منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

نخستين پادشاه گيتي

نخستين پادشاه گيتي بر اساس گفتار شاهنامه كيومرث بود:

 پژوهنده نامه باستان            كه از پهلواني زند داستان

 چنين گفت كاين تخت و كلاه        كيومرث آورد كو بود شاه

كيومرث نخستين پادشاه گيتي در كوه ها براي خود جايگاه محكمي ساخت و در حالي

كه جامه اي از پوست پلنگ پوشيده بود به مردم نيز جامه پوشاند................




برچسب ها : پادشاهان افسانه اي,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

همه ما نام هما را بار ها در جاهای مختلف شنیده ایم یا در کتاب ها خوانده ایم!
اما آیا تا به حال با خود فکر کرده ایم که هما چیست و آز کجا آمده و به کجا تعلق دارد؟

هما در چند کشور مختلف با فرهنگ های گوناگون ، پرنده ایست اسطوره ای!..............................




برچسب ها : همافققنوس, كركس خوشنام,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

((الف)) یعنی که ما آزادگانیم

به فرمان اهورا بندگانیم

و((ی)) یعنی که ما یزدان پرستیم

به جام رحمت حق مست مستیم

و((ر)) یعنی که رندانی غیوریم

به دنیا مردمانی پر غروریم

((الف)) یعنی اگر امروز هستیم

به جز ایران به خاکی دل نبستیم

و((ن)) نامی بلند و ماندگار است

که ایران معنی این یادگار است.




برچسب ها : ايران,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 


عبارت «ایران باستان» مفهومی بسیار وسیع و پر دامنه است. با اینکه آغاز و پایان این 

دوره را نمی‌توان در زمان خاصی تحدید کرد و تعریف کامل و یکسانی برای آن وجود ندارد؛

اما با این‌حال «ایران باستان» گستره‌ای چندین هزار ساله در طول زمان و گستردگی‌ای

میلیون‌ها کیلومتر مربعی در پهنه مکان را در بر می‌گیرد. پهنه‌ای که حتی در یک زمان واحد،

قوم‌ها، باورها، شیوه‌های زندگانی، ادیان و حکومت‌های گوناگونی در آنحضور داشته‌اند. 

دستیابی به واقعیت‌ های تاریخی و آگاهی از شیوه‌های زندگانی و باورهای مردمان 

با چنین عبارت‌ هایی کلی (که گاه نتیجه نهایی آن نیز مثلاً با واژه «ارزشمند» در صورت 

مسئله می‌آید) ممکن نمی‌شود. به این ترتیب و برای دستیابی به پاسخی شایسته، در 

آغاز موظفیم که یا صورت مسئله خود را اصلاح کنیم و آن را به یک دوره کوچکتری محدود 

سازیم و یا واژه «ارزشمند» را از آن کنار بگذاریم. بی‌طرفی و واقع‌نگری در کار پژوهشی حکم

می‌کند که یک صفت کلی و نتیجه‌گیری نهایی را به گونه یکسان برای همه مردمان یک

کشور کهنسال و گسترده و پر تنوع بکار نبریم. این شیوه، علاوه بر دورماندن از دستیابی 

به واقعیت‌های تاریخی، موجب ضایع شدن حقوق مردان و زنانی هم می‌شود که بزرگترین

رنج‌ها را از حاکمان مستبد و زورگوی زمان خود تحمل کرده‌اند. نسبت دادن جایگاه و حقوق

شایسته و ارزشمند برای همگی زنان ایران باستان، نادیده انگاشتن و بی‌تفاوتی در برابر 

رنج‌های عمیق یک جامعه انسانی در دوره‌ای خاص است. 

   این شیوه پژوهشی چه تفاوتیبا این دارد که امروزه نیز حاکمان کشورهایی که در آن حقوق

انسانی پایمال می‌شود و زنان و مردان و جوانان و اندیشمندان اش در زندان‌ها و گورستان‌ها 

و محرومیت‌ها و مصیبت‌ها بسر می‌برند را جامعه‌ای مبتنی بر حقوق و آزادی‌های بشری بنامند؟




برچسب ها : تحليل ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 


عبارت «ایران باستان» مفهومی بسیار وسیع و پر دامنه است. با اینکه آغاز و پایان این 

دوره را نمی‌توان در زمان خاصی تحدید کرد و تعریف کامل و یکسانی برای آن وجود ندارد؛

اما با این‌حال «ایران باستان» گستره‌ای چندین هزار ساله در طول زمان و گستردگی‌ای

میلیون‌ها کیلومتر مربعی در پهنه مکان را در بر می‌گیرد. پهنه‌ای که حتی در یک زمان واحد،

قوم‌ها، باورها، شیوه‌های زندگانی، ادیان و حکومت‌های گوناگونی در آنحضور داشته‌اند. 

دستیابی به واقعیت‌ های تاریخی و آگاهی از شیوه‌های زندگانی و باورهای مردمان 

با چنین عبارت‌ هایی کلی (که گاه نتیجه نهایی آن نیز مثلاً با واژه «ارزشمند» در صورت 

مسئله می‌آید) ممکن نمی‌شود. به این ترتیب و برای دستیابی به پاسخی شایسته، در 

آغاز موظفیم که یا صورت مسئله خود را اصلاح کنیم و آن را به یک دوره کوچکتری محدود 

سازیم و یا واژه «ارزشمند» را از آن کنار بگذاریم. بی‌طرفی و واقع‌نگری در کار پژوهشی حکم

می‌کند که یک صفت کلی و نتیجه‌گیری نهایی را به گونه یکسان برای همه مردمان یک

کشور کهنسال و گسترده و پر تنوع بکار نبریم. این شیوه، علاوه بر دورماندن از دستیابی 

به واقعیت‌های تاریخی، موجب ضایع شدن حقوق مردان و زنانی هم می‌شود که بزرگترین

رنج‌ها را از حاکمان مستبد و زورگوی زمان خود تحمل کرده‌اند. نسبت دادن جایگاه و حقوق

شایسته و ارزشمند برای همگی زنان ایران باستان، نادیده انگاشتن و بی‌تفاوتی در برابر 

رنج‌های عمیق یک جامعه انسانی در دوره‌ای خاص است. 

   این شیوه پژوهشی چه تفاوتیبا این دارد که امروزه نیز حاکمان کشورهایی که در آن حقوق

انسانی پایمال می‌شود و زنان و مردان و جوانان و اندیشمندان اش در زندان‌ها و گورستان‌ها 

و محرومیت‌ها و مصیبت‌ها بسر می‌برند را جامعه‌ای مبتنی بر حقوق و آزادی‌های بشری بنامند؟




برچسب ها : تحليل ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

آریا، نامی است که نیاکان مشترک اقوام ایرانی و هندی (مردمان شمال هند) (آنان که به زبان‌های هند و ایرانی سخن می‌گفتند) خود را بدان معرفی می‌کردند و آن را به معنی شریف، اصیل و آزاده دانسته‌اند. کسی که وابسته و از تبار قوم آریا باشد آریایی، آرین یا آریان می‌نامند.

تنها مورد کاربرد مجاز اصطلاح آریایی درباره اقوامی است که در ازمنه باستانی خود، خویشتن را آریا می‌نامیدند. هندیان و ایرانیان و مادها و اسکیت‌ها و آلان‌ها و اقوام ایرانی زبان آسیای میانه خود را آریا می خواندند. (ا. م. دیاکونوف: تاریخ ماد، ترجمه کریم کشاورز، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۰، ص ۱۴۲.




برچسب ها : آريا,

موضوع :
تاریخ ایران , سرزمين اريايي ,  , 

اين سربازان پس از هفت روز راهپيمايي در بيابان به منطقه‌اي مي‌رسند که هم‌اکنون با نام «الخرقه» شناخته مي‌شود، پس از آن بود که سربازان ايراني ناپديد شدند و هيچ کس اثري از آنها نيافت... «کامبيز»، فرزند کوروش پنجاه هزار سرباز را از منطقه «تبس» به «سيوا» فرستاد تا با طرفداران ـ بت پرست ـ معبد آمون در مصر که يکي از ساتراپ‌ها يا استان‌هاي ايران به شمار می‌رفت و سر به شورش برداشته بودند، مقابله کند.............

 

 

 

 

                                       براي ديدن متن كامل به ادامه مطلب مراجعه نماييد.




برچسب ها : كشف بقاياي اجساد2500ساله سربازان ايراني در صحراهاي مصر+تصوير,

موضوع :
کوروش کبیر , تاریخ ایران ,  , 

ین مطلب خواندنی است اما نظرات مردم در فهم آن متفاوت است بعد از خواندن آن لطفا نظر خود را بگذارید .

قبل از همه باید متذکر گردید که در این نوشته، ایران به معنی ساکنین کشور ایران فعلی بکار گرفته میشود و در اینجا نه اصطلاح زبان شناسی مورد نظر است و نه مفهوم تباری و یا «نژادی».
طبق شواهد تاریخی، نام ایران تا دوره ساسانی نه در آثار و نوشته های حکومتهای هخامنشی و اشکانی و غیره و نه در نوشته های دیگران وجود نداشته و تا دوره ساسانی، کشور را بنام قوم حاکم می نامیدند، مثل هخامنشی، ماد، پارس، پارت و غیره. تنها در دوره ساسانی که حکومت متکی به دیانت انحصاری زرتشتی تشکیل گردید، با استناد به متن اوستا که بنا بر آن کشور اسطوره ای آریانوویچ که در حوالی خوارزم کنونی وجود داشته، به تمام سرزمین تعمیم داده شد و آن بدان معنا نیست که کل مردم ایران از تبار قوم آریا میباشند، زیرا مفهوم ایران نظیر معنی کشور ( کیش + ور ) بار دینی داشته است و تنها منحصر به ایران نیز نیست. نام سابق افغانستان آریانا میباشد و ایرلند و ایروان نیز همان مفهوم را دارند.................




برچسب ها : اینجا ایران است 2500 سال تمدن !!!!!!!!!!!!!!!,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

دود 10 روز پیش بود که خبری در رسانه ها منتشر شد با این مظمون که فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا به عنوان مسوول اکتشافات سازمان فضایی آمریکا انتخاب شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، پیش از آن هم خبری روی خروجی بسیاری از خبرگزاری ها رفت که ساناز اهری،دختر جوان ایرانی، با پیشنهاد مدیران گوگل از این پس یکی از کارکنان این غول جستجوی اینترنتی خواهد بود.

احساس شما ازشنیدن چنین خبرهایی درباره ایرانیان مقیم خارج چیست؟ افتخار می کنید؟ بی تفاوت هستید؟ یا رشک می ورزید؟

مطمئنا کم نیستند تعداد ایرانیانی که در.....................




برچسب ها : ايراني بودن تنها افتخار است,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

سخن گفتن پیرامون فرهنگ ایرانی بسیار سنگین و دشوار است . زیرا که پشتوانه این فرهنگ چندین هزار ساله , مملو از تجربیات و فراز و نشیبهای گوناگون است که اگر ما بتوانیم آن را گسترش و پرورش دهیم و با روزگار امروز مدرنش کنیم ملت ما نه تنها یکی از خوشبخت ترین ملتهای جهان می شود بلکه میتواند دیگر کشورهای گیتی که حیاتشان به چندین صده هم نمی رسد را سیراب نماید . گستره این فرهنگ کهن امروزه با وجود مرزهای غیر واقعی شامل کشورهای تازه استقلال یافته : تاجیکستان , ازبکستان , ترکمنستان , آذربایجان , ارمنستان , داغستان , کردستانات , افغانستان , پاکستان , عراق و بحرین می باشد . امید بسیار داریم که فرزندان برومند این سرزمین با تمام نیرو این فرهنگ را احیا کنند و باردیگر نه تنها در ایران کنونی بلکه در تمامی سرزمینهای حوزه ایران بزرگ اطراف ما ..........




برچسب ها : ايراني يعني؟,

موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

تکاب یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که به سبب غنای تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوان همواره مورد توجه ایران دوستان بوده است.

تخت سلیمان معروفترین جاذبه گردشگری این شهر است که در فهرست آثار میراث جهانی یونیسف به ثبت رسیده است.اما این اثر بی نظیر تنها جاذبه تکاب نیست بلکه مهر موبد موبدان کشف شده در این ناحیه که بر روی آن نقوش اساطیری حک شده و همچنین در ستایش خدای آب (آناهیتا)و آتش است هم از دیگر جاذبه های این ناحیه است.

تکاب به معنای آب باریک و زمینی که آب کم و محدودی از آن عبور می کند می باشد باور مردم این ناحیه برآن است که ازآنجایی که تنها رود جاری در این منطقه "ساروق" می باشد این نام برروی این شهر گذاشته شده است.

تکاب دارای دو بخش مرکزی به نام های تکاب و تخت سلیمان است و 6 دهستان هم در این منطقه وجود دارد.بیشتر درآمد مردم این ناحیه از کشاورزی و دامپروری است و از صنایع دستی معروف این ناحیه می توان به فرش افشار اشاره کرد که به فرش آهنین هم مشهور بوده ودارای شهرت جهانی است در تکاب خیلی خانواده ها از راه فرش بافی امرار معاش می کنند.

فرش دستباف افشار نوعی سوغات این شهر هم محسوب می شود.




برچسب ها : تكاب, تخت سليمان وعجايب زادگاه زرتشت,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

قتی یک بازاریاب چینی ایرانیان را گرد مغز! می خواند ...

مطلب زیر ترجمه ی متنی است که تجربیات تجارت یک بازرگان چینی از طریق سایت (سایت تجاری چین) را بیان می کند که در وبلاگش تحت عنوان "مبحث بازاریابی موفق چینی و آموزش تجارت بازاریابان تازه کار چین" نوشته است که خواندنی و جالب است :




برچسب ها : سخنان يك بازرگان چيني درباره ايران,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

ایران ما به سواحل شمال ,مشهد و شیراز خلاصه نمی شود بلکه هزاران دیدنی مذهبی ,تاریخی و طبیعی در آن یافت می شود که شاید اسم آنها به گوش شما هم نرسیده باشد.


برای رسیدن به این زیبایی ها فقط کافیست چشم هایتان را باز کنید و به جستجو بپردازید .حتما شگفت زده خواهید شد.

در این مطلب شما را با 10 کوه برتر و دیدنی ایران آشنا می کنیم.
 
             
                 براي ديدن اين مطلب به ادامه مطالب مراجعه نمائيد.




برچسب ها : زيباترين كوه هاي ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

                            

جشن شب يلدا كه از 7000 سال پيش تا كنون در ميان ايرانيان برگزار مي شود . 7000 سال پيش نياكان ما به دانش گاهشماري دست پيدا كردند و دست يافتند كه نخستين شب زمستان بلند ترين شب سال است . در اين جستا از سخنراني دكتر جنيدي و دكتر كراري برداشت هايي شده :

جشن شب يلدا همانند جشن هايي هم چون نوروز و مهرگان پس از تازش اسكندر ، تازيان و مغول ها پا برجا مانده است و در تك تك خانه هاي ايرانيان راستين با گرد آمدن خانواده ها به دور هم برگزار مي شود .

فردوسي بزرگ در شاهنامه مي گويد :

           نباشد بهار و زمستان پديد

                                                 نيارند هنگام رامش نويد

از اين بيت مي توان پي برد كه در سرزمينهاي بجز ايران آغاز فصل ها را نميدانستند اما ايرانيان در آن زمان به اين دانش دست پيدا كرده بودند .

در زمان تاختن تازيان به ايران گاهشماري ايرانيان كه بر پايه ي خورشيد بود ، به گاهشماري بر پايه ي ماه ديگرگون شد ، اما پس از چندي خيام بروي كار آمد و اين گاشماري خورشيدي را دوباره بنيان نهاد تا باز جشنهاي ما زنده باشند و ما آنها را برگزار كنيم .

به جز اين ايرانيان هميشه آيين هايشان همراه با شادي بوده و احترام ويژه به نور و روشنايي ، به وارونه ي نژاد سامي و تازيان كه مراسم آنها هميشه همراه با سوگواري است و معمولاً در تاريكي برگزار ميشود ، از اين روست كه ايرانيان درازترين شب را بيدار مينشينند تا بيرون آمدن خورشيد را نظاره گر باشند ، از اين بس كه دوران كمبود نور و روشنيايي پايان يافته و دوران فزوني خورشيد و نور و روشناييست . در اين ميان ايرانيان با روشن كردن آتش و چراغ به ياري خورشيد مي آيند و تا صبح بيدار ميمانند .

يكي ديگر از دلائل برگزاري اين جشن ، شب زاد  روز ايزد مهر يا ميترا است ، مهر به معناي خورشيد است و تاريخ پرستش آن در ميان ايرانيها و آريايي ها به پيش از دين زرتشت باز ميگردد ، كه پس از ظهور زرتشت اين پيامبر او را اهورا مزدا تعريف كرد ، يكي از ايزدان اهورايي مهر بود كه هم اكنون بخشي از اوستا به نامش نامگذاري شده .

در « مهريشت  اوستا آمده است :(( مهر از آسمان با هزاران چشم بر ايراني مينگرد تا دروغي نگويد))

مهر پرستي و ميترايسسم به اروپا نيز كشيده شد و در آنجا ژوليان يكي از پادشاهان رومي به اين دين گرويد . همين امپراتوراني چون كومودوس ( 180 – 192 م ) ، سپتيموس سوروس  ( 193-211 ) ، كاراكالا ( 211-217 ) و جوليان ملقب به جوليان مرتد ، و نيز بسياري از سربازان و افسران روم ، سخت پيرو اين آيين بودند و در رم ، بريتانيا ( در پي هجوم روم به سال 43 م )  و كناره هاي رود راين ، دانوب و فرات ، كنيسه ها و معابد متعددي براي ميترا بر پا داشتند آنها سالها جشن زادروز مهر و شب چله را جشن ميگرفتند و آن را آغاز سال ميدانستند ، حتي پس از گسترش دين مسيح آن را كريسمس  ناميدند ، اگر در آيين مراسم كريسمس اروپايي ها بنگريم ميتوان به نشانه هاي ايراني آن پي ببريم . ايرانيان در شب چله درخت سروي را با دو رشته نوار نقره اي و مي آراستند .




برچسب ها : شب يلدا,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

اه ... اه اي خانه ي ويران من                       تا ابد جا مانده اي در ياد من

 

قامتم خم ميشود بر خاك تو                          مي زنم بوسه به روي پاك تو

من تو را اباد ميسازم وطن                            من برايت ميدهم اين جان و تن

من برايت قصه مي گويم ز ايران كهن               از زنان و مردماني خوش سخن

روزگاري خاك ما آباد بود                                از همه نيرنگ ها آزاد بود

روزگاري راستي در دين ما                            جشن و شادي و سرور ، آيين ما

هم وطن بيدار شو ، بيدار شو                       در تن ايران فروشان خار شو

مشت باش و بكوبش بر دهان                       بر دهان خائنان اين زمان

روزگاري را ز ديرين ياد كن                             بر فراز قله ها فرياد كن :

من تو را آباد ميسازم وطن                           من برايت ميدهم اين جان و تن .. 

تقدیم به همه ی پارسیان




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

دريغ است ايران که ويران شود ، کنام پلنگان و شيران شود


مگه میشه به ایران افتخار نکرد؟

بهتر بود بپرسی به کجای ایران افتخار نمی کنی؟

به ذره ذره خاک ایران ، به تک تک ایرانیا (به غیر عرب صفتا ، غرب زده ها ) به اینکه نژادمون آریایی ،اونم آریایی برتر افتخار می کنم.

به این افتخار میکنم که هیچگاه بت پرست نبودیم .

به کوروش کبیر ، داریوش بزرگ ، خشایار شاه ، کاوه آهنگر ، آرش کمانگیر ، سیاوش ، کیومرث ، رستم، زرتشت و...

منشور حقوق بشر ، منشور پارسوماش ، منشور پرشیا ، منشور شوشیانا ، منشور پاسارگاد ، فروهر همه اینا غرور آفرینه .

به فردوسی، خیام، حضرت حافظ ، مولانا رومی ، سعدی ،عطار ، نظامی ، وحشی بافقی ، ارد بزرگ ،ابوعلی سینا ، ابو ریحان بیرونی ، رازی و...

 به پارسه ، خلیج همیشه فارس ، پاسارگاد ، شهر سوخته(مهر گنجینه سر به )، چغازنبیل ،  بیستون ، نقش رستم ، تخت سلیمان ، طاق بستان ، کاخ تیسفون(بزرگترین طاق آجری دنیا)و... افتخار می کنم.

 به این افتخار می کنم که  ما ایرانی ها شادترین مردم دنیا بودیم و پدران ما جشن و پایکوبی رو عبادت می دونستند .

کل جهانیان در مقابل بزرگی ایران و ملتش سرفرود آوردن

 

 

                                   به ادامه مطالب مراجعه كنيد




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

تا اوایل قرن بیستم، مردم جهان کشور ما را با عنوان رسمی" پارس یا پرشین" می شناختند، اما در  دوران سلطنت رضاشاه که بحث رجعت به ایران باستان و تاکید بر ایران پیش از اسلام قوت گرفته بود، حلقه ای از روشنفکران باستان گرا مانند سعید نفیسی،محمد علی فروغی و سید حسن تقی زاده در حکومت پهلوی اول با حمایت مستقیم رضاشاه گردهم آمده بودند که به این منظور اقداماتی را انجام می دادند،"سعید نفیسی" از مشاوران نزدیک رضاخان به وی پیشنهاد کرد نام کشور رسما به "ایران" تغییر یابد، این پیشنهاد در آذر ماه 1313 شمسی رنگ واقعیت به خود گرفت، یادداشتی را که از نظر می گذرانید، مقاله ای از سعید نفیسی در روزنامه اطلاعات است که بعد از رسمی شدن عنوان ایران، دلایل و توجیه تاریخی و فرهنگی این انتخاب را با عموم مردم در میان گذاشته است.

سعید نفیسی

سعید نفیسی




برچسب ها : پرشيا از كي ايران شد؟,

موضوع :
تاریخ ایران , تارخچه نام ایران , سرزمين اريايي ,  , 

چیزی عزیز تر ز وطن  پیش من نبود                      رفتم به پای بوسش و دیدم وطن نبود

آن خاک پر بها  و گهر خیز و زر نگار                        زان آخوند  بود   و   دگر  مال  من نبود

آن روز هر چه را که بدیدم عذاب بود                      جز خشم و مرگ و دشنه و دار و رسن نبود

آن سرزمین پاک و اهورایی  و عزیز                       چیزی کم از عُمان و کویت و یمن نبود

گفتم:وطن کجاست؟که من بیوطن نی ام              این سرزمین شاد  که  بیتُ الحزن نبود 

سرشار از نشاط و سرور و  توانگری                     جز باغ و غنچه و گل و سرو و چمن نبود

این، مهد میترا بُد و ماًوای زردهُشت                     جای یزید و شمر و عُبید و حسن نبود

آنجا همیشه بلبل سرمست، می سرود               این سرزمین که مسکن زاغ و زغن نبود

ایران من کجا و نژاد عرب کجا؟                             بیگانه پروری که بدینسان علن نبود

این سرزمین پاک اهورا بُد ای دریغ                       زین پیشتر که  جایگه اهرمن  نبود

ایران بهشت بود و گلستان و مرغزار                     جز لاله اش به دامن دشت و دمن نبود

ای خالق بزرگ، چنین سرنوشت شوم                 هرگز سزا و درخور  ایران  من نبود




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

وقتی تو می گویی وطن من خاک بر سر می کنم

 

گویی شکست شیر را از موش باور میکنم

 

وقتی تو میگویی وطن بر خویش می لرزد قلم

 

من نیز رقص مرگ را با او به دفتر می کنم

 

وقتی تو می گویی وطن یکباره خشکم می زند

 

وان دیده ی مبهوت را با خون دل تَر می کنم

 

بی کوروش و بی تهمتن با ما چه گویی از  وطن

 

با تخت جمشید کهن من عمر را سر می کنم

 

وقتی تومی گویی وطن بوی فلسطین می دهی

 

من کی نژاد عشق با تازی برابر می کنم

 

وقت تو می گویی وطن از چفیه ات خون می چکد

 

من یاد قتل نفس با الله و اکبر میکنم

 

وقتی تو میگویی وطن شهنامه پرپر می شود

 

من گریه بر فردوسی آن پیر دلاور  میکنم

 

بی نام زرتشت مَهین ایران و ایرانی مبین

 

من جان فدای آن یکتا پیمبر می کنم

 

خون اوستا در رگ فرهنگ ایران می دود

 

من آیه های عشق را مستانه از بر می کنم

 

وقتی تو می گویی وطن خون است و خشم وخودکشی

 

من یادی از حمام خون در تَلِ زَعتَر(اردوگاهی در فلسطین) میکنم

 

ایران تو یعنی لباس تیره عباسیان

 

من رخت روشن بر تن گلگون کشور می کنم

 

ایران تو با یاد دین زن را به زندان می کشد

 

من تاج را تقدیم آن بانوی برتر می کنم

 

تاریخ ایران تو را شمشیر تازی می ستود

 

من با عدالتخواهیم یادی ز حیدر میکنم

 

ایران تو می ترسد از بانگ نوایِ نای و نی

 

من با سرود عاشقی آن را معطر میکنم

 

وقتی تو میگویی وطن یعنی دیار یار و غم

من کی گل"امید"را نشکفته پر پر میکنم



برچسب ها : وقتی تو می گویی وطن من خاک بر سر می کنم,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

 

فروردین: این نام برگرفته از نام فروهر fravahr هاست که در حقیقت روان درگذشتگان بوده و اعتقاد بر این بود که روان های مردگان در نخستین روزهای بهار نزد اقوام خود به زمین باز میگردند. 

بنا بر تصور زرتشتيان فروهر روان مردگان و نيز روان آناني است كه هنوز زاده نشده اند و جايگاه فروهر نزد خداست و هنگاميكه انساني مي ميرد روان او به فروهر او مي پيوندد و هنگاميكه انساني زاده ميشود نيز روان از فروهر جدا و به تن او در جهان مادي مي پيوندد.

 

اردیبهشت: اقتباسی از نام اوستایی ارتا وهیشتا atra vahishta به معنای بهترین راستی است که نام یکی از امشاسپندان است.

 

خرداد: در اوستا هئوروتات haurvatata به معنای کمال و رستگاری که از امشاسپندان یا صفات کمالیه اهورامزداست.

 

تیر: در اوستا تیشترtishtra نامیده شده و نام ستاره ايست. محققین آنرا با شعراي يماني یا ستاره شباهنگ که درخشان ترین ستاره آسمان شب است منطبق دانسته اند. یونانیان باستان این ستاره راsiriusمینامیده و آنرا منبع گرما میدانستند. اين جدا از سياره تير يا عطارد است.

تير يشت يا تيشتر يشت همچنین نام يكي از يشتهاي اوستاست و ستاره تير يا تيشتر که از او در یشت موسوم به تيشتر يشت یاد میشود ایزد موکل بر رعد و باران نیز بوده است وبر اساس این باور ستاره تيشتر دشمن دیو خشکسالی یا اپوش است و باور بر اين بود كه در نبرد تيشتر با اپوش گرزي توسط تيشتر بر ديو خشكي وارد ميگردد و صداي رعدي كه شنيده ميشود خروش آن ديو است. به روایتی طلوع این ستاره مصادف با چهارمین ماه سال یا آغاز تابستان است.

 

امرداد: در اوستا امرتات ameretata نامیده شده به معنای بی مرگ و ناميرا و آن نام مينوي گياهان است که نام یکی دیگر از امشاسپندان است.

 

شهریور: اقتباسي از نام اوستايي خشثرَ وئیری khshathra vairi به معنای پادشاهی آرزو شده است كه مينوي فلزات است و نام یکی از امشاسپندان است.

 

مهر: نام فارسی شده رب النوع روشنایی است که از نام اوستایی میثرَmithra ( در سانسکریت میتر mitra ) به معنای دوستی و محبت گرفته شده است. مهر بر خلاف تصور عامه در واقع نام دیگر خورشید نیست بلکه مهر نام ایزد یا رب النوع روشنایی بوده چنانکه در اوستا نیز همواره نام مهر یا میترا جدا از نام خورشید می آید و در اسامی روزهای ماه نیز چنانکه اشاره شد خورشید نام یازدهمین و مهر نام شانزدهمین روز ماه  است. 

 

آبان: نام فارسی شده ایزد آبها یا آناهیتا است که در اوستا اردوی سور اناهیتا aredvi sura anahita یا رودخانه نیرومند بی آلودگی نامیده شده است. اناهيتا كه خلاصه شده اين نام اوستاييست نام الهه موکل بر آبهای روان بوده است و يشتي كه در اوستا به مناسبت اين الهه سروده شده آبان يشت نام دارد. نامگذاري آبان به اين مناسبت بوده كه  اين ماه آغاز بارندگي  است.

 

آذر: از نام اوستایی آترatar یا ایزد موکل بر آتش مقدس گرفته شده است. این آتش مقدس طبق فقرات 46-50 زامیاد یشت اوستا رقیب اژی دهاک دانسته شده  و طبق متن اوستايي نبردي بين اين دو در گرفته كه به فرار اژي دهاك منجر گشته است. من در یادداشتهای پیشین اژي دهاك روز رستاخيز را آتشفشان زیانبار یا آتش زیانبار معنا کردم که در اينجا هیچ ارتباطی با اژي دهاك سه كله يا ضحاک ماردوش روایات عامیانه و افسانه ای ندارد. چون اين اژي دهاك سه كله انساني با كنشهاي اهريمني بوده كه بدان لقب يعني اژي دهاك نامبردار شده بود. واژه اژی در زبان اوستایی علاوه بر اينكه به معناي اژدها يا مار آتشين است مترادف با واژه اهی در سانسکریت به معنای آتشفشان نيز مي باشد و دهاک در زبان اوستایی به معنای ضربه زن یا زیانبار ترجمه شده است. آتر یا آتش مقدس در آیین مزدیسنا مقامي بسيار والا دارد و از بزرگترین نعماتی بوده که از جهان بالا و برای بهره انسانها به زمین فرستاده شده است. به موجب كتاب بندهش پنج نوع آتش وجود داشته است كه من از ذكر آنها خودداري ميكنم.

 

دی در مورد دی در بن دهشن توضیح داده شده که دادار است و نام خویش را در چهار جای در ماهها داده است یکی نام =هرمزد و آن سه دی که یکی گاه و یکی دین و یکی زمان است استاد پورداوود دي را ماخوذ از نام اوستايي زين zayana به معناي زمستان ميداند.

 

بهمن: از نام اوستایی وهومن به معنای دارای منش نیک اقتباس شده که در اوستا نام یکی دیگر از امشاسپندان  است.

 

اسفند: از نام سفندارمذ یا در اوستا سپنتا آرمئیتی به معنای پارسای مقدس گرفته شده و آرمئیتی همانست که امروزه آرمیتا گفته میشود و در اوستا نام فرشته موکل بر زمین  است.


موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

بر طبق كتب مذهبي و آسماني زرتشتيان ابتدا اهورامزدا ( خداوند ) عالم ارواح را آفريد و بدون هيچ مانعي تا سه هزار سال سلطنت كرد بعد اهرمن به زور و عنف از تاريكي وارد روشنايي شده خيره گشت و چون حاضر بصلح نشد با اهورامزدا بجنگيد 9 هزار سال بعد اهورامزدا عالم مادي را در مدت يك سال در 6 دوره ( هر دوره پنج روز ) بيافريد و اين شش دوره بنام گهنبار معروف است كه زردشتيان در اين ايام جشن گرفته بستايش و نيايش ميپردازند بدين ترتيب : 1- از 11 تا 15 ارديبهشت آسمان خلق شد اين دوره ميان بهار ناميده مي شود
۲ - از 11 تا 15 تير آب آفريده شد اين دوره ميان تابستان نام دارد
۳ - از 26 تا 30 شهريور زمين خلق گرديد و نام اين دوره دانه آور است
۴ - از 26 تا 30 مهر نباتات آفريده شد و آن را هنگام فرود آمدن ميخوانند
۵ - از 16 تا 20 دي خلقت جانوران تمام شد و آنرا ميان سال گويند
۶ - پنجه آخر سال يعني 5 روز به فروردين مانده كه در اين مدت نسان خلق شد و آنرا ( همس پت ميديم ) يعني برابر بودن شب و روز مينامند
اين اعياد ششگانه را بجمشيد يكي از سلاطين سلسله پيشدادي نسبت داده اند در كتاب مذهبي صددربندهش فصل 25 مي فرمايد : اهورامزدا فرمود آفرينش جهان در 365 روز كه شش گاهنبار سال باشد انجام گيرد ) بنابر اين در عرض مدت يك سال خلقت كائنات به ترتيب 1 -آسمان 2-آب ۳ -زمين 4-نباتات 5-جانوران 6- انسان صورت گرفت و در انتهاي آن كه مصادف با نوروز است به پاس فراغت از خلقت و شكر نعمت در اين ديانت جشن ميگيرند . و اما در مورد چونگي خلقت انسان در خداينامه و ساير كتب مذهبي بخصوص اوستا اين چنين آمده كه اولين مخلوق كيومرث ناميده شده كه آنرا گل شاه يعني شاه جهان آب و گل يا شاه كوه ميخوانند گويند اهل استخر فارس بوده و در اثر زد و خورد ميان خوبي و بدي كشته شده و آب مني او بزمين ريخته شد و از آن پسر و دختري بنام مشي و مشيانه يا مهري و مهريانه بشكل گياهي بنام مهر گياه بوجود آمدند كه باهم ازدواج كردند ( ريشه ي گياه مهر شبيه مرد و زني است بهم پيوسته است)بهر حال اولين انسان كيومرث و اولين گياه مهر و اولين حيوان گاو نر بوده است كه آن هم در منازعه ميان اهرمن و اهورامزدا كشته شد واز خون آن حيوانات ديگري بوجود آمدند .




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

من اين فيلم رو چندين بار نگاه كردم ولي هيچ شباهتي بين ايرانيان در اين فيلم و ايرانيان شجاع واقعيت نديدم طرز لباس پوشيدن  و چهره آنان به اعراب بيشتر شباهت داشت ايرانيان هيچگاه سياه پوست نبودند در جنگ برده نميگرفتند اسير مي گرفتند ولي پس از جنگ آزاد مي كردند كه در اينجا ايرانيان برده هاي زيادي داشتند . پادشاهان ايراني هيچگاه ادعاي خدايي نكرده بودند.................




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

تو ای پر گهر خاک ایران زمین
که والاتری از سپهر برین
هنر زنده از پرتو نام توست
جهان سرخوش از جرعه جام توست
بر و بوم این ملک پاینده باد
بمان خرم ای خاک مینو سرشت
که در چشم ما خوشتری از بهشت
ترا از دل و جان پرستنده ایم
روان را به مهر تو آکنده ایم
بر و بوم این ملک پاینده باد
مخور غم که آمد بهار امید
ز شام سیه زاد صبح سپید
به تدبیر سر حلقه راستان
شده ملک جم غیرت باستان
بر و بوم این ملک پاینده باد




موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

بند اول                                                             
آناهيتا تو در ناسوت درون سفر بسيار کرده اي و از اين روست که از ژرفاها نمي ترسي اين سفر با من به ژرفترين ژرفاها خواهي رفت به دخمه هاي درون. آنجا که گناهاني جانفرسا روح پرستندگانت را مي خشکاند . اسفل السافليني که براي فرو ريختن آفريده شده است و بس.وه که چه تاريکي هولناکي بر اين دخمه عظيم حکمفرماستنگاه کن نگاه کن که دروغ چگونه – چون اختاپوسي گرسنه – بر پيکر بي رمق او مي تند! چه بسيار شنيده ام از سقوط بزرگ. واينک نظاره مي کنم که چه سان آدمي از درون مکيده مي شود؛ هرگز بدين يقين نرسيده بودم که آدمي خود پرتگاهي هولناک است. آناني در اين ابرنشيب نمي غلطند که بر پستوهاي آن واقفند... و تو بدون راهنما هرگز راه بدان کوره راهها نخواهي برد. آفتابي بايد که اين دخمه ها را چون بستر آبگيرهاي کوچک از هم بگسلاند. آفتابي که تازيانه خويش را بي مهابا بر اين ديواره ها بکوبد.مادامي که انسان در خود نابود نشود انسان بازپسين زائيده نخواهد شد.آفتاب درون چه مي تواند باشد آناهيتا؟ مگر نه اينکه انسان کروي ترين کره هاست چه اينکه از هر جا بياغازي نقطه پايانش همانجاست.من با تو سفر بسيار خواهم کرد و از آفتاب درون خواهم گفت.
بند دوم
آناهيتا، هرگز به اين انديشيده اي که انسان چه سان به حيوانات عشق مي ورزد و سگان را گرامي مي دارد؟. معبد "نارسينا" با درختان غول آسا احاطه شده اند که غرابان سيه فام بر شاخسارهاي آنان خانه دارند. و معابد خدايان بزرگ ناپير و تاريشا نيز...

                                                                       به ادامه مطلب مراجعه كنيد...




برچسب ها : كتيبه آناهيتا,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

بناي معروف به معبد آناهيتا در مركز شهر كنگاور بر سر راه همدان به كرمانشاه واقع شده است .اين بنا بر روي تپه طبيعي با حداكثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمين هاي اطراف ساخته شده است . نقشه بناي كنگاور چهار ضلعي و به ابعاد 209*224 متر مي باشد كه هر ضلع آن به شكل صفه اي به قطر 18 متر است




برچسب ها : بناي اناهيتا,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

 سنگ نبشته سه زبانه بیستون، به نخستین سال فرمانروایی داریوش بزرگ از زبان خود او می پردازد. سالی که داریوش،سراسر آن را در جنگ با شاهان دروغزن سپری کرد. پس از کشته شدن بردیا و افتادن حکومت به دست داریوش، در سراسر امپراطوری هخامنشی ۱۹ شورش بزرگ




برچسب ها : نقش برجسته برروي بيستون,

موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

اجازه بدهيد در آغاز اين يادداشت کوتاه بگويم که نه تنها من به هيچ روي با ارزش­هاي فرهنگ غربي مخالف نيستم، برعکس بر اين باورم که فرهنگ همه­ي ملت­ها ارزش­هايي دارد که شايسته­ ي ستايش­اند و قطعا فرهنگ کشورهاي غربي و حتي عربي هم از اين گونه­اند. اما اين هرگز به اين معنا نيست که ما به ارزش­هاي فرهنگي خودمان پشت پا بزنيم و نابخردانه شيفته­ي فرهنگ ديگران شويم.




برچسب ها : تا مهرگان داريم به والنتاين نياز نداريم,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

نام جاويد وطن
صبح اميد وطن
جلوه کن در آسمان
همچو مهر جاودان
وطن اي هستي من
شور و سرمستي من
جلوه کن در آسمان
همچو مهر جاودان
بشنو سوز سخنم

که هم آواز تو منم
همه جان و تنم
وطنم وطنم وطنم
بشنو سوز سخنم
که نواگر اين چمنم

همه جان و تنم
وطنم وطنم وطنم
همه با يک نام و نشان
به تفاوت هر رنگ و زبان
همه شاد و خوش و نغمه زنان
ز صلابت ايران جوان
ز صلابت ايران جوان
ز صلابت ايران جوان




برچسب ها : اولين سرود ملي ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

آفرين بـر روان فــــردوسي    آن همايـون هماي ِ فـرخنده

    او نه استاد بود و ما شاگِرد   او خــداونــد بود و مـا  بنده

                                                                        (انوري)

نوشتار زيرين برگرداني است از شعر ِ "اتو فريدريش گروپه" که به اعلي حضرت  پادشاه پروس ، فردريک ويلهلم چهارم پيش کش شده به موجب حماسه ي اين شاعر آلماني پس از فرار فردوسي به بغداد خليفه از او مي خواهد که در ازاي مبلغ زيادي مدح پيروزي اعراب بر ايرانيان را بگويد اما او هرگز حاضر نمي شود سخن زشتي در باره ي ايران بسرايد .و آنگاه از زبان فردوسي به ستايش ايرانزمين زبان مي گشايد :

............

ايران ، اين گوهر جهان

 برخاسته است و مي درخشد

 و در سپيده دمي پاک

 شکوه خود را نمايان مي کند

 ايران اين عنقاي جواني بازيافته ،

 بالهاي نيرومند خود را از هم مي گشايد

 هيچ المنصوري ،

 هيچ ...

ويرانش نخواهد کرد

 مي خواهي که من سرود سر افکندگيش را بسرايم؟

 و تو در ازايش پاداشم دهي ؟

 دست تو ياراي چنين بخششي نخواهد داشت

و رفعت سرير سلطنت آنچنان که بايد نيست

 

                                          دکتر هانس مولر : زندگي افسانه اي فردوسي در ادبيات آلمان

                                                   برگردان از محمد حسين همايونفر ص 40 -41




برچسب ها : باز هم فردوسي,

موضوع :
تاریخ ایران , ابولقاسم فردوسي ,  , 

نقش زن در جامعه امروز و محدویت های پیش امده برای پیشرفت در جامعه امروز ما سبب میشود تا با نگاهی به گذشته پرافتخار میهن پی به این موضوع ببریم که این محدویت ها در طی قرن ها تجاوز به کشور از 1400 سال پیش تا کنون صورت گرفته است .




برچسب ها : نقش زن در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

نقش ایران باستان در شکل گیری حقوق بین الملل

بحث حقوق بشر از بحث های داغی است که امروزه به ویژه در صحنه بین الملل طرفداران فراوانی دارد. در دومین قسمت از مبحث نقش ایران باستان در شکل گیری حقوق بین الملل، به مقوله حقوق بشر در ایران باستان می پردازیم. امید که این تحقیق برای دانش پژوهان مفید و زمینه پژوهش بیشتر در این زمینه گردد



برچسب ها : نقش ایران باستان در شکل گیری حقوق بین الملل,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

 زواره، شهري كوچك در حاشيه جنوبي دشت كوير ايران و در 120 كيلومتري اصفهان ‌است. زواره از آبادي‌هاي كهن ايران است و در آن بناهايي تاريخي همچون منار زواره در مسجد امام حسن مجتبي (ع) (كه قبل از اسلام آتشكده بوده است) و قلعه‌ مغول مسجد جامع (قديمي‌ترين مسجد چهار ايواني ايران) وجود دارد.




برچسب ها : زواره, موزه معماري ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل شده و هر دو بخش مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. بام سبز ایران هنوز زیر پای ویلاسازها و دلال ها نیفتاده و همچنان زیبایی و آرامش خود را حفظ کرده است.

شاندرمن,شهرستان ماسال,جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران,مناطق گردشگری شمال ایران




برچسب ها : ماسال و شاندر من بام طبيعت ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

چشمه معدنی اسرارآمیز سورت از شاهکارهای طبیعت است که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.
یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور و دریاچه‌ای کوچک است که در تابستان براي شنا و آب تنی استفاده می‌شود و دارای خواص آب درمانی نیز است؛ چشمه دیگري که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و ترش مزه است.




برچسب ها : چشمه اسرارآمیز سورت كجاست؟,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 

در جنوبی ترین نقطه این سرزمین، جزیره ای کوچک و زیبا خودنمایی می کند که «هنگام» نام دارد. جزیره ای مرجانی که در جنوب جزیره قشم واقع شده و با آبادی‌های کوچک و وسعتی حدود 50 کیلومتر مربع یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی قشم به شمار می رود.


برچسب ها : دنج ترين جزيره جنوب,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

موزه پول، اولین گنجینه تخصصی و دایمی سکه و اسکناس در ایران است که درتاریخ 17 تیرماه سال 1376، به همت اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این مجموعه شامل 1400 سکه و 750 قطعه اسکناس و تعداد تقریبی200 قطعه اشیای موزه‌ای، غیر از سکه و اسکناس، است که در محوطه‌ای به وسعت 2000 مترمربع به نمایش گذاشته شده و ضمن ارئه بخش جالب توجهی از سکه‌ها و اسکناس‌های ایران‌ گوشه‌هایی از تاریخ این سرزمین را نیز به نمایش می‌گذارد.




برچسب ها : گشتي ميان اسكناس هاي تاريخي ايران,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

بازی چوگان از کهن ترین و زیباترین ورزش های ایران باستان است. چوگان ورزشی است شادی بخش و شورانگیز، آمورنده، که جسم و جان را نیرومند می سازد. و دارای این خاصیت بوده که به عنوان نخستین ورزش دسته جمعی (تیم به تیم) شناخته شده است. ورزشی که در آن برعکس ورزش های زمان پیدایش آن ها در عهد کهن، نبرد انسان ها علیه یکدیگر نبوده بلکه نبرد بر سر «ت وپ» یا «گوی» صورت گرفته است.




برچسب ها : چوگان در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

امروز در عصر ما ، زیباترین و ارجمند ترین و در عین حال در دسترس ترین و تاحدودی ارزان ترین تحفه ها یك شاخه یا دسته گل است كه به مناسبت های بسیاری هدیه میشود . این اقدام بدیع و شایسته كه اكنون در بین همه جوامع و اقوام و ملل در سراسر جهان كم و بیش متداول است پیشینه بسیار دور و درازی مخصوصا در قلمروهاي.............




برچسب ها : گل در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

در لابه‌لای تاریخ، اساطیر و باستان شناسی ایران همواره خانواده به عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی و نگهدارنده رابطه خویشی و پایگاه عاطفی نقش مهمی ایفا می‌كند. «مان» در مفهوم خانواده، از صورت اوستایی «نمانیه»، در واژه «خانمان» به معنی خانه و خانواده باقی‌ مانده است.در آثار باستان‌شناسی ایران، در گورهای مختلف آثار مادری كه فرزندش را بغل كرده است و




برچسب ها : خانواده در ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 


ادامه عكس ها در ادامه مطلب




برچسب ها : اينجا ايران سراي من است,

موضوع :
تاریخ ایران , سرزمين اريايي ,  , 


دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ