اقوام اریایی حدود ۵۰۰۰ سال پیش  پا به این سرزمین مقدس نهادند. برای دفاع از این خاک جنگ ها کردند ، شکست ها خورده اند و پیروزی های بزرگ به دست اورده اند

دیاکو بزرگ مرد مادی اولین امپراطوری را در ایران تاسیس کرد و هگمتانه را پایتخت تمدن ایران نمود. سپس کوروش بزرگ امد و با تاسیس سلسله ی هخامنشی بنیانگذار بزرگترین امپراطوری جهان شد و برای مردم شادی را به ارمغان اورد. پس از مرگ اسکندر مقدونی فتوحاتش را بین فرماندهانش تقسیم کردند و ایران سهم سلوکیان شد.

سلوکیان اقوام بیگانه ای بودند که با پا گذاشتن به ایران فرهنگ ایرانی را نابود کرده و فرهنگ یونانی را جانشین ان کردند .در مقابل این ننگ پارت های دلیر ساکت ننشستند و با قیام علیه سلوکیان و پیروزی مقابل انها سلسله ی اشکانی را بنا نهادند. سلطنتی که بزرگمردان زیادی را به خود دید ولی افسوس که به دست افراد بی لیاقت افتاد و سلطنتی که الوده به بی کفایتی ها شود رو به نابودی خواهد رفت.

پس از ان ساسانی ها حکومت بر ایران را در دست گرفتند و در این زمان اتشکده های بزرگی در ایران بنا کردند مردم با رفاه واسایش زندگی می کردند و واقعا ساسانی ها نیز یکی از بزرگ ترین قوم های ایرانی بودنو که توانستند قسمت های بسیار زیادی از ایران را دوباره پس بگیرند، تا اینکه حکومت به دست یزدگرد افتاد. حکومت یزدگرد مصادف شد با مبعوث شدن محمد بن عبدالله به پیامبری.

پس از ان اعراب دستور عمر و با رهبری سعدبن ابی وقاس به ایران حمله کردند . انها بسیاری از کتابخانه ها را اتش زدند و عظمت سلسله ی ساسانی را با یک چشم بر هم زدن نابود کردند.حکومت های طاهری،صفاری،سامانی و ال بویه در ایران امدند و رفتند و دیگر تقریبا اثری از ان عظمت سال های گذشته به چشم نمی خورد. مردم دیگر ان مردم سابق نبودند ،ایران هم دیگر ان ایران قدیم نبود.

اقوام ترک از اسیای مرکزی وارد ایران شدند و به دلیل ضعف حکومت ال بویه توانستند حکومت غزنوی را تاسیس کنند. بعد از ان حکومت سلجوقی به وجود امد و پس از ان خوارزمشاهیان روی کار امدند. حرص و طمع حاکمان شهر های مرزی باعث تحریک مغول های وحشی برای حمله به ایران شد. مغول ها امدند و اخرین اثار باقی مانده از ان عظمت را نابود کردند. بسیاری از مردم را کشتند و شهرها و اتشکده ها را ویران کردند. بعد از ان تیمور لنگ خونخوار پادشاه ایران شد و حکومت تیموری به وجود امد.حکومت ترک ها در ایران پایان یافتنی نبود و این بار شاه اسماعیل صفوی سلسله ی صفویان را تاسیس کرد و پذیرفتن مذهب شیعه را برای مردم اجبار کرد و اختلاف شدید بین شیعه و سنی را بین مسلمانان ایرانی به وجود اورد.کل حکومت صفویان توام بود با بی رحمی به طوری که می گویند شاه اسماعیل با جمجمه ی یکی از اسرا برای خود کاسه ی شراب درست کرده بود. 

پس از صفویان نادر شاه افشار روی کار امد و با دلاوری های خود و لشکریانش توانست بخشی از ان عظمت از دست رفته را به ایران بازگرداند ولی افسوس که در دوران پیری دچار جنون شد و جنون وی باعث خیانت برخی از اطرافیانش به وی شد.پس از مرگ نادرشاه بزرگ، کریم خان زند روی کار امد و سلسله ی زندیه را بنا نهاد.ایران در دوره ی وی روزهای ارامی داشت تا اینکه کریم خان در گذشت و لطفعلی خان زند جانشین وی شد.

 

 

لطفعلی خان جوان با لیاقتی بود که توسط اقا محمد خان قاجار به طرز فجیهی کشته شد و حکومت قاجار به دست اقا محمد خان قاجار که از زندی ها کینه به دل داشت تاسیس شد.با تاسیس سلسله ی قاجاریه سال های نکبت باری درانتظار ایران کهن بود.

قاجارهای خوشگذران برای رفع نیازهای خود بسیاری از خاک ایران را به شوروی فروختند. در این سال ها دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی کشور به اوج خود رسیده بود تا اینکه رضاخان پهلوی به وسیله ی همین افراد به سلطنت رسید و سلسله ی پهلوی در ایران تاسیس شد. رضا خان اقدامات مثبت و منفی زیادی در کشورانجام داد ولی ان طور که بیگانه ها می خواستند حکومت نمی کرد پس به دست همان افرادی که قدرت را به وی داده بودند برکنار شد و محمد رضا پهلوی جانشین او شد. حکومت محمد رضا پهلوی هم مدت زیادی طول نکشید




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : نگاهي اجمالي به تاريخ ايران,