدود و تعیین شده است. با این همه این محدودیت به ما کمک می کند تا ابزارهای کاملا کاربردی آینده را هم اکنون درک کنیم. این به ویژه از آن جهت مهم است که ما اکنون می توانیم انواع مختلفی از ابزارهای تاشدنی را طراحی کرده و متصور شویم، همانطور که در Fold Me سه نوع مختلف را در اندازه های مختلف به وجود آورده ایم. همچنین می توانیم شیوه ها و تکنیکهای مختلف تعاملی را برای ارزیابی توسط کاربران ارائه کنیم.

* این ابداع از نظر شما چگونه می تواند آینده رایانش شخصی و یا ارتباطات را متحول سازد؟

- ما باور داریم که شیوه های مبتنی بر تغییر شکل تعامل، از قبیل تا زدن، خمیدن یا لوله کردن ابزارهای دستی رایانش،  متناسب با قدرت لمسی آنها، می تواند به اندازه ای قابل توجه شیوه های تعامل انسان با چنین ابزارهای را متحول سازد. همانطور که در Fold Me نشان دادیم ترکیبی از تا زدن و قدرت بالای درک لمس می تواند احتمال کاربردهای وسیعتری را برای تعامل با محتوی دیجیتال فراهم آورد.




برچسب ها : محمدرضا خلیل بیگی,

موضوع :
محمدرضا خلیل بیگی ,  , 

پیر امیدیار (Pierre Omidyar) (متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس) بنیانگذار و رییس ایرانی-آمریکایی سایت حراج ای‌بی (e-bay) است.

زندگینامه
امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری ایرانی به نام الهه میرجلالی امیدیار در پاریس به‌دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. وی دانش آموخته دانشگاه تافتز است.

حرفه
پیر امیدیار رئیس و موسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.

جایگاه امیدیار در فهرست میلیاردرها

  • ۲۹امین ثروتمند حال حاضر جهان
  • ۱۹۸امین ثروتمند تاریخ جهان
  • دومین ثروتمند زیر چهل سال در جهان
  • ثروتمندترین ایرانی در جهان.
  • منبع: www.LearnFa.com به نقل از ویکی پدیا





برچسب ها : پیر امیدیار,

موضوع :
پير اميديار ,  , 

از چه مرورگر اینترنتی استفاده می‌کنید؟ به کدام یک علاقه دارید و از کدام یک بیشتر بهره می‌برید؟ نظر شما درباره مرورگر فایرفاکس چیست؟ برای رسیدن به موضوع این گفت و گو، روی فایرفاکس خود از گزینه tools گزینه start private browsing را انتخاب کنید یا با استفاده از کلیدهای CTRL + shift + P به این قسمت بروید. حالا شما در حال استفاده از یک محصول ایرانی هستید.

طرف گفت وگوی ما احسان اخگری از مدیران برنامه‌نویسی شرکت موزیلاست که چند وقت قبل رسما به این شرکت پیوست. کارهای بسیار مهمی مثل همکاری در پروژه فارسی‌سازی فایرفاکس و از آن مهم تر تولید اولین کیبورد لایوت صحیح فارسی برای صفحه کلید ویندوز که به جای حروف عربی حروف فارسی دارد، نشان‌دهنده توانایی و شیوه کاری این جوان ایرانی است.

 

 

 

 

 

مردم دوست دارن آقای اخگری را بیشتر بشناسند.

 

سال ۶۱ در تهران به دنیا اومدم و تا چند ماه پیش هم همونجا زندگی می‌کردم. رشته دبیرستانی‌ام ریاضی فیزیک بود. سال ۸۴ لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و سال ۸۷ فوق‌لیسانس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه شریف گرفتم. الان هم در شرکت موزیلا کار می‌کنم.

 

 

 

 

تخصص شما دقیقا چیه؟

 

حدود ۱۲ سالی هست که به صورت حرفه‌ای برنامه‌نویسی می‌کنم.

 

 

 

 

به چه زبان‌هایی کد می‌زنید؟

 

به زبان‌های زیادی آشنا هستم؛ اما زبان‌هایی که بیشتر باهاشون کار می‌کنم C++ Javascript XUL CSS هستند که در موزیلا به کار می‌روند و PHP برای پروژه‌های وب.

 

 

 

 

یک شرح از آموزش‌هایی که برای کار حرفه‌ای دیدی برامون بگو؟

 

من هیچ کلاس آموزشی در این زمینه نرفتم و خودم با مطالعه کتاب و تمرین و بحث با دیگران این مهارت‌ها رو کسب کردم.

 

 

 

 

چه جور پروژه‌هایی انجام می‌دادی؟

 

اکثر پروژه‌ها در زمینه ایجاد برنامه‌های مختلف وب بود، یکی دو مورد هم برنامه‌های رومیزی (دسکتاپ) اجرا کردم.

 

 

 

 

یعنی وب سایت می‌ساختی یا برنامه تحت وب می‌نوشتی؟

 

هر دو؛ ولی بیشتر برنامه‌های تحت وب بودن.

 

 

 

 

تخصص شما تو کدوم بیشتره؟ یا کدوم رو بیشتر دوست داری انجام بدی؟

 

بیشتر علاقه‌ام به برنامه‌های سیستمی و اصطلاحا back-end هست. در زمینه پایگاه داده هم تخصص دارم؛ ولی عموما اگر انتخاب خودم باشه ترجیح می‌دم روی مسائل پیچیده و سیستم‌هایی کار کنم که در شروع به نظر ناممکن می‌یان.

 

 

 

 

گفتی ۱۲ ساله کد می‌زنی یعنی از قبل از دانشگاه. دقیقا از کجا شروع کردی؟

 

اولین بار که در منزل کامپیوتر داشتم شروع کردم به یاد گرفتن Visual Basic. بعد از مدتی از اون خسته شدم و سعی کردم C یاد بگیرم که در ابتدا موفق نشدم و تا حدی هم سرخورده شدم. سوم دبیرستان بودم که عضو چند گروه پستی (mailing list ) برنامه‌نویسی شدم، در یکی از اونها شخصی بود که تقریبا جواب همه سؤال‌ها رو می‌داد. به اون شخص یک ایمیل زدم و ازش پرسیدم من که یک مبتدی هستم اگر بخوام مثل شما بشم چه کار باید بکنم؟ اون شخص بهم جواب بلند بالایی داد و گفت که حاضره کمکم کنه تا کم‌کم راه بیفتم، که همین کار رو هم کرد. با کمک اون اول C و بعد ++C رو یاد گرفتم و روی همون گروه پستی فعال شدم. از دیگران هم چیز یاد می‌گرفتم و به دیگران چیز یاد می‌دادم تا زمانی که عملا می‌تونستم پاسخ هر سؤالی رو که اونجا مطرح می‌شد بدم.

 

 

 

 

بریم سر اصل موضوع، چی شد این روباه آتشین در دام شما افتاد؟

 

من از حدود ۸ سال پیش به نرم‌افزارهای آزاد علاقه‌مند شدم. نرم‌افزارهای آزاد همون ایده‌ای که من به کمک اون برنامه‌نویسی یاد گرفتم رو به خود نرم‌افزارها می‌یارن؛ یعنی یک گروه با یک هدف مشترک (ایجاد یک نرم‌افزار عالی) دور هم جمع می‌شن و در این کار به هم کمک می‌کنن و از هم یاد می‌گیرن.

مدتی من تنها، کاربر نرم‌افزارهای آزاد بودم و همیشه کیفیت این نرم‌افزارها منو متعجب می‌کرد تا زمانی که تصمیم گرفتم شروع کنم به شرکت در یکی از این پروژه‌ها تا حس کنم خودم هم مقداری هر چند کم به این جامعه کمک می‌کنم. پروژه‌هایی که سعی کردم واردشون بشم هسته لینوکس، GNOME WINE و در نهایت موزیلا بود. به دلایل مختلف بیش از همه این پروژه‌ها جذب موزیلا شدم و بعد از حدود ۶ ماه از اولین باری که کد منبع فایرفاکس رو دریافت کردم و کامپایل کردم، اولین کدم رو به پروژه موزیلا ارائه کردم.

 

 

 

 

روی چه بخشی کار می‌کردی؟

 

اولین کدی که نوشتم آگوست ۲۰۰۶ بود و وارد موزیلا شد. باگ شماره ۳۳۸۱۷۹بود. در ابتدا من به دنبال شناخت بخش‌های مختلف موزیلا بودم. موزیلا پروژه فوق‌العاده بزرگیه فکر می‌کنم بیش از ۵/۱ میلیون خط کد فقط برای فایرفاکس داره.

بعد کم‌کم شروع کردم به کار در بخش واسط کاربری فایرفاکس (منظور پنجره‌هایی هست که کاربر مستقیم باهاشون کار می‌کنه). اولین کار بزرگ نسبت به کارهایی که قبل از اون انجام داده بودم اضافه کردن امکان جستجو به پنجره رمز عبور‌های فایرفاکس بود. بعد از اون هم روی بخش‌های زیادی کار کردم به اصطلاح از این شاخه به اون شاخه پریدم ؛ اما بزرگ‌ترین کاری که تا به الان انجام دادم ایجاد امکان مرور خصوصی یا همون private browsing در فایرفاکس هست که در فایرفاکس ۵/۳ منتشر شد. کل کارش حدود ۱۰ ماه طول کشید و بعد از این که اولین نسخه از کدش کامل شد تا الان هم روش کار کردم.

 

 

 

 

یعنی کل آن را شخصا انجام دادی؟

 

از نظر نوشتن کد تقریبا همه رو خودم نوشتم ؛ ولی چون مرور خصوصی با بخش‌های زیادی در ارتباط بود، با افراد زیادی هم صحبت کردم و چیزهای زیادی هم یاد گرفتم.

 

 

 

 

برگردیم به عقب‌تر. درباره پروژه‌های متن بازی که روش کار کردید هم توضیح بدین.

 

من تقریبا فقط روی موزیلا کار کردم، WINE گنوم هسته لینوکس بقیه پروژه‌هایی که گفتم رو یه مدتی واردشون شدم و شروع کردم به خوندن مطلب راجع بهشون ؛ ولی به قدر کافی منو جذب نکردن. یکی از چیزهایی که منو خیلی جذب موزیلا کرد این بود که تعداد بسیار زیادی کاربر هر روز از اون استفاده می‌کنن و دلیل دیگه این که اجتماع موزیلا بسیار فعال و پرانرژی هست.

 

 

 

 

وقتی از موزیلا حرف می‌‍‌زنید دقیقا منظورتون چیه؟ خود بنیاد یا پروژه‌هایی مثل فایرفاکس؟

 

فایرفاکس بزرگ‌ترین محصول پروژه موزیلاست، غیر از اون تاندربرد برای ایمیل، سان‌برد که یک برنامه تقویم هست، سی‌مانکی که دنباله سوئیت اینترنتی نت‌اسکیپ هست و تعداد بسیار زیادی محصول دیگه هم توسط پروژه موزیلا ایجاد می‌شه. خود موزیلا هم به عنوان یک سکوی نرم‌افزاری هم قابل استفاده هست، برای ساخت برنامه‌های دیگه مثلا برنامه سانگ‌برد که یک برنامه پخش موسیقی هست روی سکوی موزیلا ساخته شده.

 

 

 

 

موزیلا مستقل عمل می‌کنه؟ مالکش کیه؟

 

بنیاد موزیلا که یک سازمان غیر انتفاعی هست مسوولیت هدایت پروژه رو به عهده داره. شرکت‌های Mozilla Corporation و Mozilla Messaging که صددرصد سهامشون متعلق به بنیاد موزیلاست به ترتیب روی فایرفاکس و تاندربرد کار می‌کنن. ولی کلا در موزیلا هر کسی که از خودش توانایی نشون بده قدرت تصمیم‌گیری پیدا می‌کنه من قبل از این که استخدام بشم مدیر ماژول مرور خصوصی بودم و در اون ماژول به قول معروف حرف آخر رو من می‌زدم. اصولا کنترل به اون صورت وجود نداره و بنیاد موزیلا بیشتر به جهتدهی پروژه‌ها به سمتی که هدف همه شرکت‌کننده‌ها هست (که ایجاد یک بستر نرم‌افزاری باز برای پیشبرد اینترنت هست) می‌پردازه.

 

 

 

 

تصمیم‌گیری ارشد بنیاد با کیه؟

 

چون سازمان غیر انتفاعیه مالک به اون صورت نداره. یک هیأت مدیره داره برای تصمیم‌گیری‌ها.

 

 

 

 

موزیلا از کی شروع به کار کرد؟

 

پروژه موزیلا از زمانی شروع شد که نت‌اسکیپ کدش رو باز کرد و اصولا پروژه موزیلا برای پیشبرد نرم‌افزار نت‌اسکیپ ایجاد شد و بعدها شروع به ساخت فایرفاکس و بقیه محصولاتش کرد.

 

 

 

 

درآمد موزیلا دقیقا از کجاست؟

 

درآمدهای موزیلا از راه پذیرش اهدای donation و تفاهم‌نامه‌های تجاری هست و بزرگ‌ترین و مشهورترین این تفاهم‌ها گوگل هست که طی یک تفاهم‌نامه فایرفاکس گوگل رو به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در فایرفاکس قرار می‌ده و گوگل هم بخشی از درآمدی رو که از راه کلیک روی تبلیغات کاربرانی که از فایرفاکس در گوگل جستجو می‌کنن کسب می‌کنه به موزیلا پرداخت می‌کنه. بعضی فکر می‌کنن که گوگل این پول رو به عنوان پشتیبانی در اختیار موزیلا قرار می‌ده، ولی در واقع گوگل از این راه چند برابر اون مبلغ خودش منتفع می‌شه که البته در یک تفاهم‌نامه تجاری همین‌طور هم باید باشه.

 

 

 

 

پشتیبان دولتی نداره؟ یعنی دولت آمریکا ازش حمایت نمی‌کنه؟

 

تا جایی که من می‌دونم نه. اگر دولتی تصمیم به اهدای پولی به موزیلا بگیره اون قبول می‌کنه، ولی به اصطلاح نمی‌ذاره اون پول وسیله‌ای برای کنترل‌شدنش بشه ولی در حال حاضر تا جایی که من می‌دونم از دولتی حمایت دریافت نمی‌کنه.

 

 

 

 

مستقیم و غیرمستقیم چند نفر در موزیلا مشغول هستن؟

 

خود بنیاد موزیلا با احتساب هیأت مدیره چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر کارمند داره که البته همه هم روی نرم‌افزار کار نمی‌کنن و شرکت موزیلا که من درش کار می‌کنم چیزی حدود ۲۵۰ کارمند داره ولی اجتماع اشخاصی که روی این پروژه کار می‌کنن عملا هزاران نفره، چون اجتماع نامتمرکزه، راهی برای دونستن تعداد دقیقشون رو نداریم جالبه که بدونین نرم‌افزار فایرفاکس حدود ۴۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه داره.

 

 

 

 

از مبلغ هزینه و درآمد موزیلا خبری دارید؟

 

گزارش‌های درآمد و هزینه موزیلا روی اینترنت منتشر می‌شه خلاصه اش اینه که سال ۲۰۰۸ کل دارایی‌هاش حدود ۱۱۵ میلیون دلار بوده کل درآمدهاش حدود ۷۸ میلیون دلار و کل هزینه‌هاش حدود ۴۹ میلیون دلار. سند کاملش اینجاست.

 

 

 

 

 

http:‌/‌‌/‌www.mozilla.org‌/‌foundation‌/‌documents

 

 

 

البته این مبلغ برای یک شرکت چند ملیتی مبلغ بزرگی نیست و به نظر من یک شرکت کوچک محسوب می‌شه.

بله. شرکت موزیلا خودش شرکت خیلی بزرگی محسوب نمی‌شه. برای مقایسه، شرکت‌های متوسط نرم‌افزاری در رده ۱۰۰۰ نفر کارمند دارن. مثلا Facebook چیزی بیش از ۳۰۰۰ کارمند داره. نکته‌ای که موزیلا داره اینه که با تعداد نسبتا کم کارمنداش کارهای بزرگی می‌تونه انجام بده که بخش زیادی‌اش به دلیل مشارکت افراد مختلف از همه دنیاست و هر چند باورش برای اکثر مردم آسون نیست اما هدف بنیاد موزیلا کسب سود مالی نیست.




برچسب ها : احسان اخگري,

موضوع :
احسان اخگر ,  , 

سال ۱۳۳۴ ه. ش در خانواده‌ای مذهبی در شهر اصفهان متولد شد. تولد او مصادف با شب تولد امام علی بود. پدرش برای نامگذاری او به قرآن تفأل نموده بود، نام او را عبدالله گذاشت. (بر مبنای آیه‌ی ۳۲ از سوره‌ی مریم) عبدالله دوران کودکی و نوجوانی را در دامان پدر و مادر خود سپری کرد. وی در دوره‌ی دبیرستان، همزمان با تحصیل، در کنار پدرش به کار پرداخت. از نوجوانی شور و علاقه‌ی خاصی به مسایل مذهبی و ترویج و تبلیغ علوم الهی داشت و شاید همین انگیزه او را در مسیر فراگیری دروس حوزوی و ورود به سلک روحانیت و طلبگی قرار داد.




برچسب ها : عبدالله ميثمي,

موضوع :
عبدالله ميثمي ,  , 

سالار کمانگر متولد ۱۳۵۵ یک آمریکایی ایرانی‌تبار است. او از کارمندان شرکت گوگل است و همکنون مدیرعامل یوتیوب است. او در این سمت جانشین چاد هورلی شد او فارغ‌التحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه استنفورد است
سالار کمانگر متولد سال ۱۹۷۷ در تهران یک ایرانی – آمریکایی و فارغ‌التحصیل در رشته بیولوژی از دانشگاه استفورد آمریکا است . وی در ۲۲ سالگی به گوگل پیوست و بعد از ۷ سال به یکی از کارمندان کلیدی و اصل این شرکت بزرگ تبدیل شد. یکی از مهم ترین موفقیت های وی ابداع سیستم تبلیغات گوگل یا همان Google Adwords است که سهم عمده ای در پیشرفت و موفقیت وی و همچنین توسعه گوگل داشت. کمانگر در مصاحبه ای که حدودا ۴ سال پیش با مجله معروف businessweek انجام داد درباره اینکه چه طور وی از علم پزشکی به فناوری اطلاعات روی آورده گفته : اوایل که به مدرسه می‌رفتم، بسیار مشتاقانه خیال پزشک شدن را در سر می‌پروراندم، تا اینکه زمانی را به تماشای طبابت پزشکان اختصاص دادم. از آن به بعد بسیار مشتاق شدم که دانشمند شوم. ولی روز به روز بیشتر متوجه می‌شدم که این کار هیجان‌آور نیست. بعدها وقتی دو هفته به صورت پاره‌وقت در گوگل مشغول شدم، فهمیدم که اعمالی که این کار من را با آنها درگیر می‌کند، به من انرژی می‌دهد. درسی که من آموختم این بود که تنها تصور و خیالی که از یک کار داریم کافی نیست و باید از اینکه یک حرفه به صورت روزانه هیجان و انگیزه لازم را فراهم می‌کند، مطمئن شویم. وی که پیش از این جوانترین مدیر گوگل بوده اکنون به سمت مدیرعاملی یکی از مهم ترین زیرمجموعه های گوگل یعنی Youtube رسیده است.سایتی که این روزها بی شک قوی ترین سایت برای به اشتراک‌گذاری ویدیو است که قطعا همه اهالی وب با آن آشنا هستند. کمانگر رمز موفقیت خود را شروع کار در سنین پایین و رسیدن به مرز تجربه کامل در جوانی و استخدام شدن در گوگل می داند. وی درباره گوگل می گوید : گوگل جایی است که می‌توانند در آن متفاوت شوید و همیشه مورد توجه قرار گیرید وی همچین به جوانان و کسانی که دوست دارند مثل وی شوند توصیه می کند که بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته خود؛ ذهنتان را مشغول بدست آوردن یک شغل و کار عالی نکنید. به سمت شغلی بروید که علاقه دارید و به آن جذب شوید و بعد از مدتی در آن شغل پیشرفت کرده و به مقام های بالای آن برسید. همانطور که وی برای این کار گوگل را برگزید و بعد از رسیدن به سمت معاون این شرکت اکنون در صدر یکی از مهم ترین زیرمجموعه های آن یعنی Youtube قرار دارد. اکنون کمانگر مدیریت پروژه Google TV که تحت زیرمجموعه Youtube قرار گرفته نیز است.




برچسب ها : سالار كمانگر,

موضوع :
سالار كمانگر ,  , 

بیژن ثابت سرمایه دار ایرانی ساکن بوستون آمریکا طراح و سرمایه گذار اصلی گوشیهای پیشرفته تلفن همراه شرکت گوگل است.
گوشی پیشرفته تلفن همراه شرکت گوگل تاکنون به موفقیت خوبی دست یافته و در عرض کمتر از یک ماه بیش از 2میلیون عدد از آن پیش فروش شده است .
کارشناسان براین باورند این گوشی رقیب جدی برای آیفون اپل محسوب میشود و باتوجه به امکانات ویژه اش و بخصوص سازگاری با بسیاری از سرویسهای
گوگل میتواند سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه را به خود اختصاص دهد. در این میان نکته جالب اینجاست که یک ایرانی با نام بیژن ثابت طراح و سرمایه گذار این گوشی بوده است. ثابت یکی از شرکای عمده شرکت سرمایه گذاری اسپارک است که در شهر بوستون در ایالت تگزاس ایلات متحده واقع است . سرمایه در گردش اسپارک بالغ بر 620 میلیون دلار است و کار اصلی آقای ثابت سرمایه گذاری در شرکتهای تازه تاسیس اما خوش آتیه در زمینه اینترنت ، رسانه و تکنولوژی است . او تاکنون در سی کمپانی مختلف سرمایه گذاری کرده است . بیژن ثابت پیش از حضور در شرکت اسپارک سوابق مدیریتی عالی در کمپانیهای معروف آمریکایی در حوزه تکنولوژیهای نو داشته است.
 
بیژن که متولد ایران است در نیویورک بزرگ شده و مدتی را نیز در سانفرانسیسکو گذراند و هم اکنون در حومه شهر بوستون ساکن است . آقای ثابت از جمله کسانی است که به ستاد انتخاباتی باراک اوباما کمک کرده است . ثابت اعلام کرده که یکی از دلایل حمایت او از اوباما علاقه او برای بهبود روابط آمریکا با ایران از طریق گفت و گو است.




برچسب ها : بيژن ثابت,

موضوع :
بيژن ثابت ,  , 

 سرآغاز

مجله هنر‌و‌مردم به استناد مسئوليتي كه در تشكيل نمايشگاه گوهرنشاني جشنهاي فرهنگ و هنر آبان 1347 به‌عهده داشتم تنظيم مقاله‌اي درباره هنر زيورسازي و گوهرنشاني ايران را به من محول داشت. اداي حق مطلب با اندوخته اندكي كه در اين زمينه داشتم آسان نبود و از اندازه‌ام خارج ولي حكم بر اين شد كه آنچه از اندك فراهم است بازگو شود ، باشد كه موجبي براي بحث و نقد در اين زمينه گردد و اساتيد فن و هنرمندان و هنرشناسان ارجمند در اين زمينه آنچه دارند و حق است مدون سازند تا به حليه طبع آراسته گردد ، اميد اين است:

پيش گفتار

تزئين خود و آراستن خويش با اشياء فطرت بشر است. اقوام بدوي و آدمهاي دور از تمدن جنگلهاي آمريكاي جنوبي هم خود را با استخوان شكار و گاه استخوانهاي انسان تزئين مي‌كنند. بشر در مراحل ابتدائي‌تر از صمغ‌ها و خاك‌هاي رنگين استفاده كرده خود را مي‌آراست و به‌تدريج هم‌پا با سير تكامل تمدن تكامل چشم‌گيري در ساخت و پرداخت زينت‌آلات پيدا شد تا جائيكه به تمدنهاي درخشان هزاره‌هاي سوم و دوم قبل از ميلاد مي‌رسيم.

 آدمهاي متمدن اين دوره‌ها كه از آثار باقيمانده آنها پي به تمدن و نحوه تفكر و عادات و قراردادهاي [30]  اجتماعي‌شان برده مي‌شود بدون شك انسانهاي هنرمندي بوده‌اند كه با آنكه مظاهر تمدن امروزي را فاقد بوده‌اند فكر لطيف و وجدان آرام آنان آثار هنري آن دوران را در حد كامل زيبائي و ظرافت درآورده است. در اين دوره‌ها همراه اين درخشندگي هنري ، هنر و فن تزئين انسان و آرايش و پيرايش آدمي و كاربرد آفريده‌هاي زيباي طبيعي در مصنوعات هنري و آفرينش زيورآلات خاص نيز پيشرفت درخشان داشته است آنچنان‌كه گوشه‌اي از جامعه‌شناسي دورانهاي كهن را بايد با مطالعه زيورآلات آن ايام روشن داشت. بنابراين بررسي چگونگي هنر زيورسازي زمانهاي پيشين در دنياي هنر امروز لازم است.

تاريخچه

در تمدنهاي قديم در سرزمين فراعنه و بين‌النهرين و ايران و هندوچين توجه بهتر زيورسازي در ميان عام و خاص به تناسب رواج داشته است و گواه اين مطلب زينت‌آلاتي است كه در كاوشهاي باستانشناسي بدست آمده‌است. جاي كمال دقت و بررسي است كه شكل و نوع استفاده از زيورآلات تقريباً از قديم تاكنون تغييري نكرده است هنوز هم زيورآلات به اشيائي اطلاق مي‌شود كه براي آويختن به گردن و گوش و بستن بر مچ و بازو و در بانوان در تزئين مو و . . . . بكار مي‌رود.

 
 

در ايران باستان در دورانهاي قبل از مادها و در هزاره‌هاي سوم و دوم قبل از ميلاد در كاوشهاي باستانشناسي تپه سيلك مارليك -  زيويه -  حسنلو  و . . . . آثاري بدست آمده‌است كه در حد خود زيبا و بي‌نهايت دقيق و صحيح ساخته و پرداخته شده‌است. اين آثار بيشتر از سفال و فلزات گرانبها به‌خصوص طلا و نقره مي‌باشد. بدون شك چوب و فلزات زنگ‌زن و مواد فاسد‌ شدني ديگر نيز در ساختن زيورآلات بكار مي‌رفته كه گذشت ايام آنان را از بين برده است. گردن‌بند‌ها و گوشواره‌هاي طلا و دستبند و بازوبندهاي زيبا كه در جستجوهاي باستانشناسان پيدا شده و در موزه‌ها ضبط است مي‌تواند علاوه بر مطالعات روابط اجتماعي و طرز زندگي مردم آن روز نمونه و الگوي كاملي براي هنرمندان و صنعتگران چيره‌دست امروز باشد.

زينت‌آلات مكشوفه مربوط به دوره هخامنشيان زيبا و ظريف و از نظر فن زرگري دقيق و بي‌نقص است. ريزه‌كاريهاي اين اشياء كه بيشتر با حكاكي و مجسمه‌هاي قالبي همراه است در حد كمال مي‌باشد. در دوره اشكانيان آثار زيبا و جالبي در اشكال گوشواره - النگو - سينه‌ريز و گردن‌بند بدست آمده‌است كه نمودار هنر پيشرفته و تكامل‌يافته آن ايام مي‌باشد و بايد با مطالعه اين زيورآلات تتبع و تحقيق بيشتري در زمينه جامعه‌شناسي پارتها به عمل آيد كه بطور حتم صفحات تاريك بسياري را روشن خواهد داشت. زيورآلات مربوط به دوران ساسانيان كه فن زرگري در آن بي‌نهايت پيشرفته بوده‌است نمونه‌هاي ديگري از گنجينه [31] هنر ايران در زمينه اشياء تزييني براي خودآرائي است. در تصاويري كه از مجالس شاهان ساساني روي بشقابهاي نقرة حكاكي شده و قلمزده باقي است انواع زيورآلات در بر و بالاي پيكره‌ها به چشم مي‌خورد.

 

يك قطعه گل سينه ساخت هنرمندان زرگر و گوهرنشان دوره ساساني به‌شكل طاوس كه در نهايت ظرافت ساخته شده است

يك نمونه از دست‌بند طلا موجود در موزه آرميتاژ از كارهاي دوره هخامنشي

 

 توجه بهتر زيورسازي در دوره اسلامي روز‌ به روز بيشتر شده‌است و به‌تدريج هنر زرگري و زيورسازي با هنر گوهرنشاني همراه مي‌شود. ابتدا سنگهاي لاجورد طبيعي و به‌تدريج عقيق و شبق و در دورانهاي نزديكتر با زبرجد و ياقوت و زمرد و الماس و برليان در تزيين زيورها بكار رفته و در قرن كنوني و زمان معاصر كاربرد فيروزه نيز به‌عنوان نگين‌هاي تزييني رونق پيدا كرده‌است.

چگونگي وضع كنوني

 

 

 

فراهم نبودن پاره‌اي از سنگهاي قيمتي در محدودة مرزهاي ايران و گرانبهائي آنها موجب شد كه به‌تدريج توجه از هنر زيورسازي و آفرينش آثاري ظريف و زيبا هم‌پا و برابر آثار دوره‌هاي كهن سلب و معطوف به رنگارنگ كردن قطعه‌اي طلا يا پلاتين با اين سنگ‌هاي گرانبها و خوش‌رنگ و تراش گردد و بدين ترتيب امروزه اغلب يك گردن‌بند زيبا و يا دستبند قشنگ و انگشتري ظريف به آني اطلاق مي‌شود كه نگين گران‌قيمتي داشته باشد و هر چه قيمت بالاتر شد نفيس‌تر تصور مي‌شود. با اين‌همه در همين روزگار نيز استادان عاليقدري در ساخت و پرداخت زيورآلات كار مي‌كنند كه هنرشان اصيل و كارشان بديع و آفريده‌شان شكيل و زيباست ولي هم تعداد آنها كم است و هم آفرينش آثارشان محدود است و هم ياراي مقاومت در برابر فرآورده‌هاي ماشيني كه به سرعت به‌عنوان آثار هنري زرگري و زيورسازي به بازار عرضه مي‌شود و حتي در نمايشگاههاي هنري جا باز مي‌كند ندارند.

 

 

برنامه امروز

گنجينه گرانبهائي كه از زمانهاي قديم براي ما باقي مانده است و نمونه‌هاي جالبي كه در اين مجموعه وجود دارد مي‌تواند الگوي كار براي طراحان و هنرمندان و صنعتگران زيورساز ما باشد. تزيين اين زيورآلات با سنگهاي قيمتي و رنگ‌آميزي آنها با اين سنگها و يا هر سنگ رنگين ديگر مي‌تواند در آفرينش آثار مزبور زيبائي و ظرافت بيشتري را به‌وجود آورد و در اين ميان كاربرد فيروزه سنگ زيبا و فراوان ايران كه گوهر زيباي كشور ماست در تزيين زيورها با رنگ جادوئي و زيبا و درخشندگي و جلاي مخصوص خود كوشش تازه‌اي خواهد بود براي احياي هنر زيورسازي قديم ايران باستان و گامي تازه‌تر در پيشرفت هنر گوهرنشاني و راهي در جهت عرضة صحيح فيروزه ، ارمغان كشور ايران باستان به دنياي جوان. در اين راه وظيفة بخش دولتي ايجاد نمايشگاه ، تشويق هنرمندان ، تشكيل مسابقات هنري و در نظر گرفتن جوايز براي هنرمندان زبده ، تشكيل كلاسهاي مخصوص طراحي زيورآلات در هنرستانها و هنركده‌ها و ارشاد و راهنمائي بخش خصوصي است و وظيفة بخش خصوصي كوشش در اجراي طرحهاي اصيل ، برخورداري از تجربيات و اندوخته‌هاي قديمي ، آفرينش آثار جالب هنري ، قبول راهنمائيهاي مؤثر و كوشش در بازاريابي و جلب توجه هنردوستان و هنرشناسان مي‌باشد.

 از تمام اين كوششها جمعاً كشور بهره‌مند خواهد شد و در اين ميان سود اقتصادي آن نيز متوجه بخش خصوصي خواهد بود. اميد آن است كه جنبشي شايسته در اين زمينه پديد آيد و اميد ديگر آنكه صاحب‌نظران درباره زيورسازي و گوهرنشاني آنچه مي‌دانند مدون سازند و بجاست كوششي را كه آقاي يحيي ذكاء در تدوين كتابي در همين زمينه انجام داده‌اند يادآور شد.

 

گوشواره طلا گوهرنشان كار هنرمندان ايراني در دوره سلوكيها

بازوبند طلا كار هنرمندان دورة هخامنشي در موزه بريتانيا

نمونه ديگري از دست‌بند طلا كار هنرمندان زرگر دوره هخامنشي



یهودیای حرومزاده

اولین موج مهاجرت یهودیان به اسرائیل از سال 1881 با مهاجرت اشکنازیها و با عنوان " بازخرید وطن " شروع کردند. سران و شیخهای پول دوست فلسطین بدون اجازه مردم زمینهای بسیاری از آنها را به یهودیان فروختند، بیش از 40000 هزار یهودی به فلسطین مهاجرت کردند که با خشم اعراب روبه رو شدند. در همین زمان انگلیس " نامه سفید " ( گزارش دولت ) خود را منتشر کرد که مهاجرت یهودیان و خرید زمین توسط آنها را محدود نمود، تا با اینکار بتواند جلوی شورشها و خشم اعراب را بگیرد اما شورش اعراب در فلسطین، باعث کشته شدن 133 یهودی شد از این رو دولت تازه تاسیس شده اسرائیل با تسلیحات بجا مانده از انگلیس دست به مسلح سازی مردم زد، انگلیس نا امید از برقراری توازن میان اعراب و یهودیان خود را از مناسبات بیرون کشید.




برچسب ها : يهوديان,

 


 

 

این کتاب نزد یهودیان بسیار مقدس و در ردیف تورات و عهد عتیق قرار دارد. بلکه از تورات هم بالاتر است چنانچه "گرافت" می گوید: بدانید که گفتار خاخام از گفتار تمام پیامبرها بالاتر است.

 

 

برای اینکه بیشتر به خود پرستی و آرمانهای ضد انسانی یهود پی ببریم خوب است چند جمله ای از این کتاب را به دقت مطالعه کنید.


 

 

1- روز ، دوازده ساعت است.

 

 

در سه ساعت اول آن خدا شریعت را مطالعه می کند.

 

 

در سه ساعت دوم احکام صادر می کند.

 

 

در سه ساعت سوم هم جهان را روزی می دهد.

 

 

در سه ساعت آخر هم با حوت دریا پادشاه ماهی ها است و به بازی می پردازد.

 

 

هنگامی که خدا امر کرد " هیکل " را خراب کنند خطا کرده ، به خطاهای خویش اعتراف کرده و به گریه در آمد و گفت :وای بر من که امر کردم خانه ام را خراب کنند و هیکل را بسوزانند.

 

 

هرگز خداوند از کارهای ابلهانه و غضب و دروغ بر کنار نیستو(!)

 

 

2- قسمتی از شیاطین از فرزندان آدم هستند ، آدم زنی داشت از شیاطین به نام ((لیلیث)) که مدت 130 سال همسر آدم بود ، شیاطین نیز از او متولد شده اند.

 

 

انسان می تواند شیطان را بکشد به شرط اینکه خمیر نان عید را از خون غیر یهود بسازد.

 

 

3- ارواح یهود ، از ارواح دیگران فضیل تر است ، زیرا ارواح یهود جز خداوند است ! همچنان که فرزند جز پدرش می باشد. روح های یهود نزد خدا عزیز تر است زیرا ارواح دیگران شیطانی و مانند ارواح حیوانات است. زیرا نطفه غیر یهودی، مثل نطفه بقیه حیوانات است.

 

 

4- بهشت مخصوص یهود است و هیچ کس به جز آنها وارد آن نمی شوند، ولی جهنم جایگاه غیر یهودیان است و جز گریه و زاری چیزی عاید آنها نمی شود زیرا زمینش از گل و بسیار تاریک و بد بو است.

 

 

پیامبری به نام مسیح نیامده و تا حکم اشرا ( غیر یهود ) منقرض نشود ظهور نخواهد کرد. و هر وقت که او بیاید زمین لباس پشمی و نان می رویاند. در این وقت است که سلطه و پادشاهی یهود باز گشته و تمام ملتهای مسیحی در خدمت یهودیان درخواهند آمد! آن زمان هر یهودی دوهزار و هشتصد برده و غلام خواهد داشت.

 

 

5- یهود لازم است که املاک دیگران را خریداری کند تا آنها صاحب ملک نباشند و همیشه سلطه اقتصادی برای یهود باشد و چنانچه غیر یهودی بر یهودی تسلط پیدا کند ، یهود باید بر خود گریه کند و بگوید : وای بر ما ، این چه ننگی است که ما زیر دست و چیره خوار دیگران شده ایم.

 

 

پیش از آنکه یهود نفوذ و سلطه کامل خود را بدست آورد لازم است جنگ جهانی بر پا و دو ثلث بشر نابود شود، در مدت هفت سال یهود اسلحه های جنگ را خواهد سوزانید و دندانهای دشمنان بنی اسرئیل به مقدار بیست و دو ذرع که تقریبا هزارو سیصد و بیست برابر دندانهای عادی می شود! از دهانشان بیرون خواهد شد. هنگامی که مسیح حقیقی با به عرصه وجود گذارد، یهود آنقدر ثروت و مال خواهد داشت که کلید صندوق هایشان را بر کمتر از سیصد الاغ حمل نتوان کرد!

 

 

کشتن مسیح از واجبات مذهبی ما است و پیمان بستن با او یهودی را ملزم نمی کند و روسای مذهب نصرانی و هرکه دشمن یود است باید در روز سه مرتبه او را لعن کرد.

 

 

((یسوع ناصری)) (حضرت مسیح علیه السلام) که ادعای پیامبری کرده و نصاری ها گولش را خورده اند، با مادرش مریم که اورا از مردی به نام ((باندار)) به زنا آورده بود. در آتش جهنم می سوزند. کلیساهای نصرانی که در آن سگهای انسان نما به صدا در می آیند به منزله زباله خانه است.

 

 

6- اسرائیلی در نزد خداوند بیش از ملائکه محبوب و معتبر است. اگر غیر یهودی یک یهودی را بزند چنان است که به عزت الهیه جسارت کرده است و جزای چنین جسارتی جز مرگ چیز دیگری نیست و باید او را کشت.

 

 

اگر یهود نبود، برکت از روی زمین برداشته می شد و آفتاب طاهر نمی شد و باران نمی بارید. همچنان که انسان بر حیوانات فضلیت دارد ، یهود بر اقوام دیگر فضلیت دارد. نطفه ای که از غیر یهودی منعقد شود، مانند نطفه سگ است. اجانب (غیر یهودیان )مانند سگ هستند و برای آنها عیدی نیست زیرا عید برای اجنبی و سگ خلق نشده است. سگ افضل از غیر یهودی است، زیرا در اعیاد باید به سگ نان و گوشت داد، ولی نان دادن به اجنبی حرام است. هیچ قرابتی و خویشی بین اجانب نیست مگر در نسل و خاندان الاغ قرابتی است.

 

 

خانه های غیر یهودی به منزله طویله است.

 

 

اجانب دشمن خدا و مثل خنزیر قتلشان مباح است.

 

 

اجانب برای خدمت کردن به یهود به صورت انسان خلق شده اند .

 

 

یسوع مسیح کافر است زیرا از دین مرتد گشت و به عبادت بت پرداخت و هر مسیحی که یهودی نشود بت پرست و دشمن خدا خواهد بود و از عدالت خارج است و انسانی که بر غیر یهود کوچکترین ترحمی روا دارد ، عادل نیست.

 

 

غش و خدعه کردن با غیر یهود منع نشده است.

 

 

سلام کردن بر کفار ( غیر یهودیان ) اشکال ندارد به شرط آنکه او را مسخره کرده باشد .

 

 

7- چون یهود با عزت الهیه مساوی هستند، بنا براین تمام دنیا و هرچه در اوس ملک آنها می باشد و حق دارند که بر آن تسلط کامل یابند، دزدی ازیهودی حرام است و از غیر یهودی جایز می باشد، چون اموال دیگران مانند رملهای دریاست و هرکس زود تر بر آن دست گذاشت او مالک است.

 

 

یهود مانند زن شوهر دار است و همچنان که زن در منزل به استراحت می پردازد و شوهر ، رجی او را می دهد بی آنکه در کارهای خارج از منزل با او شرکت کند، یهود هم به استراحت پرداخته و دیگران باید آنها را روزی بدهند.

حالا شما بر نژاد پرستی یهودیان قضاوت کنید...




برچسب ها : نژادپرستي يهوديان,

آریایی ها

 

 

 

 

 

آريايي ها اقوامی چادرنشين و كوچ نشين بودند كه دام داري می کردند و همراه با دام هايشان در كنار رودخانه ها و چراگاه ها زندگي مي كردند . البته سرزمینی که اقوام اصلی آریایی ها در آن می زیستند به درستی معلوم نیست ولی برخی آن را شمال کوه های هندوکش و یا اندکی فراتر از آن در روسیه ، حوالی دریاچه آرال و در اطراف رودخانه های جیحون و سیحون تا امتداد شمال خاور افغانستان امروزی و شمال فلات ایران می دانند .

مسیر مهاجرت آریایی ها




برچسب ها : آريايي ها, ايران اسلامي, ايران آريايي,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 


 

  افتخار ایرانی بودن:

 

 

گوته شیطان ادبیات: روزی دلیری از سرزمین پارس به تصرف جهان خواهد

 

 

پرداخت و کسی نمیتواند جلویش قد علم کند...

 

 

پبامبر اعظم(ص): روزی مردانی از سرزمین پارس به دور ترین نقطه ی علم

 

 

خواهند رسید

 

 

ناپلئون بناپارت: اگر نیمی از لشگریانم ایرانی بودند تمام دنیا را فتح

میکردم...




برچسب ها : افتخار به ايراني بودن,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

پس از انقلاب مشروطه در شاهنشاهی ایران در زمان مظفرالدین‌شاهقاجار، حکومت مشروطه در ایران تشکیل شد و نخستین انتخابات‌ها کمی بعد در ایران آغاز شد.

پس از انقلاب اسلامی ایران نیز مردم‌سالاری تشکیل شد و انتخابات ادامه یافت. هم‌اکنون همهٔ قوه‌ها مستقیم یا باواسطهٔ مردم انتخاب می‌شوند.




برچسب ها : ايران, انتخابات در ايران,

ایران‌شناسی مطالعه فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین را گویند. البته نمی‌توان دقیقا تعریفی از ایران‌شناسی ارائه کرد که جامع و مانع باشد اما می‌توان به تعاریفی دست یافت که بتوان حوزه مطالعات ایران‌شناسی را با ان تشریح کرد.

ایران‌شناسی شاخهٔ منظمی از دانش است که به مطالعه دانش فرهنگی ایران از زمان باستان تا حال می‌پردازد. (شامل ایران‌شناسی کهن و ایران‌شناسی نو). این فرهنگ شامل تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ ایران کهن و ایران نو و به همراه فرهنگ تودهٔ آن می‌شود. علاوه بر این به مطالعه زبان‌های ایرانی نیز پرداخته می‌شود. ایران‌شناسی محدوده جغرافیایی کشورهای امروزی ایران، افغانستان ازبکستان و تاجیکستان را شامل می‌شود.




برچسب ها : ايران, ايران شناسي,

استفاده از گاه‌شمار یا تقویم در ایران به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح و همچنین پیش از پیدایش زرتشت بر می‌گردد. در گذر زمان گاه‌شماری ایرانی دگرگونی‌های زیادی کرده‌است. در ایران از روش‌های گاه‌شماری متفاوت مانند گاه‌شماری خورشیدی و گاه‌شماری ماهی و همچنین با مبداهای متفاوت مانند تاج‌گذاری کوروش یا

هجرت محمد استفاده شده‌است.

یکی از کوشش‌های همیشگی ایرانیان، تنظیم سال‌شماری بوده‌است که با تقویم طبیعی و دوره رویدادهای کیهانی، حداکثر انطباق را داشته‌باشد. این کوشش منجر به ایجاد و بهره برداری از تقویم‌ها و نظام‌های گاه‌شماری بسیار متعدد و متنوعی شد که در نهایت با تدوین و تنظیم

تقویم اعتدالی ایرانی به حداکثر دقت ممکن برای تطبیق تقویم قراردادی با تقویم طبیعی دست یافته شد. و امروزه نیز این تقویم همچنان دقیق‌ترین تقویم تاریخ بشر شناخته می‌شود. گمان نمی‌رود که هیچ ملت و تمدنی به اندازه ایرانیان تا این اندازه به بررسی و پژوهش در تقویم‌شناسی پرداخته‌باشند. فهرست نسخه‌های خطی

احمد منزوی، خود به تنهایی نشان‌دهنده بیش از دو هزار نسخه تقویمی و خطی منتشرنشده به زبان فارسی است. بیشترین کتیبه‌های باستانی در زمینه

نجوم و گاه‌شماری که در

میان‌دورود بدست آمده‌اند، به دوران فرمانروایی

کاسیان و

هخامنشیان منسوب هستند. کوشش و پیگیری شگفت‌انگیز دانشمندان ایرانی، منجر به پیدایی دقیق‌ترین گاه‌شماری جهان در ایران شده‌است.

[


برچسب ها : گاهشماري ها در ايران,

ایرانی زدایی در مراحل مختلف تاریخ اتفاق افتاده‌است اما بطور خاص عنوان سیاست انگلستان در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ میلادی برعلیه ایران برای جداسازی بحرین و تغییر بافت جمعیتی آن در قالب سیاستهای ضد-ایرانی این کشور اطلاق می‌گردد. قسمتی از این بسته سیاستی شامل مهاجرت دادن اعراب و نژادهای دیگر از مستعمرات انگلیس به بحرین بود.

 

 

[۱]

این سیاست در پی تلاشهای امپراطوری بریتانیا برای خروج از کشورهای اسلامی در پی تضعیف این حکومت پس از جنگهای جهانی و بحران اقتصادی در نظر گرفته شده بود

ایرانی زدایی به سیاستهای سلبی ضدایرانی یا تاکید بر ایجاد، بزرگنمایی کردن و نهایتا تبدیل به تهدید و بحرانی نمودن آندسته از اهداف داخلی یا روابط خارجی که براساس فرهنگ ایرانی بنا نهاده شده‌است توسط کشورهای خارجی اطلاق می‌گردد. این نوع سیاست در طول تاریخ با راهبردها و راهکارهای تغییر ترکیب جمعیتی، تغییر زبان، تغییر دین، تغییر رسم الخط، تبلیغ علیه بنیانهای فرهنگی و دینی که خاستگاه آنها کشور ایران است صورت می‌گیرد.

بصورت خاص انگلستان در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ سیاستی را با نام سیاست ایرانی زدایی (به انگلیسی:Deiranisation) اعلام کرد که قسمتی از این بسته سیاستی تغییر بافت جمعیتی، فرهنگی و زبانی مجمع الجزایر بحرین بود.

محمدرضا اسدزاده در خصوص تلاش برای تغییر نام و ایرانیت زدایی باکو چنین می‌نویسد: "جالب است که همه‌ترک‌انگاران در راستای ایرانی‌زدایی از این منطقه، ابتدا نام «باکو» را به «باکی» برگردانده‌اند و حال برایش ریشهٔ ترکی نیز پیدا کرده‌اند به معنای تپه!"[۲]




برچسب ها : ايران زدايي,


دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ