منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

 

فروردین: این نام برگرفته از نام فروهر fravahr هاست که در حقیقت روان درگذشتگان بوده و اعتقاد بر این بود که روان های مردگان در نخستین روزهای بهار نزد اقوام خود به زمین باز میگردند. 

بنا بر تصور زرتشتيان فروهر روان مردگان و نيز روان آناني است كه هنوز زاده نشده اند و جايگاه فروهر نزد خداست و هنگاميكه انساني مي ميرد روان او به فروهر او مي پيوندد و هنگاميكه انساني زاده ميشود نيز روان از فروهر جدا و به تن او در جهان مادي مي پيوندد.

 

اردیبهشت: اقتباسی از نام اوستایی ارتا وهیشتا atra vahishta به معنای بهترین راستی است که نام یکی از امشاسپندان است.

 

خرداد: در اوستا هئوروتات haurvatata به معنای کمال و رستگاری که از امشاسپندان یا صفات کمالیه اهورامزداست.

 

تیر: در اوستا تیشترtishtra نامیده شده و نام ستاره ايست. محققین آنرا با شعراي يماني یا ستاره شباهنگ که درخشان ترین ستاره آسمان شب است منطبق دانسته اند. یونانیان باستان این ستاره راsiriusمینامیده و آنرا منبع گرما میدانستند. اين جدا از سياره تير يا عطارد است.

تير يشت يا تيشتر يشت همچنین نام يكي از يشتهاي اوستاست و ستاره تير يا تيشتر که از او در یشت موسوم به تيشتر يشت یاد میشود ایزد موکل بر رعد و باران نیز بوده است وبر اساس این باور ستاره تيشتر دشمن دیو خشکسالی یا اپوش است و باور بر اين بود كه در نبرد تيشتر با اپوش گرزي توسط تيشتر بر ديو خشكي وارد ميگردد و صداي رعدي كه شنيده ميشود خروش آن ديو است. به روایتی طلوع این ستاره مصادف با چهارمین ماه سال یا آغاز تابستان است.

 

امرداد: در اوستا امرتات ameretata نامیده شده به معنای بی مرگ و ناميرا و آن نام مينوي گياهان است که نام یکی دیگر از امشاسپندان است.

 

شهریور: اقتباسي از نام اوستايي خشثرَ وئیری khshathra vairi به معنای پادشاهی آرزو شده است كه مينوي فلزات است و نام یکی از امشاسپندان است.

 

مهر: نام فارسی شده رب النوع روشنایی است که از نام اوستایی میثرَmithra ( در سانسکریت میتر mitra ) به معنای دوستی و محبت گرفته شده است. مهر بر خلاف تصور عامه در واقع نام دیگر خورشید نیست بلکه مهر نام ایزد یا رب النوع روشنایی بوده چنانکه در اوستا نیز همواره نام مهر یا میترا جدا از نام خورشید می آید و در اسامی روزهای ماه نیز چنانکه اشاره شد خورشید نام یازدهمین و مهر نام شانزدهمین روز ماه  است. 

 

آبان: نام فارسی شده ایزد آبها یا آناهیتا است که در اوستا اردوی سور اناهیتا aredvi sura anahita یا رودخانه نیرومند بی آلودگی نامیده شده است. اناهيتا كه خلاصه شده اين نام اوستاييست نام الهه موکل بر آبهای روان بوده است و يشتي كه در اوستا به مناسبت اين الهه سروده شده آبان يشت نام دارد. نامگذاري آبان به اين مناسبت بوده كه  اين ماه آغاز بارندگي  است.

 

آذر: از نام اوستایی آترatar یا ایزد موکل بر آتش مقدس گرفته شده است. این آتش مقدس طبق فقرات 46-50 زامیاد یشت اوستا رقیب اژی دهاک دانسته شده  و طبق متن اوستايي نبردي بين اين دو در گرفته كه به فرار اژي دهاك منجر گشته است. من در یادداشتهای پیشین اژي دهاك روز رستاخيز را آتشفشان زیانبار یا آتش زیانبار معنا کردم که در اينجا هیچ ارتباطی با اژي دهاك سه كله يا ضحاک ماردوش روایات عامیانه و افسانه ای ندارد. چون اين اژي دهاك سه كله انساني با كنشهاي اهريمني بوده كه بدان لقب يعني اژي دهاك نامبردار شده بود. واژه اژی در زبان اوستایی علاوه بر اينكه به معناي اژدها يا مار آتشين است مترادف با واژه اهی در سانسکریت به معنای آتشفشان نيز مي باشد و دهاک در زبان اوستایی به معنای ضربه زن یا زیانبار ترجمه شده است. آتر یا آتش مقدس در آیین مزدیسنا مقامي بسيار والا دارد و از بزرگترین نعماتی بوده که از جهان بالا و برای بهره انسانها به زمین فرستاده شده است. به موجب كتاب بندهش پنج نوع آتش وجود داشته است كه من از ذكر آنها خودداري ميكنم.

 

دی در مورد دی در بن دهشن توضیح داده شده که دادار است و نام خویش را در چهار جای در ماهها داده است یکی نام =هرمزد و آن سه دی که یکی گاه و یکی دین و یکی زمان است استاد پورداوود دي را ماخوذ از نام اوستايي زين zayana به معناي زمستان ميداند.

 

بهمن: از نام اوستایی وهومن به معنای دارای منش نیک اقتباس شده که در اوستا نام یکی دیگر از امشاسپندان  است.

 

اسفند: از نام سفندارمذ یا در اوستا سپنتا آرمئیتی به معنای پارسای مقدس گرفته شده و آرمئیتی همانست که امروزه آرمیتا گفته میشود و در اوستا نام فرشته موکل بر زمین  است.


موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

 گویا قصه‌پردازی‌ها و خیال‌بافی‌های تاریخی را پایانی نیست و ترکیبِ عده‌ای از ایران‌دوستانِ ذوق‌زده با برخی تحریف‌گران تاریخ و بعضی مسئولانی که در جایگاهی مناسب با حد و اندازه خود نیستند؛ معجونی را فراهم کرده است که تاکنون در طبله هیچ عطاری یافت نشده بود.

اینروزها چسبیدن به کورش و سوء‌استفاده از نام و جایگاه تاریخی- اسطوره‌ای او رواج چشمگیری یافته و تبدیل به یک «شاه‌کلید» برای مقاصد گوناگون شده است.

هنوز زمان زیادی از قصه‌های سرگرم‌کننده‌ و گمراه‌کننده‌ای همچون





موضوع :
کوروش کبیر ,  , 

 سرزمینی که اسطوره های خویش را فراموش کند به اسطورهای کشورهای دیگر دلخوش می کند فرزندان چنین دودمانی بی پناه و آسیب پذیرند .




موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران , ایا میدانید........ ,  , 

سلسله كيانيان با حضور كي قباد در عرصه تاريخ وجود يافت بدين شكل كه پس از مرگ گرشاسب كه آخرين پادشاه پيشدادي بوده عليرغم وجود طوس و گستهم پسران نوذر جهت آنكه فر ايزدي در آنان از ميان رفته بود از خاندان فريدون و تبار پيشداديان اعتبار سلطنت سلب گشته و طي شورايي حكم بر آن شد تا به واسطه رستم پسر زال كي قباد را از كوههاي البرز فرود آورده تاج و تخت سلطنت را به او كه شايستگي ويژه دارد اعطا كنند تا در اين مرحله از تاريخ وديعت حكومت نزد او باشد . به قولي كي قباد پسر (( زاو )) است كه البته زاو نيز با واسطه هايي نسب....




برچسب ها : كي قباد,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

دغدویه:
مادر زرتشت که اصلا از شهر ری بود و در آنجا با کوی ها و کرپن ها که مردم را گمراه می کردند و از آنها مرتب فدیه و قربانی می خواستند و دین را وسیله ای برای رسیدن به امیال و خواستهای ناروای خود کرده بودند به مبارزه پرداخت. پدر و مادرش چون جان او را در خطر دیدند او را نزد یکی از نزدیکان خود به آذربایجان فرستادند او در آنجا با پوروشسب ازدواج کرد و ثمره این پیوند همایون، زرتشت پیامبر بزرگ ایرانیان است.

پوروچیستا:
پوروچیستا ششمین و کوچکترین فرزند زرتشت و سومین دختر اوست. معنی پوروچیستا یعنی پردانش. در گفتار زرتشت که برای ما باقی مانده است از او با پوروچیستا بیش از فرزندان دیگرش سخن واندرز مانده است، یکی از مهمترین سخنان زرتشت با پوروچیستا درباره همسری با جاماسب حکیم، وزیر شاه گشتاسب و منجم و ستاره شناس معروف زمان است. زرتشت به دخترش می فرماید: "پوروچیستا، جاماسب خواهان همسری با توست و تو را از من خواستگاری کرده است من او را برای همسری تو مناسب می دانم ولی تو با خرد مقدست مشورت کن ببین آیا او را شایسته همسری خود می دانی یا نه؟" این گفتار زرتشت یک حقیقت مسلم را آشکار می سازد و آن این است که دختر در آئین زرتشت درانتخاب همسر آزاد است و عقیده پدر بر او تحمیل نمی گردد. همچنین قسمتی از اندرزنامه زرتشت به پوروچیستا در موقع گواه گیری او با جاماسب اکنون هنگام گواه گیری دختران و پسران زرتشتی از طرف موبد بازگو می گردد.




برچسب ها : بانوان تاريخ ايران,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

بر طبق كتب مذهبي و آسماني زرتشتيان ابتدا اهورامزدا ( خداوند ) عالم ارواح را آفريد و بدون هيچ مانعي تا سه هزار سال سلطنت كرد بعد اهرمن به زور و عنف از تاريكي وارد روشنايي شده خيره گشت و چون حاضر بصلح نشد با اهورامزدا بجنگيد 9 هزار سال بعد اهورامزدا عالم مادي را در مدت يك سال در 6 دوره ( هر دوره پنج روز ) بيافريد و اين شش دوره بنام گهنبار معروف است كه زردشتيان در اين ايام جشن گرفته بستايش و نيايش ميپردازند بدين ترتيب : 1- از 11 تا 15 ارديبهشت آسمان خلق شد اين دوره ميان بهار ناميده مي شود
۲ - از 11 تا 15 تير آب آفريده شد اين دوره ميان تابستان نام دارد
۳ - از 26 تا 30 شهريور زمين خلق گرديد و نام اين دوره دانه آور است
۴ - از 26 تا 30 مهر نباتات آفريده شد و آن را هنگام فرود آمدن ميخوانند
۵ - از 16 تا 20 دي خلقت جانوران تمام شد و آنرا ميان سال گويند
۶ - پنجه آخر سال يعني 5 روز به فروردين مانده كه در اين مدت نسان خلق شد و آنرا ( همس پت ميديم ) يعني برابر بودن شب و روز مينامند
اين اعياد ششگانه را بجمشيد يكي از سلاطين سلسله پيشدادي نسبت داده اند در كتاب مذهبي صددربندهش فصل 25 مي فرمايد : اهورامزدا فرمود آفرينش جهان در 365 روز كه شش گاهنبار سال باشد انجام گيرد ) بنابر اين در عرض مدت يك سال خلقت كائنات به ترتيب 1 -آسمان 2-آب ۳ -زمين 4-نباتات 5-جانوران 6- انسان صورت گرفت و در انتهاي آن كه مصادف با نوروز است به پاس فراغت از خلقت و شكر نعمت در اين ديانت جشن ميگيرند . و اما در مورد چونگي خلقت انسان در خداينامه و ساير كتب مذهبي بخصوص اوستا اين چنين آمده كه اولين مخلوق كيومرث ناميده شده كه آنرا گل شاه يعني شاه جهان آب و گل يا شاه كوه ميخوانند گويند اهل استخر فارس بوده و در اثر زد و خورد ميان خوبي و بدي كشته شده و آب مني او بزمين ريخته شد و از آن پسر و دختري بنام مشي و مشيانه يا مهري و مهريانه بشكل گياهي بنام مهر گياه بوجود آمدند كه باهم ازدواج كردند ( ريشه ي گياه مهر شبيه مرد و زني است بهم پيوسته است)بهر حال اولين انسان كيومرث و اولين گياه مهر و اولين حيوان گاو نر بوده است كه آن هم در منازعه ميان اهرمن و اهورامزدا كشته شد واز خون آن حيوانات ديگري بوجود آمدند .




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 


گويند انسان از هرچه مي ترسيد ، خدايي مي تراشيد . پس چگونه است كه ايرانيان خدايان گوناگون نداشتند . نه از ديو و نه از پري ، نه از طوفان و نه از آتش ، نه از سيل و دريا و نه از رعد و برق و زلزله ، به اين دليل بود كه آرياييان شجاعترين مردان و زنان را داشت كه در سرتاسر گيتي ، دلاوري پارسيان زبانرد خاص و عام بود آري ايرانيان از هيچ چيز باكي نداشتند ، جز خداوند يكتا ، زيرا از همان ابتدا تكامل.........




برچسب ها : اي آريايي سيمرغ باش,

موضوع :
سرزمين اريايي , تاريخ ايران پيش از اريائيان ,  , 

پس از جمشيد و دوران فرمانروايي ضحاك بر جهان، فريدون بزرگترين پادشاه داستاني ايرانيان است. در اوستا ثرَاِتَئونَ Thraetaon ناميده شده است.در متون ديني او  پسر پوئوروگاو (پر گاو) و از خاندان آثويان Athvian  است در كتب پهلوي نام وي فريتون پسر پرگاو  و از خاندان آسپيان از دودمان جمشيد است. در شاهنامه آسپيان به آبتين تبديل شده و فريدون پسر آبتين ناميده شده به موجب بهرام يَشت اوستا،  فريدون با ياري ايزدي به نام ورِثرَغَن (ايزد بهرام) بر اژي دهاك سه سر سه پوزه و شش چشم غلبه مي كند اژي دهاك ناميست كه در اوستا از او به عنوان اره كننده جمشيد ياد شده و او يك انسان با كنش هاي اهريمني بود كه براي نابودي جهان و تهي كردن آن از آدميان در تلاش بود. او همان ضحاك در روايات ملي ايراني است و ملقب است به بيوَر اسپ يعني كسي كه دارنده ده هزار اسب ميباشد. به موجب روايات ملي او ابتدا يك انسان معمولي بود ولي زماني كه فريب اهريمن را مي خورد و اهريمن را به عنوان آشپز به كاخ خود راه مي‌دهد، او بردوش هاي ضحاك بوسه مي‌زند و بر دوش هاي وي دو مار مي‌رويد كه خوراك آنها مغز سر آدمي بود و ضحاك كه چاره آنها را نمي‌دانست، هر روز دو جوان را قرباني آنها مي‌كرد، تا اينكه نوبت به پسران كاوه آهنگر رسيد. كاوه كه غير از يك پسر ساير پسران خود را از دست داده بود به كاخ ضحاك رفته و به او ناسزا ميگويد و چون شخصيتي مردمي بود براي غلبه بر ضحاك به دنبال يك فرمانده از دودمان شاهي بود و سرانجام او متوجه ميشود كه فريدون پسر آبتين تنها بازمانده از دودمان جمشيد است كه در كوهها در اختفا بسر ميبرد. او را يافته و به نهضت خود فرا مي خواند
فريدون داراي گرز گاو سري بود بسيار محكم كه كاوه آهنگر آن را به آهن آراسته و پرداخته مي‌كند و در قيامي كه در ميگيرد كاخ ضحاك تصرف ميشود و ضحاك كه در زمان قيام در هندوستان بسر ميبرده توسط جاسوسان خود متوجه قيام مردمي شده و با سپاهيانش به كاخ خود بر ميگردد كه در هنگامه نبرد اسير شده و فريدون ابتدا  با گرز بر سر  وي مي‌كوبد ولي موفق به هلاكت او نميشود و به راهنمايي سروش او را به بند مي‌كشد و به كوه دماوند به غاري منتقل ميكند تا از بي غذايي تلف شود. اين البته روايت ملي است و در اوستا ...  




برچسب ها : فريدون,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

من اين فيلم رو چندين بار نگاه كردم ولي هيچ شباهتي بين ايرانيان در اين فيلم و ايرانيان شجاع واقعيت نديدم طرز لباس پوشيدن  و چهره آنان به اعراب بيشتر شباهت داشت ايرانيان هيچگاه سياه پوست نبودند در جنگ برده نميگرفتند اسير مي گرفتند ولي پس از جنگ آزاد مي كردند كه در اينجا ايرانيان برده هاي زيادي داشتند . پادشاهان ايراني هيچگاه ادعاي خدايي نكرده بودند.................




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

با فروپاشي شاهنشاهي  ساساني توسط اعراب آنان كه از ژرفاي بيابانهاي عربستان به ايران آمده بودند نظامي را بر پا كردند كه ايران را بهماقبل دوران مادها برد . ولي خوشبختانه با پيروزي انقلاب بزرگ شرق به رهبري بزرگ مردي به نام ابومسلم خراساني نظام شبه برده داريو شبه فئودالي اعراب به يكباره فروريخت و دوباره ايرانيان اصيل به حكومت بازگشتند و مملكت را در دست گرفتند و تلاش براي از بين بردن نظام شبه فئودالي و برده گي اعراب را آغاز كردند . پيشگامان اين شورش بزرگ براي رسيدن به ايرانيت از جمله ميتوان به استاد سيس - يوسف برم - سپيدگامگان - سرخ جامگان - حمزه آذرك سيستاني و بابك خرمدين نام برد . خرمدين در آن زمان به كساني گفتهميشد كه داراي دين بهي مي بودند كه آنرا زرتشتي مي ناميدند . در انجمن بابك گريستن معني نداشت و شاد زيستن را از اركان عقايد خويشمي پنداشتند . اما شاد زيستن براي آنان به اين معنا بود كه تنها زماني انسان ميتواند شاد باشد كه در جامعه محروميت نباشد و مردم در رفاه باشند . پدر بابك اهل تيسفون بود كه به آذربايجان كوچيد و در پيرامون كوه سبلان زني را به همسري گزيد . بابك در جواني با شروينپسر ورجاوند سرور گروه مزدكيان تبرستان ديدار نمود . پس از آن او و مادرش به روستاي ديگري در آن پيرامونها گوچيدند كه مردمش از گروه مزدكيان و خرم دينان بودند . پيشواي آنها جاويدان پسر شهرك بود كه از آنجا كه بابك در تنبور زدن زبردست و توانا بود او را پيشخود نگه داشت . در سال 201 هجري قمري بابك از كيش جاويداني دست كشيد

 

 

ادامه مطلب مراجعه شود........




برچسب ها : باباك, بابك خرمدين,

تو ای پر گهر خاک ایران زمین
که والاتری از سپهر برین
هنر زنده از پرتو نام توست
جهان سرخوش از جرعه جام توست
بر و بوم این ملک پاینده باد
بمان خرم ای خاک مینو سرشت
که در چشم ما خوشتری از بهشت
ترا از دل و جان پرستنده ایم
روان را به مهر تو آکنده ایم
بر و بوم این ملک پاینده باد
مخور غم که آمد بهار امید
ز شام سیه زاد صبح سپید
به تدبیر سر حلقه راستان
شده ملک جم غیرت باستان
بر و بوم این ملک پاینده باد




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

بند اول                                                             
آناهيتا تو در ناسوت درون سفر بسيار کرده اي و از اين روست که از ژرفاها نمي ترسي اين سفر با من به ژرفترين ژرفاها خواهي رفت به دخمه هاي درون. آنجا که گناهاني جانفرسا روح پرستندگانت را مي خشکاند . اسفل السافليني که براي فرو ريختن آفريده شده است و بس.وه که چه تاريکي هولناکي بر اين دخمه عظيم حکمفرماستنگاه کن نگاه کن که دروغ چگونه – چون اختاپوسي گرسنه – بر پيکر بي رمق او مي تند! چه بسيار شنيده ام از سقوط بزرگ. واينک نظاره مي کنم که چه سان آدمي از درون مکيده مي شود؛ هرگز بدين يقين نرسيده بودم که آدمي خود پرتگاهي هولناک است. آناني در اين ابرنشيب نمي غلطند که بر پستوهاي آن واقفند... و تو بدون راهنما هرگز راه بدان کوره راهها نخواهي برد. آفتابي بايد که اين دخمه ها را چون بستر آبگيرهاي کوچک از هم بگسلاند. آفتابي که تازيانه خويش را بي مهابا بر اين ديواره ها بکوبد.مادامي که انسان در خود نابود نشود انسان بازپسين زائيده نخواهد شد.آفتاب درون چه مي تواند باشد آناهيتا؟ مگر نه اينکه انسان کروي ترين کره هاست چه اينکه از هر جا بياغازي نقطه پايانش همانجاست.من با تو سفر بسيار خواهم کرد و از آفتاب درون خواهم گفت.
بند دوم
آناهيتا، هرگز به اين انديشيده اي که انسان چه سان به حيوانات عشق مي ورزد و سگان را گرامي مي دارد؟. معبد "نارسينا" با درختان غول آسا احاطه شده اند که غرابان سيه فام بر شاخسارهاي آنان خانه دارند. و معابد خدايان بزرگ ناپير و تاريشا نيز...

                                                                       به ادامه مطلب مراجعه كنيد...




برچسب ها : كتيبه آناهيتا,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

بناي معروف به معبد آناهيتا در مركز شهر كنگاور بر سر راه همدان به كرمانشاه واقع شده است .اين بنا بر روي تپه طبيعي با حداكثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمين هاي اطراف ساخته شده است . نقشه بناي كنگاور چهار ضلعي و به ابعاد 209*224 متر مي باشد كه هر ضلع آن به شكل صفه اي به قطر 18 متر است




برچسب ها : بناي اناهيتا,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

 سنگ نبشته سه زبانه بیستون، به نخستین سال فرمانروایی داریوش بزرگ از زبان خود او می پردازد. سالی که داریوش،سراسر آن را در جنگ با شاهان دروغزن سپری کرد. پس از کشته شدن بردیا و افتادن حکومت به دست داریوش، در سراسر امپراطوری هخامنشی ۱۹ شورش بزرگ




برچسب ها : نقش برجسته برروي بيستون,

موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

اجازه بدهيد در آغاز اين يادداشت کوتاه بگويم که نه تنها من به هيچ روي با ارزش­هاي فرهنگ غربي مخالف نيستم، برعکس بر اين باورم که فرهنگ همه­ي ملت­ها ارزش­هايي دارد که شايسته­ ي ستايش­اند و قطعا فرهنگ کشورهاي غربي و حتي عربي هم از اين گونه­اند. اما اين هرگز به اين معنا نيست که ما به ارزش­هاي فرهنگي خودمان پشت پا بزنيم و نابخردانه شيفته­ي فرهنگ ديگران شويم.




برچسب ها : تا مهرگان داريم به والنتاين نياز نداريم,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

در سال 586 ق م بخت النصر پادشاه اشوري بابل اورشليم ( اورخالم ) را گرفت ومعبد حضرت سليمان را ويران کرد کشتار بسيار کرد و مظالم بر قوم يهود روا داشت پس از ان هزاران هزار نفر از قوم يهود را اسير کرده واز وطنشان به بابل کوچ داد . انها سالها در بابل در عين اسارت براي حفظ مذهب و معتقدات خود کوشيداند کمال مطلوب




برچسب ها : ظهور كوروش از منظرگاه يهود,

موضوع :
کوروش کبیر ,  , 

نام جاويد وطن
صبح اميد وطن
جلوه کن در آسمان
همچو مهر جاودان
وطن اي هستي من
شور و سرمستي من
جلوه کن در آسمان
همچو مهر جاودان
بشنو سوز سخنم

که هم آواز تو منم
همه جان و تنم
وطنم وطنم وطنم
بشنو سوز سخنم
که نواگر اين چمنم

همه جان و تنم
وطنم وطنم وطنم
همه با يک نام و نشان
به تفاوت هر رنگ و زبان
همه شاد و خوش و نغمه زنان
ز صلابت ايران جوان
ز صلابت ايران جوان
ز صلابت ايران جوان




برچسب ها : اولين سرود ملي ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

آفرين بـر روان فــــردوسي    آن همايـون هماي ِ فـرخنده

    او نه استاد بود و ما شاگِرد   او خــداونــد بود و مـا  بنده

                                                                        (انوري)

نوشتار زيرين برگرداني است از شعر ِ "اتو فريدريش گروپه" که به اعلي حضرت  پادشاه پروس ، فردريک ويلهلم چهارم پيش کش شده به موجب حماسه ي اين شاعر آلماني پس از فرار فردوسي به بغداد خليفه از او مي خواهد که در ازاي مبلغ زيادي مدح پيروزي اعراب بر ايرانيان را بگويد اما او هرگز حاضر نمي شود سخن زشتي در باره ي ايران بسرايد .و آنگاه از زبان فردوسي به ستايش ايرانزمين زبان مي گشايد :

............

ايران ، اين گوهر جهان

 برخاسته است و مي درخشد

 و در سپيده دمي پاک

 شکوه خود را نمايان مي کند

 ايران اين عنقاي جواني بازيافته ،

 بالهاي نيرومند خود را از هم مي گشايد

 هيچ المنصوري ،

 هيچ ...

ويرانش نخواهد کرد

 مي خواهي که من سرود سر افکندگيش را بسرايم؟

 و تو در ازايش پاداشم دهي ؟

 دست تو ياراي چنين بخششي نخواهد داشت

و رفعت سرير سلطنت آنچنان که بايد نيست

 

                                          دکتر هانس مولر : زندگي افسانه اي فردوسي در ادبيات آلمان

                                                   برگردان از محمد حسين همايونفر ص 40 -41




برچسب ها : باز هم فردوسي,

موضوع :
تاریخ ایران , ابولقاسم فردوسي ,  , 

نقش زن در جامعه امروز و محدویت های پیش امده برای پیشرفت در جامعه امروز ما سبب میشود تا با نگاهی به گذشته پرافتخار میهن پی به این موضوع ببریم که این محدویت ها در طی قرن ها تجاوز به کشور از 1400 سال پیش تا کنون صورت گرفته است .




برچسب ها : نقش زن در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

نقش ایران باستان در شکل گیری حقوق بین الملل

بحث حقوق بشر از بحث های داغی است که امروزه به ویژه در صحنه بین الملل طرفداران فراوانی دارد. در دومین قسمت از مبحث نقش ایران باستان در شکل گیری حقوق بین الملل، به مقوله حقوق بشر در ایران باستان می پردازیم. امید که این تحقیق برای دانش پژوهان مفید و زمینه پژوهش بیشتر در این زمینه گردد



برچسب ها : نقش ایران باستان در شکل گیری حقوق بین الملل,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

هیاهوی خیابان امام خمینی تهران و میدان حسن آباد آنقدر زیاد است که کمتر کسی درب یک موزه نبش خیابان شیخ هادی را پیدا می کند. "موزه مقدم" درست در میان های و هوی بازار خرید و رفت و آمد مردم به بانک مجاورش قرار دارد همین که از ورودی هشتی خانه وارد شوی، زندگی ماشینی را پشت سر می گذاری. دیوارهای این خانه اجازه ورود این همه هیاهو را به حریم خانه که ارزشمندترین خانه جهان نام دارد، نمی دهد.




برچسب ها : گران ترين خانه ايران ,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 زواره، شهري كوچك در حاشيه جنوبي دشت كوير ايران و در 120 كيلومتري اصفهان ‌است. زواره از آبادي‌هاي كهن ايران است و در آن بناهايي تاريخي همچون منار زواره در مسجد امام حسن مجتبي (ع) (كه قبل از اسلام آتشكده بوده است) و قلعه‌ مغول مسجد جامع (قديمي‌ترين مسجد چهار ايواني ايران) وجود دارد.




برچسب ها : زواره, موزه معماري ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

روستای برگ جهان در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.

الزامی وجود ندارد که تنها در تابستان و بهار سفر کنیم، گاهی سفر در پاییز و زمستان هم می‌چسبد، وقتی که مقصد و دسترسی به آن نیازمند طی کردن راه طولانی و دشواری نباشد




برچسب ها : اين روستا را حتما در پاييز و زمستان ببينيد,

شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل شده و هر دو بخش مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. بام سبز ایران هنوز زیر پای ویلاسازها و دلال ها نیفتاده و همچنان زیبایی و آرامش خود را حفظ کرده است.

شاندرمن,شهرستان ماسال,جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران,مناطق گردشگری شمال ایران




برچسب ها : ماسال و شاندر من بام طبيعت ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

چشمه معدنی اسرارآمیز سورت از شاهکارهای طبیعت است که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.
یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور و دریاچه‌ای کوچک است که در تابستان براي شنا و آب تنی استفاده می‌شود و دارای خواص آب درمانی نیز است؛ چشمه دیگري که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و ترش مزه است.




برچسب ها : چشمه اسرارآمیز سورت كجاست؟,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 

در جنوبی ترین نقطه این سرزمین، جزیره ای کوچک و زیبا خودنمایی می کند که «هنگام» نام دارد. جزیره ای مرجانی که در جنوب جزیره قشم واقع شده و با آبادی‌های کوچک و وسعتی حدود 50 کیلومتر مربع یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی قشم به شمار می رود.


برچسب ها : دنج ترين جزيره جنوب,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 




برچسب ها : روزتان را امروز در ايذه ببينيد,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 قلعه‌گردن,تنكابن,مکانهای دیدنی تنكابن

گردشگری - قلعه گردن در غرب استان مازندران، تنكابن قرار دارد كه از شمال به درياي خزر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به شهرستان قزوين و از مغرب به شهرستان رامسر محدود مي‌شود.

اگر مايليد كه از قلعه گردن ديدن كنيد، بايد به ارتفاعات توله سَر در حدود 33 كيلومتري جنوب غربي شهر تنكابن برويد. گردنة «قلعه گردن» نيز در جنوب روستايي به همين نام، در حدود يك كيلومتري جنوب غربي شهر خرم‌آباد، قرار دارد.

تنكابن علاوه بر طبيعت جذاب و رودها و ارتفاعات و پوشش گياهي و حيواني متنوعش، آثار قديمي زيادي هم براي ديدن دارد مانند: عمارت ديوان خانه و مسجد قديمي و قلعه پيروز در شهر خرم‌آباد (در حدود يك كيلومتري جنوب شهر تنكابن)، عمارت منتظم ديوان و حمام قديمي در آبادي گُليجان (در دو كيلومتري جنوب غربي شهر تنكابن)، عمارت شيخ نورالدين در آبادي نورآباد (احمدسرا، هشت كيلومتري مغرب شهر تنكابن) و چندين بقعه.

از قلعه‌هاي معروف و قديمي تنكابن مي‌توان به قلعه كار كوه در خشك‌رود از دهات گليجان،‌ قلعه تنكا در جنوب روستاي بلده خرم‌آباد تنكابن،‌ قلعه مروان (قلعه گردن) واقع در 3000 و... اشاره كرد.

 




برچسب ها : اشنايي با قلعه گردن,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

اینجا جایی است که شاید حتی نامش را هم نشنیده باشید اما مقصد بسیاری از توریست های خارجی بوده است. این جا  «جم» است شهر اسرارآمیز، بام استان بوشهر. بوشهری های این منطقه ادعا می کنند گویش شان نزدیک ترین گویش به زبان فارسی اصیل است. مردمی که کنار تخت پادشاهی جمشید سکونت دارند؛ درست کمی دورتر از قلعه ضحاک و مارهایی که حالا چند هزار ساله شده اند. جم نزدیک ترین نقطه به خورشید است... شهری که در میان بومیان منطقه مرکز عالم لقب گرفته است.




برچسب ها : اولين نقطه خاكي جهان در ايران,

بياييد به جاي كلمات بيگانه از كلمه هاي پارسي استفاده كنيم






براي ديدن كلمه هاي پارسي به ادامه مطالب مراجعه نمائيد




برچسب ها : پارسي سخن بگوييم,

موزه پول، اولین گنجینه تخصصی و دایمی سکه و اسکناس در ایران است که درتاریخ 17 تیرماه سال 1376، به همت اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این مجموعه شامل 1400 سکه و 750 قطعه اسکناس و تعداد تقریبی200 قطعه اشیای موزه‌ای، غیر از سکه و اسکناس، است که در محوطه‌ای به وسعت 2000 مترمربع به نمایش گذاشته شده و ضمن ارئه بخش جالب توجهی از سکه‌ها و اسکناس‌های ایران‌ گوشه‌هایی از تاریخ این سرزمین را نیز به نمایش می‌گذارد.




برچسب ها : گشتي ميان اسكناس هاي تاريخي ايران,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

هرگز فکر کرده‌اید که پوشش تن‌تان چه سرگذشتی دارد و چه‌گونه شکل کنونی را به خود گرفته‌است؟

این پیراهن که همیشه چاک گریبانش به این ‌شکل نبوده و آستینش بدین طرز به بدنۀ آن وصل نمی‌شده و اصلاً مـُد یا پوشش باب روز آیا در دوران پیشامدرن هم بوده یا نبوده؟

مثلاً شلوار چه تاریخچه‌ای دارد؟ شلواری که چنان همه‌گیر شده که تصور می‌رود وجودش یک امر فطری بشری بوده و تاریخش نقطۀ آغازی ندارد. اما در کشورهای غربی برای به یاد سپردن تاریخ ورود شلوار به عرصۀ تمدن‌شان نوشته‌های فراوانی فراهم شده و از جمله در نوشته‌های انگلیسی می‌خوانیم




برچسب ها : تاريخچه شلوار , از ايران تا غرب معاصر,

موضوع :
پوشش ايرانيان ,  , 

مولفان قدیم یکسره مبهوت و مسحور گستردگی سرزمین امپراتوری هخامنشی بوده اند . بسیاری از آنها پیرامون نظام ارتباطی در دوران امپراتوری گزارش داده اند و به اظهار نظر پرداخته اند و همگی میان انتظام ارتباطات با قابلیتهای قدرت مرکزی برای مداخله در امور کشورهای تسخیر شده رابطه مستقیم یافته اند.اگر بصورت کلی و بسیار تیتروار بخواهیم به این .............




برچسب ها : وضغيت راه ها و جاده ها در ايران باستان, راهداري,

موضوع :
وضعيت راه ها وجاده ها در ايران باستان ,  , 

بازی چوگان از کهن ترین و زیباترین ورزش های ایران باستان است. چوگان ورزشی است شادی بخش و شورانگیز، آمورنده، که جسم و جان را نیرومند می سازد. و دارای این خاصیت بوده که به عنوان نخستین ورزش دسته جمعی (تیم به تیم) شناخته شده است. ورزشی که در آن برعکس ورزش های زمان پیدایش آن ها در عهد کهن، نبرد انسان ها علیه یکدیگر نبوده بلکه نبرد بر سر «ت وپ» یا «گوی» صورت گرفته است.




برچسب ها : چوگان در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

امروز در عصر ما ، زیباترین و ارجمند ترین و در عین حال در دسترس ترین و تاحدودی ارزان ترین تحفه ها یك شاخه یا دسته گل است كه به مناسبت های بسیاری هدیه میشود . این اقدام بدیع و شایسته كه اكنون در بین همه جوامع و اقوام و ملل در سراسر جهان كم و بیش متداول است پیشینه بسیار دور و درازی مخصوصا در قلمروهاي.............




برچسب ها : گل در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

در لابه‌لای تاریخ، اساطیر و باستان شناسی ایران همواره خانواده به عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی و نگهدارنده رابطه خویشی و پایگاه عاطفی نقش مهمی ایفا می‌كند. «مان» در مفهوم خانواده، از صورت اوستایی «نمانیه»، در واژه «خانمان» به معنی خانه و خانواده باقی‌ مانده است.در آثار باستان‌شناسی ایران، در گورهای مختلف آثار مادری كه فرزندش را بغل كرده است و




برچسب ها : خانواده در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد.[۱]

روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته‌های ابتدایی نخستین جامعه بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه‌ای بنا به شرایط زیر نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت شد:

  • آب و هوا و شرایط اقلیمی
  • پدیده شهرنشینی
  • کار و پیشه
  • کشف منابعی چون مس و فلزات
  • پیدایش ادیان و مذاهب (جهان بینی)
  • وقوع جنگ‌ها
 

پوشش زنان در ایران باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده‌اند. اما این را بایستی در نظر داشت که پوشش کامل و آراسته همراه با تزیینات زنان در ایران، با پوشش چادر سیاه اسلامی بسیار متفاوت بود.

برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن حجاب در دنیا است.

ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.[۲]

دایره‌المعارف لاروس نیز به وجود حجاب زنان در ایران باستان اشاره می‌کند.[۳] در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‏دهد که حجاب در فرس(فارس) قدیم وجود داشته‌است.»[۴]




برچسب ها : پوشش زنان در ايران باستان,

موضوع :
پوشش زنان ايراني  ,  , 

تاریخ لباس و پوشاك از شاخه های شناخت فرهنگ ادوار گذشته هر تمدنی است. مردان ایرانی در تمامی ادواری كه نشانه هایی از پوشش آنها در دست داریم، نیز حجاب در معنای مخالف برهنگی را داشتند و اصولاً برهنگی در فرهنگ ایرانی امری مذموم به شمار می رفته است. شاید این مفهوم را هنگام مقایسه با تمدنهای همزمان با تمدن ایرانی بهتر درك كنیم. بررسی پوشش مردان و زنان ایرانی نه تنها ما را با ظاهر افرادی كه در گذشته زندگی می كردند، آشنا می كند، بلكه شناخت بسیاری از مسایل مانند انواع بافته های نساجی نوع و طرح آنها و خیلی موارد دیگر را به ما می دهد.




برچسب ها : تاريخچه لباس در ايران,

موضوع :
پوشش ايرانيان ,  , 




موضوع :
پوشش ايرانيان ,  , 

 

 

چون خدا گفته است در خمّ غدیر
با رسول الله ز آیات منیر

 


 

ایّها النّاس این بود الهام او
زانکه از حق آمده پیغام او

 


 

گفت رو کن با خلایق این ندا
نیست این دم خود رسولم بر شما

 


 

هر چه حق گفته است من خود آن کنم
بر تو من از اسرار حقّ آسان کنم

 


 

چونکه جبریل آمد و بر من بگفت
من بگویم با شما راز نهفت

 


 

این چنین گفته است قهّار جهان
حقّ و قیّوم خدای غیب دان

 


 

 

مرتضی والی در این ملک من است
هر که این سرّ را نداند او زنست

 




برچسب ها : غذير خم مبارك,


دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ