درباره ديدگاه رسول خدا (ص) درباره ايرانيان مي توان گفت : طبق برخي روايات در قرآن آياتي وجود دارد كه اشاره به قوم ايران و ايرانيان دارد. از جمله. پيامبر هنگام تلاوت قرآن به اين آيه رسيد كه خداوند مي‌فرمايد:
« ... وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ»(11) يعني اگر روي برگردانيد (خداوند) جاي شما را به مردمي غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود. از آن حضرت پرسيدند: كساني كه اگر ما روي برگردانيم ،خداوند آن‌ها را به جاي ما قرار مي‌دهد، چه كساني هستند؟ رسول خدا در حالي كه بر دوش سلمان فارسي مي‌زد فرمود: «اين مرد و قوم او هستند.»(12)
در حديثي ديگر ابوهريره مي‌گويد: خدمت پيامبر نشسته بوديم كه سوره جمعه نازل شد. آن را براي ما تلاوت كرد و وقتي به آيه « و آخرينَ منهم لمّا يلحقوا بِهم»(13) رسيد، مردي پرسيد: آن گروه چه كساني‌اند؟ حضرت ضمن اشاره به سلمان فرمودند: «قسم به جان كسي كه جانم در دست او است! اگر ايمان در ثريا باشد،افرادي از اين گروه به آن دست مي يابند.»(14)
آيه ديگري در قرآن است كه طبق حديث نبوي از ايرانيان به عنوان پاسداران و نگهبانان دين ياد شده است. آيه مي‌فرمايد: «اگر اين قوم نسبت به آن (هدايت الهي) كفر ورزند (مهم نيست). زيرا كساني را نگاهبان آن ساختيم كه نسبت به آن كافر نيستند.»(15) شخصي از رسول خدا (ص) پرسيد: منظور از آن گروه نگهبان دين در اين آيه چه كساني هستند؟ فرمود: سوگند به خدا، اين گروه نگهبان، سلمان و قوم او هستند.»(16)
رسول خدا غير از احاديثي كه در تفسير آيات در مورد ايرانيان آورديم، بارها در مورد ايران و ايرانيان سخن گفته و از آن‌ها به نيكي ياد كرده است كه به چند مورد اشاره مي‌شود. پيامبر مي‌فرمايند «ايرانيان خويشاوندان ما اهل بيت‌اند ... »(17) در جاي ديگر مي‌فرمايند: "در بين مردم، مردم فارس بيش ترين سهم را از اسلام دارند."" خوشبخت‌ترين ملت غير عرب به واسطه اسلام مردم ايرانند."(18) درجاي ديگر ايرانيان را اهل بهشت مي‌نامد (19)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : نظر پيامبر درباره ايرانيان,