هخامنشیان نخستین سلسله قدرتمند ایرانی بودند که 700سال پیش از میلاد ، در کرانه رود کارون ، موجودیت خود را اعلام کردند . انها به رهبری فردی به نام هخامنش- رهبر قبیله پاسارگاد – نام سلسله خود را هخامنشیان (به معنای کسانی که منش نیکو دارند ) گذاشتند .

پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول – فرمانروای هخامنشیان – با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه ماد ازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو ساساه قدرتمند آریایی ، کوروش کبیر بود . کوروش ، فرمانروایی بر سرزمین تحت فرمان خود را با جوانمردی و گذشت و احترام به همه ادیان و فرهنگ های قوم های مختلف به انجام رساند . و ایرانیان را در سراسر دنیا به عنوان مردمی نجیب و قدرتمند معرفی کرد .

پس از او داریوش بزرگ روی کار آمد . سیاست داریوش بر پایه اقتدار ملی و ایرانی ، شکل گرفت . داریوش یک آریایی ملی گرا و آرمان خواه بود . نظام اداری داریوش آنچنان دقیق و مستحکم بود که تمام فرمانروایان پس از او با میراث بر جای گذاشته از او به حیات کشور داری خود ادامه می دادند .

220 سال حیات شکوهمند هخامنسیان با تفکر بنیادین کوروش و اقتدار داریوش ، ادامه پیدا کرد و در نهایت با حمله اسکندر به ایران به پایان رسید .

اسکندر به بهانه کشور گشایی ، شیوه تسامح و احترام به اقوام مغلوب را در پیش گرفت اما با ورود به ایران ، هرگز نتوانست آن خوی حسادت و ضد بشری خود را پنهان نگاه دارد . مورخان غربی می کوشند آتش زدن تخت جمشید را به گردن تائیس(عجوزه اسکند ) که او را تحریک به چنین کاری کرد بیندازند . و یاتصمیم گیری به چنین کاری را به دلیل باده نوشی و بی اختیاری عقل می پندارند . اما وقتی به گذشته اسکند نگریسته می شود ؛ نشان می دهد که او سابقه به آتش کشیدن شهرها را نیز داشته است . او پس از اشغال شهر تبس دستور می دهد تا شهر را به آتش بکشند و مردمان را به عنوان برده به فروش برسانند . لوح های مختلفی نیز از او بر جای مانده است که سراسر خشونت و غضبش را بیان می کند که نشان می دهد نمی توان او را در از میان بردن یکی از بزرگترین نمادهای تمدن بشری ، بی تقصیر دانست . مرگ اسکندر نیز در حالت مستی به وقوع پیوست . او سرمست از کشور گشایی هایش و در حال خوردن باده آغشته به زهری – که توسط اطرافیان نزدیکش فراهم شده بود – می میرد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : هخامنشيان,