آیا می دانید؟

 

 

1- آذربایجان به دلیل داشتن بیشترین آتشکده ها به "مهد آیینی ایران باستان "به شمار می آید .

2- نام آذربایجان از آتش  سرچشمه می گیرد . چرا که در این منطقه در زمان هخامنشیان آترپات(نگهبان آتش) و این ناحیه نیز به (آتورپاتکان) نامگذاری شد که رفته رفته به آذربایجان تغییر یافت .

3- دقیقترین تقویم دنیا ، تقویم ایران باستان است که هر 3770 سال یک رو زاشتباه دارد در صورتی که تقویم میلادی هر 3330 سال یک روز اشتباه دارد .

4- دانشگاه جندی شاپور به دستور شاپور اول ساسانی در حدود2000سال پیش پایگذاری شد و در زمان انوشیروان ساسانی گسترش یافت .

5- وقتی در زمان صلح دائم ایران و روم فرستاده قیصر روم به ایران آمد و هدایایی را تقدیم کرد از طاق کسرا دیدن کرد و به معماری ایران تحسین گفت اما در ادامه بازدید از خمیدگی قسمتی از آن بسیار شگفت زده شد و گمان برد اشتباهی رخ داده است و به حاظران گفت دلیل آن چیست ؟ حاظران به او گفتند ، در زمان ساخت این بنا پیرزنی در کنار محل ساخت ، کلبه داشت . انوشیروان خواست که کلبه را از او بخرد ولی پیر زن به دلیل وابستگی به آنجا ، قصد فروش خانه اش را نداشت . پس انوشیروان دستور داد که عمارت را به شکلی بسازند تا به کلبه آن پیرزن آسیبی نرسد و حال کج بودن قسمتی از این بنا به ابن دلیل است . سفیر روم در شگفتی تمام گفت : اکنون کج بودن این بنا از راست بودنش راست تر است .

6- ابومسلم خراسانی ( از نوادگان بزرگمهر ، وزیر نامدار انوشیروان دادگر ) اولین کس و تاثیر گذار ترین کس برای بیرون راندن عرب ها از ایران و شکوه دوباره ایران بود .

7- سلطان محمود غزنوی کمک بسیار زیادی در زمان فردوسی برای زنده ماندن زبان فردوسی نمود . از دیگر بزرگان که برای زنده ماندن زبان فارسی کتاب های زیادی نوشته اند می توان افراد ی را نام برد : ابوعلی سینا – ابوریحان بیرونی – خواجه نصیرالدین طوسی – امام محمد غزالی – ناصر خسرو قبادیانی و ... .

8- امروزه بیش از 2000 کلمه فارسی در زبان عربی وجود دارد .

 

9- کشورهای افغانستان – تاجیکستان – قسمتی از پاکستان به زبان فارسی صحبت می کنند .

10- جنگهای گلادیتوری در فرهنگ ایران جایگاهی نداشت چرا که ایرانیان ، اسران را وسیله تفریح خود قرار نمی دادند

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : ايا ميدانيد؟ ,