آیا میدانید؟

 

1- پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول- فرمانروای هخامنشی- با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه مادازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو سلسله آریایی ، کورش کبیر بود.

 

2- آریو برزن (آریا برزین): یکی از سرداران دلیر ایرانی بود که در آن هنگام که اسکندر قصد تصرف شهر پارسه(تخت جمشید) را داشت این سردار در تنگه پارس(کهگلویه) اسکندر و سپاهیان او را به دام انداخت . سپاه ایران با غلطاندن سنگ ها ، تلفات زیادی به سپاه اسکندر وارد کردند . که سرانجان در این نبرد بدون اینکه خود را تسلیم کند تا آخرین نفس ایستادگی کرد و جان خود را در راه آرمان های کورش از دست داد .

 

3- این رویداد را مورخ یونانی ، گزنوفن شرح می دهد : هنگامی که سپاه کوروش بر شوش غلبه می کند ، پانته آ ملکه و همسر ابرداتس پادشاه شوش به اسارت در می آید و پادشاه فرار می کند و برای تجدید قوا و اتحاد به حکومت آشور پناه می برد .

آراسیب یکی از فراندهان سپاه کوروش به این زن به اسارت درآمده که از نهایت زیبایی برخوردار بود به چشم طمع نگاه می کند . زمانی که کوروش این موضوع را فهمید او را تنبیه و به یکی از مناطق دورافتاده از حکومت تبعید می کند .

از آن زمان پانته آ مورد رحمت و محبت کوروش قرار می گیرد و آراسیب با شنیدن این اخبار به سپاه کوروش ملحق می شود و در یکی از جنگ ها در راه آرمان های کوروش جان خود را از دست می دهد .

 

4- هخامنشیان 220 سال حکومت کردند

 

5- در هنگام فتح بابل بیش از 40 هزار اسیر از بابل مراجعت کردند و به دستور کوروش کبیر آزاد شدند

 

6- کوروش کبیر معتقد بود : "پادشاه نباید تجارت کند چرا ه زراندوزی پادشاه، مردم را فقیر می کند و او را از حال مردم غافل می کند ".

 

7- پارت ها موسس سلسله اشکانیان هستند

 

8- پایتخت مادها به گویش آریایی هگمتانه – به گویش یونانی اکباتان – و امروزه همدان است

 

9- مهمترین کار مادها شکست امپراتوری آشور بود .

 

10- پیامبر ایران باستان (زرتشت پاک) از قوم ماد بود .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : بريده هاي تاريخ 1,